Crònica del GP d’Aràbia Saudita: L’emirat de Red Bull

Crònica del GP d’Aràbia Saudita

L’emirat de Red Bull

Ahir la Fórmula 1 va viure una nova victòria de Red Bull, que sembla que pot encetar un període gloriós, i també un nou podi amb incògnita. Fins ben bé 3 hores després de la cursa no va quedar clar qui era tercer, en una nova mostra de decisions curioses de la FIA.

Quali i inici de cursa: La cursa venia amb una graella força interessant. Sergio Pérez tenia la pole davant de Fernando Alonso, mentre que Charles Leclerc era tercer a la pista però baixava al 12è lloc a la graella per canviar components de la unitat de potència. El líder del campionat Max Verstappen sortia 15è després d’una avaria a la Q2. Per tant, teníem cotxes ràpids disposats a remuntar.

Alonso ha fet millor sortida que Pérez i s’ha posat al capdavant. Darrere d’ells, Lance Stroll feia un gran avançament per fora a Carlos Sainz pel quart lloc, i Oscar Piastri rebia danys a l’aleró davanter en un toc amb l’Alpine de Pierre Gasly, cosa que obligava a l’australià de McLaren a entrar a boxes.

Però el liderat d’Alonso només ha durat 3 voltes, quan Pérez ha avançat l’Aston Martin a la corba 1. La cursa ha entrat en una fase estable, amb George Russell tercer seguir de Stroll i Sainz, amb Leclerc i Verstappen que han anat despatxant als Alpine i a Lewis Hamilton per arribar prop del top 6 abans de les aturades.

Alonso es va posar primer a la sortida (Red Bull Media)

Aturades i SC incomprensible: Després d’un missatge de ràdio a Sainz, Aston Martin ha començat les aturades al davant amb Stroll, però el canadenc ha sigut víctima d’un overcut per part dels dos Ferrari, que s’han aturat posteriorment. A sobre, Stroll ha abandonat a la volta 17 per problemes de càrrega d’energia. El pilot ha apartat el cotxe tant bé com ha pogut, gairebé tot fora de l’escapatòria i segurament la incidència s’hauria pogut solucionar amb un cotxe de seguretat virtual, però el director de cursa Niels Wittich ha optat pel cotxe de seguretat.

Els que no s’havien aturat encara s’han vist beneficiats, amb Pérez liderant el reinici davant Alonso, Russell, Verstappen, Sainz, Hamilton i Leclerc. Verstappen ha avançat en poques voltes a Alonso i Russell i els Red Bull han dominat la cursa fins al final, davant d’Alonso, Russell, Hamilton que s’ha desfet de Sainz amb relativa facilitat, Leclerc, els dos Alpine i Kevin Magnussen aconseguint l’últim punt. Només hi ha hagut un abandonament més, el d’Alexander Albon a la volta 27 per problemes de frens, i francament, a les últimes voltes l’únic interès era la lluita pel quinzè lloc entre Logan Sargeant i els dos McLaren, que al final s’ha endut Piastri.

Però en Checo va liderar al final (Red Bull Media)

Alonso i la FIA, capítol 23567: Però per què hi ha hagut dubtes sobre el podi? Cal tirar enrere. Pràcticament a l’inici de la cursa, s’ha anunciat una investigació sobre Alonso pel seu posicionament a la graella. L’asturià havia col·locat el cotxe un pèl massa a l’esquerra, fora de la caixa pintada al terra, i li han caigut 5 segons de penalització.

A l’aturada als boxs, Alonso i l’equip han complert els cinc segons de penalització i com que tenia prou distància davant de Russell, ha seguit davant. Però cap al final de cursa, la ràdio de Russell sonava amb el seu enginyer esperonant-lo a mantenir-se a menys de 5 segons. Aston Martin li donava la informació a Alonso i l’asturià novament ha estirat la diferència, creuant la meta 5.1s davant del Mercedes.

Celebració, podi, i de sobte la notícia: 10 segons de penalització a Alonso per no complir bé la sanció de 5 segons. L’home del gat posterior havia apuntat el gat al cotxe, sense aixecar-lo però tocant-lo. Mercedes s’ha queixat a la FIA, i aquesta ha aplicat la sanció. Trofeu i punts per a Russell. Però Aston Martin ha demanat revisar l’aplicació de la sanció, i la FIA ha admès que l’equip li havia presentat 7 instàncies anteriors on equips amb sanció a complir durant l’aturada apuntaven el gat al cotxe sense aixecar-lo, i que en cap d’aquests casos s’havia sancionat a ningú. La FIA ha fet marxa enrere i de nou, trofeu i punts per a Alonso…


En un parell de setmanes ens veiem a Austràlia. Veurem si allà el Red Bull segueix tant fort, però el que sí sembla clar es que cada cop més tenim decisions que semblen enfocades a que els capítols de Netflix no siguin massa avorrits. Portem dues curses sense massa emoció, i en aquesta al final només el 15è lloc estava en disputa…


Els semàfors

  • FIA: Cap cursa sense decisions discutibles
  • McLaren: Fora dels punts, novament
  • Lando Norris: Errada en quali que el va condemnar
  • Aston Martin: Podi, però també una avaria
  • Oscar Piastri: Bona quali, mala sort en cursa
  • Ferrari: Falta de ritme a la segona part de la cursa

  • Red Bull: Són ara mateix favorits a guanyar-ho tot
  • Fernando Alonso: El millor de la resta
  • Mercedes: Especialistes en maximitzar resultats

Classificació

Pos.Pts.PilotDor.EquipXassísTempsGra.Vol.
125Sergio Pérez11Red Bull-RBPTRB191:21:14.894150
219Max Verstappen1Red Bull-RBPTRB19+5.3551550
315Fernando Alonso14Aston Martin-MercedesAMR23+20.728250
412George Russell63MercedesW14+25.866350
510Lewis Hamilton44MercedesW14+31.065750
68Carlos Sainz55FerrariSF-23+35.876450
76Charles Leclerc16FerrariSF-23+43.1621250
84Esteban Ocon31Alpine-RenaultA523+52.832650
92Pierre Gasly10Alpine-RenaultA523+54.747950
101Kevin Magnussen20Haas-FerrariVF-23+1’04.8261350
11Yuki Tsunoda22AlphaTauri-RBPTAT04+1’07.4941650
12Nico Hulkenberg27Haas-FerrariVF-23+1’10.5881050
13Zhou Guanyu24Alfa Romeo-FerrariC43+1’16.0601150
14Nyck de Vries21AlphaTauri-RBPTAT04+1’17.4781850
15Oscar Piastri81McLaren-MercedesMCL60+1’25.021850
16Logan Sargeant2Williams-MercedesFW45+1’26.2932050
17Lando Norris4McLaren-MercedesMCL60+1’26.4451950
18Valtteri Bottas77Alfa Romeo-FerrariC43+1 volta1449
19Alexander Albon23Williams-MercedesFW45Frens1727
20Lance Stroll18Aston Martin-MercedesAMR23Unitat de potència516