
Crònica del GP de Mónaco
La cursa de les estratègies
Anem a un circuit mític com es el de Mónaco. Un circuit urbà que costa molt d’avançar i també és el més curt del mundial. On les parets son molt a prop i on es paga una fortuna per poder veure la cursa des de un dels balcons dels hotels que hi ha en el recorregut. Aquest any la FIA ha decidit que com fins ara era la cursa a una sola aturada, fer una obliguetorietat de dues aturades per donar espectacle. Doncs aquest any en han regalat una cursa si més no curiosa.
La classificació : Al final de la Q1 Kimi Antonelli perd el cotxe a la sortida del túnel i ha d’abandonar la classificatòria quan xoca contra el mur. Això atraça l’inici de la Q2. La sorpresa de la Q2 és quan a Russell se li para el cotxe dins del túnel, treuen bandera vermella, George intenta tornar a arrencar-lo, però sense èxit i ha de baixar del cotxe. La imatge és que els comissaris empenyen el cotxe pel túnel per treure’l d’allà i deixar-lo a l’escapatòria que hi ha després de la xicana perquè la grua el pugui carregar al camió i portar-lo a box. Al final de la Q2 tenim els 2 Mercedes fora de joc, Tsunoda que no ha superat la fase i Sainz que també ha caigut.
La Q3 transcorre sense problemes ni banderes vermelles i Norris fa nou rècord de pista (1’09″954) a l’últim moment emportant-se la Pole position, mentre que Leclerc, que ha sigut el més ràpid a les FP, només ha aconseguit el 2n lloc i Piastri sortirà tercer. Hamilton s’emporta una sanció per impeding i perd 3 posicions de 4t passa a 7è, i Alonso que havia quedat 7è passa a sortir 6è. Mentre que Verstappen passa a compartir fila amb Piastri
La cursa: un inici amb accidents: En aquesta cursa, i suposo que per fomentar l’espectacle, la FIA ha decidit que es faria a 2 aturades mínim. Qui no les realitzi queda eliminat. Així que els equips han buscat la manera de realitzar les parades i perdre el mínim temps possible. En principi tot apunta que les estratègies seran les convencionals, però un accident de Bortoleto a l’entrada del túnel durant la primera volta quan intentava avançar a Antonelli, capgira els plans d’algunes escuderies.
Apareix el Virtual Safety Car per reparar les proteccions, i és quan Tsunoda, Bearman, Gasly i Colapinto s’aturen en aquesta volta per treure’s la primera parada de sobre, i Bortoleto, que per sort no ha patit danys al seu monoplaça, també s’ha aturat al arribar a box. Això ha fet que quedessin els 4 al final de la classificació.
El segon arriba a la volta 13 de la mà de Gasly, que en sortir del túnel va molt a prop de Yuki i puja per sobre la roda del darrere dreta del japonès trencant la suspensió de l’Alpine i perdent algunes peces pel camí. Pierre aconsegueix portar el cotxe al pit lane i abandona. En aquest accident no hi ha hagut ni Virtual ni Safety Car, només banderes grogues on hi havia el tros d’aleró davanter que l’han recollit de seguida.

Les dues estratègies: Després dels accidents, les escuderies se les han hagut d’enginyar per poder fer les 2 parades obligatòries i perdre el mínim possible. Ens hem trobat amb 2 tipus d’estratègies diferents.
La primera era la dels pilots de capdavant, aquests no arrisquen i van a una estratègia convencional parant en funció dels pneumàtics que porten, però s’han solapat amb l’estratègia 2.
La segona estratègia era una de molt arriscada, i l’ha dut a terme RB. Han decidit sacrificar un dels seus 2 pilots, en aquest cas li ha tocat a Lawson, es tractava d’obrir un forat i retenir els cotxes que anaven darrere d’ell, mentre Hadjar accelerava i s’obria buit i així podia tenir una parada gratis. Però com que eren 2 parades s’havia de retenir els pilots del darrere el temps suficient perquè es poguessin realitzar les 2 parades. Després de parar Hadjar la primera vegada, s’han beneficiat de la parada gratis els pilots que anaven davant com Alonso, Ocon i Hamilton. Mentre Lawson mantenia darrere els 2 Mercedes i els 2 Williams que anaven més ràpid que Liam, però no el podien avançar degut al les característiques del circuit de Mònaco, així que han fet un trenet durant un munt de voltes, fins que Hadjar ha fet les 2 parades.
En veure que això funcionava, Williams ha decidit fer el mateix amb Albon, i li ha tocat a Sainz retenir els 2 Mercedes mentre Albon obria forat per realitzar les 2 parades. Aquí s’han beneficiat Ocon, Hamilton i de pas Lawson que era un sacrificat, ha passat a tenir bona sort i poder realitzar les 2 parades sense perdre posició. Alonso no, perquè degut a un problema mecànic ha abandonat.
I aquí és on els trobem als de l’estratègia 1, cap de carrera, que han de doblar els pilots ben aviat, més del que seria normal en una cursa normal a Mònaco.
Williams ha anat una mica més enllà i quan Albon ha fet les parades obligatòries, s’han intercanviat les posicions amb Sainz i ha estat l’espanyol qui s’ha beneficiat de l’estratègia. Un cop fetes les 2 aturades han tornat a intercanviar les posicions i n’han acabat 9 i 10 respectivament. Mentre que els 2 RB han acabat 6è i 8è.
Mercedes perd els nervis: Ha estat un cap de setmana per oblidar per a l’escuderia de l’estrella platejada, primer ja no van superar la Q2 i han sortit a mitja graella i després durant la cursa s’han passat primer retinguts pels RB i després retinguts pels Williams. Així que, prenent riscos, Russell ha decidit que a la sortida del túnel avançava Albon i no li tornava la posició i s’arriscava a la sanció de 5 segons. Però els comissaris li han posat la pena màxima en ser una acció deliberada per guanyar avantatge i li han atorgat un drive through. En veure la sanció de Russell li han dit a Antonelli que retornés la posició a Albon i així s’estalviaven la sanció. Després Mercedes ha sacrificat Antonelli i han fet el mateix i Russell ha acabat fora dels punts, però en una millor posició. Valia la pena fer a perdre la cursa de Kimi per beneficiar un Russell que acaba 12è?
El final: Verstappen ha allargat la seva segona parada fins a la penúltima volta, anant 1r durant un gran nombre de voltes, però perseguit de prop per Norris i Leclerc que intentava avançar el pilot de McLaren sense massa èxit. Max ha jugat un paper per afavorir el pilot monegasc de Ferrari perquè guanyés la cursa, i així que els pilots de McLaren no es distanciaran en la classificació del mundial, però no li ha sortit bé i al final amb la seva 2 aturada ha acabat 4t.
Els 3 primers han estat Norris, Leclerc i Piastri respectivament.
Com que és un circuit com Mònaco, en què avançar és molt difícil, i en fer 2 parades obligatòries, les escuderies que han fet l’estratègia més arriscada que els ha sortit bé, però han perjudicat els cotxes que anaven al darrere. Veurem si aquesta norma es manté per a les següents curses i si ho fa, en quins circuits es pot aconseguir una parada gratis fent aquesta estratègia?
Els semàfors

- George Russell: S’emporta un drive Through de regal
- Mercedes: Cap de setmana per oblidar.
- Aston Martin: El cotxe d’Alonso no acaba de funcionar.

- Gabriel Bortoleto: Si arrisques no donis la culpa al rival, es cosa teva.
- Williams: Copien estratègia i els surt mes o menys bé.
- Piere Gasly: Tot estava tranquil fons que té l’accident amb Tsunoda.

- Lando Norris: Bona cursa i bona gestió.
- Charles Leclerc: Ho intenta tot però només es segon.
- Oscar Piastri: Continua lider al mundial i acaba tercer.
Comments