Crònica del GP de Singapur
Un Pérez excels domina sota la pluja de Singapur
Max Verstappen arribava al traçat de Singapur amb remotes possibilitats de proclamar-se ja campió del món de Fórmula 1. No obstant la cel·lebració encara haurà d’esperar alguns dies ja que l’holandès ha tingut una cursa complicada com a conseqüència de l’errada del seu equip amb el combustible durant la qualificació i d’una sortida de pista quan lluitava amb Norris. L’absència del gran dominador del mundial de les posicions capdavanteres l’ha aprofitat el seu company d’equip Sergio Pérez. El Mexicà ha fet una de les seves millors curses a la Fórmula 1 i ha dominat amb solvència la cursa disputada pels carrers mullats de Singapur. Al podi l’han acompanyat Leclerc que ha perdut gran part de les opcions a victòria a la sortida i un discret però intel·ligent Carlos Sainz.
La sortida: La cursa ha començat amb una hora de retard per culpa d’una intensa pluja que ha caigut i que impedia fer volar l’helicòpter medicalitzat. La totalitat de la graella ha sortit amb pneumàtics intermitjos i al apagar-se els semàfors Pérez s’ha col·locat primer al avançar al poleman Leclerc abans d’arribar al primer revolt. Just darrera Sainz també guanyava la posició a Hamilton però el britànic intentava mantenir-la sense èxit per l’exterior de la corba 1 i baixava així a la quarta posició. La cinquena plaça era per Norris mentre que Alonso era sisè en la seva cursa número 350. A la part central del grup Verstappen ha fet possiblement la seva pitjor sortida de la temporada i ha baixat de la vuitena a la dotzena posició amb toc inclòs amb el sempre agressiu Kevin Magnussen.
Pérez i Leclerc s’escapen: El Mexicà de Red Bull ha aprofitat poder rodar sense spray per escapar-se dels seus perseguidors exceptuant a Leclerc que aconseguia mantenir el ritme Pérez. No així Carlos Sainz que rodava força més lent que el duet del davant i a més a més feia tap a un Hamilton desesperat. Qui encara perdia més temps era Max Verstappen. L’holandès s’anava desempallegant dels seus rivals amb facilitat fins que ha arribat a l’alçada del tetracampió Vettel. Sorprenia que després de 8 voltes no haguéssim tingut cap incident a una pista que tenia unes condicions molt delicades. No obstant, la calma ha durat poc més.
Primer Safety i represa: Al fons de la classificació hem tingut un toc entre Zhou i Latifi quan el xinès es col·locava per l’exterior del revolt cinc per intentar avançar al canadenc. L’incident ha provocat que Zhou hagués d’abandonar d’immediat i Latifi al tornar al box. La posició del Alfa Romeo de Zhou ha fet que aparegués el Safety Car. A la represa Pérez ha alentit al grup abans de que el Safety Car apagués els llums fet que ha provocat per una banda les queixes de Hamilton i per altra que a l’acabar la cursa fos investigada la maniobra. Quan s’ha rellançat la cursa Pérez i Leclerc s’han tornat a escapar de Sainz i Hamilton, mentre que Verstappen ha aconseguit avançar a Vettel i posteriorment a Gasly amb facilitat. La propera parada de Verstappen ha estat Alonso. L’espanyol s’ha defensat amb gran solvència de l’actual campió fins que el seu Alpine ha rebentat un dia més. El seu abandó a provocat un Virtual i poc després n’hi han hagut dos més provocats per Albon i per Ocon. El d’Albon ha estat per una petita topada contra el mur i el d’Ocon per una barbacoa en el motor Renault.
Naufragi de Mercedes: Russell que avui sortia del pit-lane després d’una mala qualificació amb prou feines podia escalar posicions i es trobava encallat darrera de Bottas a la quinzena posició. Al veure que es començava a dibuixar un petit carril a la pista, Mercedes ha cridat a Russell a la volta 22 aprofitant un dels virtuals per muntar-li els pneumàtics mitjos. La decisió ha estat totalment equivocada ja que Russell ha tornat a la pista amb el cotxe creuat i perdent més de 10 segons per volta. Pel que fa a la lluita pel podi, Hamilton estava desesperat veient que les seves opcions de somiar amb una victòria s’esvaïen darrera de Sainz. El britànic però les ha acabat de tirar per la borda quan al revolt número set s’ha passat de frenada i ha topat contra les proteccions. L’heptacampió ha pogut continuar perdent només una posició amb Norris i col·locant-se davant del seu arxienemic Verstappen. Malgrat dir que el cotxe funcionava bé, al cap d’una volta ha entrat, ha canviat el morro i ha posat els pneumàtics de sec a la volta 34 al veure que aquests ja funcionaven en el cotxe del seu company.
Tsunoda s’estrella: Al mateix temps que Hamilton i a les següents dues voltes s’han aturat la majoria de pilots per fer el seu canvi de pneumàtics intermitjos a sec, sense canvis de posició significatius. Qui han esperat a fer el canvi de rodes han estat els McLaren ja que pensaven que el cocktail de pneumàtics de sec més pista humida provoqués algun incident. I així ha estat. Tsunoda a l’arribar a un revolt d’esquerres ha estavellat el seu Alpha Tauri contra les proteccions a força velocitat fet que ha provocat una nova sortida del Safety Car. Amb aquest safety els McLaren han pogut guanyar temps i escalar Norris fins a la quarta i Ricciardo fins a la sisena posició.
Nou error a la represa: A la represa, Pérez ha tornat a cometre la mateixa errada i ha alentit al grup abans que el Safety apagués les llums. Ha estat aleshores quan la FIA ha anunciat una investigació sobre Pérez, que en cas de sanció es decidiria després de la cursa. No obstant el Mexicà ha mantingut la calma i ha continuat a la primera posició seguit d’un Leclerc que el pressionava constantment. Ràpidament els dos han anat allunyant-se de Sainz. A la lluita per la quarta posició hi teniem a Norris i Verstappen. L’holandès olorava sang ja que veia que el podi i perquè no la victòria no estaven lluny del seu abast. El de Red Bull però s’ha precipitat al intentar avançar a Norris amb pneumàtics de sec per una zona humida i a la corba d’esquerres després del pont i ha marxat recte destrossant les seves rodes i veient-se obligat a entrar de nou.
Final de cursa: Tot i les dificultats en escalfar les gomes i un petit problema amb el motor que han permès a Leclerc estar a punt d’avançar a Pérez, el Mexicà esperonat pel seu equip a que obrís un forat de més de cinc segons ha creuat la línea de meta amb més de set segons sobre Leclerc. Passades unes hores del final de cursa el de Red Bull ha estat sancionat amb cinc segons però aquest fet ha quedat amb una anècdota sortosament. El podi ha estat completat per Sainz que en alguns moments s’ha vist amenaçat per un Norris que ha acabat quart. Cinquè ha estat Ricciardo que s’ha aturat en el moment oportú i ha aconseguit el millor resultat de l’any. Sisè i vuitè han estat els Aston Martin de Stroll i Vettel respectivament. El canadenc, sempre bastant ràpid en aigua, s’ha vist més beneficiat per l’estratègia del seu equip que no pas Vettel que també ha fet una bona cursa. Entre mig d’ells ha acabat Verstappen que ha remuntat fins al setè lloc després de la seva sortida de pista. Han tancat la zona de punts un discretíssim Hamilton que ha comès una nova errada a falta de dues voltes quan intentava atacar a Vettel i finalment Gasly. Tornarem a tenir Fórmula 1 la setmana vinent en motiu del Gran Premi del Japó després de dues temporades d’absència.
Els semàfors
- FIA: Demora per iniciar la cursa i retiren el virtual amb comissaris a la pista.
- Hamilton: Mala sortida i dues errades el dia que somiava amb la victòria.
- Alpine: Doble trencadissa. Que deixin tranquil a Piastri.
- Verstappen: Ha tornat el Verstappen de fa unes temporades.
- Russell: Mala qualy i cursa discreta amb toc inclòs
- Tsunoda: Es pensava que la pista estava completament seca?
- Pérez: Excel·lent. Ha dominat d’inici a fi i ni la sanció li ha tret la victòria.
- McLaren: Els millors amb l’estratègia a Singapur.
- Aston Martin: Bona actuació dels seus pilots sota la pluja.
Classificació
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
1 | 25 | Sergio Pérez | 11 | Red Bull-RBPT | RB18 | 2:02:20.238 | 2 | 59 |
2 | 18 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | F1-75 | +2.595 | 1 | 59 |
3 | 15 | Carlos Sainz | 55 | Ferrari | F1-75 | +10.305 | 4 | 59 |
4 | 12 | Lando Norris | 4 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +21.133 | 6 | 59 |
5 | 10 | Daniel Ricciardo | 3 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +53.282 | 16 | 59 |
6 | 8 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +56.330 | 11 | 59 |
7 | 6 | Max Verstappen | 1 | Red Bull-RBPT | RB18 | +58.825 | 8 | 59 |
8 | 4 | Sebastian Vettel | 5 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +60.032 | 13 | 59 |
9 | 2 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W13 | +61.515 | 3 | 59 |
10 | 1 | Pierre Gasly | 10 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +69.576 | 7 | 59 |
11 | Valtteri Bottas | 77 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +88.844 | 15 | 59 | |
12 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-22 | +92.610 | 20 | 59 | |
13 | Mick Schumacher | 47 | Haas-Ferrari | VF-22 | +1 volta | 12 | 58 | |
14 | George Russell | 63 | Mercedes | W13 | +2 voltes | 20 | 57 | |
15 | Yuki Tsunoda | 22 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | Accident | 10 | 34 | |
16 | Esteban Ocon | 31 | Alpine-Renault | A522 | Motor | 17 | 26 | |
17 | Alexander Albon | 23 | Williams-Mercedes | FW44 | Danys accident | 18 | 25 | |
18 | Fernando Alonso | 14 | Alpine-Renault | A522 | Unitat de potència | 5 | 20 | |
19 | Nicholas Latifi | 6 | Williams-Mercedes | FW44 | Danys accident | 19 | 7 | |
20 | Zhou Guanyu | 24 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | Accident | 14 | 6 |