Crònica del GP dels Països Baixos: Verstappen frena l’atac de Mercedes

Crònica del GP dels Països Baixos

Verstappen frena l’atac de Mercedes

Max Verstappen ha sumat la desena victòria de la temporada davant del seu públic. No ha estat una cursa senzilla pel líder del mundial ja que una bona estratègia dels Mercedes ha posat contra les cordes al de Red Bull en vàries fases de la cursa. No obstant, l’aparició d’un virtual Safety Car a la fase final de la cursa ha facilitat les coses a Verstappen i ha llençat pels aires el bon treball estratègic que estaven fent a Mercedes. Han acompanyat al podi George Russell que ha igualat el seu millor resultat des de que és a la Fórmula 1 i Charles Leclerc que amb aquest resultat recupera la segona posició a la classificació.

La sortida: El Gran Premi ha arrencat amb Verstappen mantenint la primera posició per davant de Leclerc al arribar al primer revolt. Just darrera, Hamilton es llançava a l’interior en busca del tercer lloc i tocava lleugerament al Ferrari de Sainz sense conseqüències, mentre que Norris aconseguia superar a Russell. No obstant, al cap de poques voltes, Russell recuperava la sisena posició al superar al seu compatriota. Instants més tard, Magnussen protagonitzava una de les seves espectaculars accions al sortir de la pista, anar d’excursió per la grava, tocar les tanques amb la roda posterior esquerra i tornar a la pista amb el cotxe totalment descontrolat i les mans fora del volant. El danès però ha pogut continuar i acabar la cursa.

La sortida (Red Bull).

Verstappen s’escapa: Superat el moment de la sortida sense ensurts, Verstappen ha pogut marcar el seu ritme i anar-se escapant de Leclerc fins agafar una distància d’uns 4 segons. El monegasc en cap moment s’ha pogut apropar a la zona de DRS de l’heroi local ja que el seu Ferrari s’ha mostrat clarament inferior al Red Bull. Darrera del duet del davant, Sainz no podia seguir el ritme del seu company d’equip i havia de centrar-se en no cometre errades ja que just darrera tenia enganxat a Hamilton, Pérez i Russell. A la zona intermitja, Fernando Alonso començava a recuperar posicions després de no poder fer-ho a la sortida i avançava primer a Gasly i després al company d’equip d’aquest Yuki Tsunoda. Semblava doncs que amb els nous monoplaces i la llarga zona de DRS era més senzill recuperar posicions que amb els de la temporada passada.

La primera aturada: Entre els favorits, el primer en aturar-se ha estat Carlos Sainz que ha entrat a la volta 15 ja que el seu ritme cada vegada era més lent i tenia a Hamilton enganxat. La parada del madrileny però ha estat ridícula. El mecànic encarregat de subministrar el pneumàtic posterior esquerra ha arribat tard i Sainz ha estat aturat 12 segons al box fins que li han pogut canviar aquesta roda. Al mateix temps s’ha aturat Sergio Pérez i al reincorporar-se al carril del pit lane ha passat per sobre d’una de les pistoles de Ferrari per apretar les femelles mentre Carlos continuava esperant al mecànic. Dues voltes més tard s’ha aturat primer Leclerc i posteriorment Verstappen que com Sainz portaven el pneumàtic tou, i han muntat el mig. Això ha fet que els dos Mercedes calçats amb pneumàtics mitjos, rememoressin èpoques del passat i passessin a liderar la cursa amb Hamilton primer seguit de Russell. Aquesta elecció de pneumàtics ha fet que Verstappen hagi hagut d’exprimir al seu Red Bull i mica en mica hagi anat retallant distàncies amb Russell fins a avançar-lo en un vist i no vist a la volta 28. Un parell de voltes després quan Verstappen ja es trobava a 2 segons de Hamilton, l’heptacampió ha entrat al box a canviar pneumàtics per posar els durs fins al final i ha sortit en cinquena posició per darrera de Pérez. Més tard ha fet el mateix Russell i Verstappen ha recuperat el liderat.

Apareix el Safety després del abandonament de Tsunoda (Mercedes).

Diferència d’estratègies: Després de la primera aturada, teniem una barreja d’estratègies interessant amb Verstappen davant, seguit de Leclerc, Pérez, Hamilton, Russell i Sainz força despenjat. El ritme dels Mercedes amb pneumàtic dur era molt bo i mica en mica han anat retallant temps fins que Hamilton ha atrapat a Pérez a la volta 36. El primer intent del britànic ha estat fallit ja que no ha pogut superar per l’exterior a Pérez perquè aquest ha allargat la frenada fins a expulsar pràcticament de la pista a Hamilton. A la segona ha anat la vençuda malgrat que Hamilton s’ha trobat a un Vettel doblat pel mig que una mica més i li aixafa la cursa. Unes voltes després ha estat Russell qui ha avançat a Pérez. Sense ningú al davant, els Mercedes han continuat esgarrapant dècimes al cronòmetre i mica en mica s’anaven acostant a Verstappen i a Leclerc.

Tsunoda l’espifia: A la volta 46 la cursa ha fet un canvi de guió i ha dinamitat l’estratègia de Mercedes. Al tornar a la pista procedent del box, Tsunoda ha aparcat el seu cotxe dient que tenia una roda mal collada. El japonès s’ha descordat els cinturons, però per la ràdio li han dit que tot estava bé i que podia continuar. Aleshores el d’Alpha Tauri ha reemprès la marxa fins arribar a poc a poc al box. Allí li han canviat les rodes, li han apretat els cinturons de nou i ha tornat a la pista. Pocs revolts més tard, el cotxe s’ha aturat i el japonès ha deixat el seu monoplaça en un punt que ha obligat a treure un Virtual Safety Car. Aquest fet ha afavorit a Verstappen que ha aprofitat el moment per canviar de pneumàtics i posar un joc de durs. També s’han aturat els Mercedes per posar mitjos tirant per la borda doncs l’estratègia d’anar fins al final amb el joc de durs. Al marxar el Virtual teniem a Verstappen primer seguit de Hamilton a 12 segons, Russell, Leclerc i Pérez.

Bottas s’atura: La darrera sacsejada a la cursa ha arribat a la volta 55. Ha estat aleshores quan el Alfa Romeo de Valtteri Bottas ha tingut l’enèsim problema de fiabilitat d’enguany. El finlandès s’ha quedat sense potència a final de recta i ha hagut d’aparcar el seu Alfa Romeo en un punt perillós. Sorprenentment, direcció de cursa ha tardat una volta sencera en treure el Safety Car quan semblava força clar des del inici. La situació l’ha aprofitat Verstappen per entrar al box i canviar els pneumàtics durs pels tous. No ho ha fet Hamilton i tampoc Russell en un primer instant. No obstant, Russell ho ha fet una volta després perdent només la posició amb Max i deixant totalment desprotegit al seu company d’equip per la represa. Menció especial mereix la darrera aturada de Sainz. L’espanyol s’ha aturat, li han canviat les gomes, i al reincorporar-se al carril de box ho ha fet just quan passava l’Alpine d’Alonso que ha hagut de frenar d’immediat. A més a més al madrileny quasi se li cala el cotxe al mig del pit lane.

El podi (Red Bull).

La traca final: El Safety ha marxat a falta de 12 voltes pel final amb Hamilton per davant de Verstappen, Russell, Leclerc, Sainz i Pérez. Poc li ha durat al heptacampió de Mercedes el liderat ja que Verstappen l’ha avançat ja en plena recta de meta aprofitant els pneumàtics tous i la major velocitat màxima del Red Bull. Voltes després ha estat Russell qui s’ha desempallegat de Hamilton i més tard també ho ha fet Leclerc. La cursa ha acabat amb Verstappen creuant la meta en solitari i enduent-se per segon any consecutiu la victòria a Zandvoort seguit de Russell i Leclerc. Amb aquest resultat Verstappen amplia el liderat al mundial respecte Leclerc fins els 109 punts. Hamilton, rememorant el que li va passar a Abu Dhabi 2021, ha creuat la meta quart seguit d’un discret Pérez i un batallador Alonso que ha remuntat des de la tretzena posició. Un sòlid Norris ha estat setè mentre que Sainz malgrat creuar la meta cinquè, ha caigut fins la vuitena posició com a conseqüència de la sanció de cinc segons que li han posat per “unsafe release”. Han completat la zona de punts Ocon i Stroll que ha fet un bon cap de setmana. La Fórmula 1 torna a l’acció la setmana vinent al temple de la velocitat en motiu del Gran Premi d’Itàlia.


Els semàfors

  • Alguns aficionats: No es poden tirar bengales a la pista.
  • Ferrari: Lamentables les seves aturades al box.
  • Tsunoda: Protagonista amb el seu estrany abandonament.
  • McLaren: No s’entén que Ricciardo sigui tant lent.
  • Pérez: Errada a la qualy i lluny de Verstappen en cursa.
  • Haas i Alfa: Van començar molt forts la temporada però s’estan desinflant.
  • Verstappen: Un dia més a l’oficina. Espectacular.
  • Mercedes: Potser sense el Virtual haguessin guanyat la cursa.
  • Alonso: Una remuntada més al seu CV.

Classificació

Pos.Pts.PilotDor.EquipXassísTempsGra.Vol.
126Max Verstappen1Red Bull-RBPTRB181:36:42.773172
218George Russell63MercedesW13+4.071672
315Charles Leclerc16FerrariF1-75+10.929272
412Lewis Hamilton44MercedesW13+13.016472
510Sergio Pérez11Red Bull-RBPTRB18+18.168572
68Fernando Alonso14Alpine-RenaultA522+18.7541372
76Lando Norris4McLaren-MercedesMCL36+19.306772
84Carlos Sainz55FerrariF1-75+20.916372
92Esteban Ocon31Alpine-RenaultA522+21.1171272
101Lance Stroll18Aston Martin-MercedesAMR22+22.4591072
11Pierre Gasly10AlphaTauri-RBPTAT03+27.0091172
12Alexander Albon23Williams-MercedesFW44+30.3901572
13Mick Schumacher47Haas-FerrariVF-22+32.995872
14Sebastian Vettel5Aston Martin-MercedesAMR22+36.0071972
15Kevin Magnussen20Haas-FerrariVF-22+36.8691872
16Zhou Guanyu24Alfa Romeo-FerrariC42+37.3201472
17Daniel Ricciardo3McLaren-MercedesMCL36+37.7641772
18Nicholas Latifi6Williams-MercedesFW44+1 volta2071
19Valtteri Bottas77Alfa Romeo-FerrariC42Unitat de potència1653
20Yuki Tsunoda22AlphaTauri-RBPTAT03Diferencial943