Un dels grans problemes de les escapatòries d’asfalt, és la picaresca d’alguns pilots per aprofitar-les al màxim, en maniobres que voregen la legalitat i en alguns casos creen la controvèrsia. Amb una escapatòria d’asfalt, el pilot sap que pot arriscar molt més i en cas de problemes pot rebre un avís o una sanció si la maniobra és repetitiva, en canvi amb les de grava, té clar que hi ha la possibilitat de poder quedar fora de cursa si el monoplaça queda enganxat, pel que es pensarà molt més si val la pena prendre riscos al moment de fer per exemple un avançament.
Personalment m’agraden molt les escapatòries de grava, ja que en una maniobra arriscada o l’errada d’un pilot, la cursa pot fer un gir inesperat, encara que de cara a la seguretat ja és més discutible, ja que depenent del tipus de sortida un compost o l’altre pot ser millor
per aturar el cotxe o rectificar el control d’aquest.
Respecte a la picaresca que comentava anteriorment, sóc partidari de mà dura per part dels comissaris per prevenir qualsevol guany que pugui tenir un pilot aprofitant-les i més si es veu clarament la seva intencionalitat.
En definitiva, crec que perjudiquen més que beneficien l’espectacle aquest tipus d’escapatòries, ja que amb les de grava la tolerància a les errades i maniobres arriscades és molt menor, tot i que en sortides de pista el pilot pot controlar millor el monoplaça i evitar els xocs amb les barreres.
Núria Casas-Salat: Les dues coses. Beneficien l’esport perquè així no hi ha tants cotxes que es retiren i és més fàcil reconduir el monoplaça altre cop a pista i continuar la cursa, i amb les escapatòries de grava és bastant més difícil fer-ho. I perjudiquen ja que de vegades alguns pilots surten de pista i guanyen alguns metres o fins i tot posicions.
Com vàrem veure en aquest últim GP, a l’incident de la primera volta, on varis cotxes van sortir i guanyar posicions i no se’ls va penalitzar, mentre altres continuaven per la pista i van perdre llocs. D’aquest fet se’n va queixar Alonso en una piulada que va fer al Twitter després de la cursa. El mateix Roberto Merhi, que va córrer aquest cap de setmana a Paul Ricard, va dir que apurava més la frenada i que si sortia llavors tornava a entrar i cap problema.
Actualment en tots els circuits hi ha escapatòries d’asfalt, en alguns més i en altres menys. Però en el circuit de Paul Ricard pràcticament totes les escapatòries són d’asfalt. En canvi en circuits com el de casa nostra, el del Canadà, Monza, entre d’altres, a les escapatòries d’asfalt hi posen bandes sonores o et delimiten un camí que et torna a la pista, i d’aquesta manera no guanyar temps, o sinó et sancionen per aquest tema. A Paul Ricard només ho he vist en un punt.
Crec que són bones les escapatòries d’asfalt sempre que hi posin bandes sonores per dificultar el retorn a la pista i que no guanyin temps
Joan Enric Fugueras: Des del punt de vista de la seguretat, no hi ha dubte que les escapatòries d’asfalt son mes segures; el pilot segueix frenant i el cotxe es desaccelera ràpidament i, sobretot, no hi ha el perill de que el cotxe voli damunt la sorra, a tant sols uns centímetres, però que voli i no desacceleri gens fins a impactar amb les barreres.
Des del punt de vista del pedigrí de les curses, el problema es que les errades no son castigades. Si tens una escapatòria de sorra, una errada es veu molt mes penalitzada, fins i tot causant desperfectes al monoplaça…en canvi, l’asfalt et perdona l’errada i es aquí on el regulador ha de filar molt fi per deixar clar què es pot fer i què no, i evitar que algú guanyi temps amb una errada, com vam veure a la primera volta al Paul Ricard.
Els mes veterans recordem aquella Formula 1 dels 70 i fins al segon terç dels 80, on l’única forma coneguda d’aturar un cotxe descontrolat era sembrar les escapatòries de pals i tanques de filferro; allò si que no perdonava errades…a costa de trinxar el monoplaça. Però tot evoluciona (i normalment per a millorar, en el nostre esport) i crec que, en general, les escapatòries asfaltades milloren la seguretat; però els romàntics sempre trobarem a faltar aquelles platges a l’exterior dels revolts.
Alex March: Penso des de fa anys que les escapatòries d’asfalt no han fet cap bé a la Fórmula 1.
Considero que aquestes són un factor més que ajuda a veure curses avorrides.
Amb aquestes escapatòries, tenim menys incidents, menys possibilitats que surti un “Safety Car” i no es penalitza tant quan un pilot comet una errada.
A més a més, crec que hi ha pilots que aprofiten millor aquests límits de la pista asfaltats per guanyar temps que no pas d’altres. Això passava quan comparaves les “onboard cameras” de Sebastian Vettel i Mark Webber.
En circuits amb escapatòries d’asfalt, l’alemany sempre estava pel davant del australià mentre que en circuits més clàssics la cosa estava més igualada.
Si que és cert que per campionats com a la Fórmula 1 poden ser un avantatge per la seguretat dels pilots. Per exemple en un circuit amb una escapatòria de grava, si un monoplaça surt lateralment de la pista a gran velocitat, aquest comença a botar i hi ha el perill que es clavi i bolqui. Ara bé, vistos els avanços dels cotxes en matèria de seguretat el perill que fa uns anys hi havia crec que s’ha vist reduït i les escapatòries de grava no augmenten substancialment la perillositat del esport.
La solució ideal crec que passa per fer escapatòries mixtes on la part d’escapatòria més propera a la pista estigui formada per grava, mentre que la part més pròxima a les tanques estigui asfaltada.
Pilot | Equip | Tou | Supertou | Ultratou |
44. Lewis Hamilton
|
Mercedes | 2 | 3 | 8 |
77. Valtteri Bottas
|
Mercedes | 1 | 4 | 8 |
5. Sebastian Vettel
|
Ferrari | 2 | 2 | 9 |
7. Kimi Räikkönen
|
Ferrari | 1 | 3 | 9 |
3. Daniel Ricciardo
|
Red Bull-TAG Heuer | 2 | 3 | 8 |
33. Max Verstappen
|
Red Bull-TAG Heuer | 2 | 3 | 8 |
11. Sergio Pérez
|
Force India-Mercedes | 2 | 2 | 9 |
31. Esteban Ocon
|
Force India-Mercedes | 2 | 2 | 9 |
18. Lance Stroll
|
Williams-Mercedes | 2 | 1 | 10 |
35. Sergey Sirotkin
|
Williams-Mercedes | 1 | 2 | 10 |
27. Nico Hülkenberg
|
Renault | 1 | 2 | 10 |
55. Carlos Sainz Jr
|
Renault | 2 | 1 | 10 |
10. Pierre Gasly
|
Toro Rosso-Honda | 1 | 4 | 8 |
28. Brendon Hartley
|
Toro Rosso-Honda | 1 | 4 | 8 |
8. Romain Grosjean
|
Haas-Ferrari | 1 | 5 | 7 |
20. Kevin Magnussen
|
Haas-Ferrari | 2 | 4 | 7 |
14. Fernando Alonso
|
McLaren-Renault | 3 | 2 | 8 |
2. Stoffel Vandoorne
|
McLaren-Renault | 3 | 2 | 8 |
9. Marcus Ericsson
|
Sauber-Ferrari | 2 | 2 | 9 |
16. Charles Leclerc
|
Sauber-Ferrari | 3 | 1 | 9 |
-El GP de França es va veure envoltat de polèmica per la dificultat que va tenir molta gent per accedir al circuit, amb embussos de 4 i 5 hores en alguns moments.
-S’espera que en els propers dies ja s’aprovin definitivament els canvis aerodinàmics per al 2019 i també la reglamentació de motors del 2021.
-Hi haurà tres zones de DRS al Red Bull Ring: a la recta de meta, entre les corbes 1 i 3 i entre les corbes 3 i 4.
Teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!
feu clic a la imatge per anar-hi |