Crònica del GP de Singapur
Nit de festa per a Sainz
Semblava que no però finalment ha arribat el dia en que Red Bull ha perdut aquesta temporada, i ho ha fet de forma clara. De manera sorprenent, no han estat ni els Mercedes ni els Aston Martin qui han acabat amb el domini de l’equip de la beguda energètica, sinó Ferrari i Carlos Sainz. L’espanyol ha aconseguit la seva segona victòria a la Fórmula 1 de forma magistral, controlant la cursa en tot moment.
Red Bull ni passa a la Q3: Els entrenaments lliures, dominats per Ferrari, van donar alguna pista del que passaria a la qualificació. Però ningú s’imaginava que tant Max Verstappen com Sergio Pérez (aquest a més amb una virolla) no passarien el tall de la Q2, darrere de Liam Lawson i els dos Haas.
Al davant, Sainz va aconseguir la pole per 72 mil·lèsimes davant de George Russell, amb Charles Leclerc a 7 mil·lèsimes del britànic. Lando Norris, Lewis Hamilton, Kevin Magnussen, Fernando Alonso, Esteban Ocon, Nico Hülkenberg i el mencionat Lawson completaren el top 10, amb Verstappen onzè i Pérez tretzè.
L’altra gran notícia de la classificació va ser el fort accident de Lance Stroll al final de la Q1. El canadenc va sortir de la pista a l’última corba i va destrossar el frontal del seu Aston Martin. A causa de l’accident, Stroll no va prendre part a la cursa.
Calma a la sortida i primer cotxe de seguretat: La sortida va ser relativament tranquil·la. Sainz va mantenir el liderat però Leclerc va avançar a Russell. Hamilton va saltar-se la primera corba i va situar-se davant del seu company, però va haver de cedir posicions a Russell i Norris per evitar una penalització.
Darrere d’ells Yuki Tsunoda va ser tocat per Pérez a la corba 5 i el japonès es va veure obligat a abandonar. L’incident no va causar cap cotxe de seguretat perquè Tsunoda va retirar el seu cotxe en un lloc segur.
Sainz controlava al davant amb Leclerc, Russell, Norris i Hamilton relativament a prop. Completaven el top 10 Alonso, Ocon, Verstappen i els dos Haas. Però a la volta 18 Logan Sargeant va anar llarg a la corba 8 i va tocar les barreres. El pilot estatunidenc va poder continuar, però les restes d’aleró que va deixar per tota la pista van fer sortir el cotxe de seguretat una volta després.
Tothom excepte els Red Bull i Valtteri Bottas (que havien sortit amb durs) va entrar als boxs. La cursa es va reiniciar amb Sainz al capdavant seguit de Verstappen, Russell, Pérez, Norris, Leclerc, Alonso, Ocon i Magnussen, amb tothom amb pneumàtics nous excepte els Red Bull i amb Alonso que rebia 5 segons de penalització per aixafar la línia d’entrada al carril de boxs.
Els Mercedes animen el final: Els durs amb 25 voltes dels Red Bull no van aguantar massa. Russell, Norris, Hamilton i Leclerc (que havia perdut la posició amb Hamilton al reinici) van fer baixar a Verstappen fins al sisè lloc, mentre Pérez era avançat per Norris, Hamilton i Leclerc i aguantava setè fins a la volta 39, quan Ocon, Alonso i Gasly van avançar-lo i el mexicà va entrar al box, seguit una volta més tard de Verstappen. Les aturades van deixar Verstappen quinzè i Pérez últim, però amb pneumàtics mitjos nous contra els durs de la resta.
Però el següent incident va canviar la cursa. Ocon va haver d’abandonar per problemes mecànics a la volta 42 quan era sisè. Hi va haver un cotxe de seguretat virtual durant un parell de voltes i els Mercedes, Alonso, Magnussen i els Williams van entrar al carril de boxes. Optant per dues aturades, aquests pilots esperaven poder atacar als altres amb pneumàtics més vells, i l’ordre va quedar amb Sainz davant de Norris i Leclerc, amb els Mercedes a 13 segons. Sisè era Pierre Gasly davant d’Oscar Piastri, amb Lawson, Hülkenberg i Zhou Guanyu completant els 10 primers a falta de 17 voltes. Verstappen era onzè amb Alexander Albon dotzè i Pérez tretzè, mentre Alonso queia fins al quinzè lloc amb una aturada molt lenta.
A davant, els Mercedes començaven a anar 2 segons més ràpid i Sainz també va augmentar el ritme, amb Norris aguantant-li el pols però Leclerc caient i sent avançat a falta de 10 voltes. A falta de 5 voltes, Russell ja tenia DRS amb Norris, però Sainz, de manera intel·ligent, va decidir mantenir al McLaren a distància de DRS perquè ell també es pogués defensar dels atacs dels Mercedes.
L’estratègia va funcionar perfectament per al pilot espanyol, que va creuar la línia de meta per davant de Norris i Hamilton. Russell va xocar a l’última volta, deixant a Leclerc quart i Verstappen cinquè després d’una bona remuntada. Sisè va ser Gasly, amb Piastri setè i Pérez vuitè tot i una penalització de 5 segons per un xoc amb Albon que va deixar al Williams havent de fer marxa enrere per continuar. Liam Lawson va sumar els seus primers punts amb el novè lloc i Magnussen va tancar el top 10.
Per la seva banda Fernando Alonso va acabar finalment últim, amb una sortida de pista poques voltes després de l’aturada.
La propera cursa és al Japó d’aquí una setmana. Els campionats segueixen sent una quimera per a tothom que no es digui Max Verstappen o Red Bull, però caldrà confirmar si els problemes de l’equip no han estat només deguts a l’especificitat de Singapur o si la directiva tècnica de la FIA sobre la flexió dels alerons els ha afectat d’alguna manera.
Els semàfors
- Sergio Pérez: Virolla a la quali, dos tocs a la cursa…
- George Russell: L’error a l’última volta, imperdonable.
- Red Bull: La baixada de forma, preocupant.
- Max Verstappen: Salvant força els papers respecte al seu company.
- Mercedes: Els animadors de la cursa.
- Liam Lawson: Primera Q3 i primers punts.
- Carlos Sainz: Està en forma, victòria merescuda.
- Lando Norris: Sense fer soroll, segon.
- Ferrari: Executant bé en una cursa complicada.
Classificació
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
1 | 25 | Carlos Sainz | 55 | Ferrari | SF-23 | 1:46:37.418 | 1 | 62 |
2 | 18 | Lando Norris | 4 | McLaren-Mercedes | MCL60 | +0.812 | 4 | 62 |
3 | 16 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W14 | +1.269 | 5 | 62 |
4 | 12 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | SF-23 | +21.177 | 3 | 62 |
5 | 10 | Max Verstappen | 1 | Red Bull-RBPT | RB19 | +21.441 | 11 | 62 |
6 | 8 | Pierre Gasly | 10 | Alpine-Renault | A523 | +38.441 | 12 | 62 |
7 | 6 | Oscar Piastri | 81 | McLaren-Mercedes | MCL60 | +41.479 | 17 | 62 |
8 | 4 | Sergio Pérez | 11 | Red Bull-RBPT | RB19 | +59.534 | 13 | 62 |
9 | 2 | Liam Lawson | 40 | AlphaTauri-RBPT | AT04 | +1’05.918 | 10 | 62 |
10 | 1 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-23 | +1’12.116 | 6 | 62 |
11 | Alexander Albon | 23 | Williams-Mercedes | FW45 | +1’13.417 | 14 | 62 | |
12 | Zhou Guanyu | 24 | Alfa Romeo-Ferrari | C43 | +1’23.649 | 19 | 62 | |
13 | Nico Hulkenberg | 27 | Haas-Ferrari | VF-23 | +1’26.201 | 9 | 62 | |
14 | Logan Sargeant | 2 | Williams-Mercedes | FW45 | +1’26.889 | 18 | 62 | |
15 | Fernando Alonso | 14 | Aston Martin-Mercedes | AMR23 | +1’27.603 | 7 | 62 | |
16 | George Russell | 63 | Mercedes | W14 | Accident | 2 | 61 | |
17 | Valtteri Bottas | 77 | Alfa Romeo-Ferrari | C43 | Retirat | 16 | 51 | |
18 | Esteban Ocon | 31 | Alpine-Renault | A523 | Caixa de canvis | 8 | 42 | |
19 | Yuki Tsunoda | 22 | AlphaTauri-RBPT | AT04 | Danys accident | 15 | 0 | |
20 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin-Mercedes | AMR23 | No ha sortit | 20 | 0 |