Crònica del GP d’Espanya
Doblet a l’infern
El gran premi d’Espanya del 2022 ha sigut un dels més calorosos que es recorden. En un dia en el qual s’han batut rècords de temperatura del mes de maig, l’infern ha estat per a Ferrari mentre Red Bull pujava al cel amb un doblet que semblava improbable a la primera part de la cursa. 121.667 espectadors han presenciat la cursa, que malaguanyadament ha patit d’alguns problemes organitzatius.
Canvi de líders: A l’acabar la qualificació ahir, les coses pintaven bé per a Ferrari. Charles Leclerc havia aconseguit la seva quarta pole position de la temporada, Carlos Sainz era tercer i els Red Bull patien, amb Sergio Pérez cinquè i Max Verstappen amb problemes de DRS tot i ser segon.
Però 24 hores després, Verstappen i Red Bull són els nous líders del campionat, Ferrari ha tingut la pitjor cursa del campionat i Sainz ha estat a punt de quedar darrere dels dos Mercedes. Vegem què ha passat.
Cops de teatre arreu: La primera meitat de la cursa ha estat plena de sorpreses. Leclerc ha sortit bé davant de Verstappen, George Russell i Pérez, amb Sainz lluitant per mantenir la posició davant Lewis Hamilton. Arribats a la corba 4, Kevin Magnussen ha atacat a Hamilton per fora, però s’han tocat i els dos han hagut d’aturar-se a boxes.
La corba 4 veuria dos cops de teatre més quan primer Sainz a la volta 7 i després Verstappen a la volta 9 han perdut el control a l’entrada del revolt, aparentment per un cop de vent. El neerlandès ha baixat fins al quart lloc que de seguida ha passat a ser el tercer cortesia de Pérez, però Sainz ha baixat fins l’onzena posició.
Les primeres aturades han arribat cap a la volta 12 però han canviat poca cosa al davant. Leclerc anava allargant el seu avantatge mentre Verstappen, amb un DRS que funcionava de manera intermitent, no podia avançar a Russell. De fet el monegasc ha ampliat el seu avantatge fins al mig minut abans d’aturar-se per primer cop a la volta 22, sense perdre el liderat.
Però de sobte, a la volta 27 el Ferrari ha dit prou, i Leclerc s’ha dirigit poc a poc al box per abandonar, convertint el que era una victòria fàcil en un dolorós abandonament. Curiosament, l’únic altre retirat de la cursa ha succeït una volta més tard, quan Guanyu Zhou també ha plegat per avaria.
L’estratègia pren el protagonisme: El segon lloc de Russell es convertia en el liderat, i amb Verstappen incapaç d’avançar sense DRS, Red Bull l’ha fet entrar per guanyar per estratègia i alhora crear una diferència de pneumàtics amb Pérez, ja que el mexicà anava amb els mitjans mentre Verstappen duia els tous.
El Mercedes ha estat avançat per Pérez, que venia amb un pneumàtic més jove degut a la seva habitual estratègia d’allargar la tirada. Quan Verstappen ha avançat al seu torn a Russell i s’ha acostat al seu company, han fet entrar a Pérez, i quan Verstappen després de la seva tercera aturada ha arribat al darrere de Pérez, les ordres d’equip han aparegut, garantint els màxims punts per al pilot neerlandès. El mexicà no n’ha quedat massa content…
Alts i baixos: Els Mercedes han fet una bona cursa. Russell ha lluitat per la victòria fins que ha pogut, i Hamilton ha remuntat del penúltim lloc fins al cinquè. De fet Hamilton ha arribat fins al quart lloc, davant de Sainz, però el britànic ha hagut d’afluixar per temes de fiabilitat, retornant la plaça a l’espanyol. Valtteri Bottas ha quedat sisè, davant d’Esteban Ocon, un heroic Lando Norris que bescanviava la pela abans de la cursa (i li han diagnosticat amigdalitis després), Fernando Alonso que ha fet una gran remuntada des de l’últim lloc, i Yuki Tsunoda.
Es podria dir que avui la cotització d’homes com Russell, Norris o Tsunoda ha pujat, i en canvi la de Sainz, Ricciardo o Gasly, amb curses força anònimes, ha baixat força.
Per acabar, maco veure el Circuit tan ple, però veurem si els problemes que hi han hagut durant el cap de setmana, amb incidències als pàrquings de pagament, cues llargues als llocs de restauració, i aparentment també problemes organitzatius a dins del pàdoc no ens costaran el futur… És estrany que un dels GP amb més solera de l’actual calendari tingui aquests problemes. Potser s’han canviat coses que no calia canviar…
Els semàfors
- Daniel Ricciardo: No pot ser que el company malalt el superi.
- Carlos Sainz: Ha de millorar ja.
- Organització: En un esdeveniment així has de donar bona imatge.
- Ferrari: Creixen els nans a can Maranello.
- Mercedes: Comencen a acostar-se al davant…
- Haas: Bona quali, no tan bona cursa.
- Red Bull: Ara mateix, l’equip més sólid.
- Hamilton i Alonso: Bones remuntades.
- Lando Norris: Gran cursa no estant al 100%.
Classificació
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
1 | 25 | Max Verstappen | 1 | Red Bull-RBPT | RB18 | 1:37:20.475 | 2 | 66 |
2 | 19 | Sergio Pérez | 11 | Red Bull-RBPT | RB18 | +13.072 | 5 | 66 |
3 | 15 | George Russell | 63 | Mercedes | W13 | +32.927 | 4 | 66 |
4 | 12 | Carlos Sainz | 55 | Ferrari | F1-75 | +45.208 | 3 | 66 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W13 | +54.534 | 6 | 66 |
6 | 8 | Valtteri Bottas | 77 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | +59.976 | 7 | 66 |
7 | 6 | Esteban Ocon | 31 | Alpine-Renault | A522 | +1’15.397 | 12 | 66 |
8 | 4 | Lando Norris | 4 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +1’23.235 | 11 | 66 |
9 | 2 | Fernando Alonso | 14 | Alpine-Renault | A522 | +1 volta | 20 | 65 |
10 | 1 | Yuki Tsunoda | 22 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +1 volta | 13 | 65 |
11 | Sebastian Vettel | 5 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +1 volta | 16 | 65 | |
12 | Daniel Ricciardo | 3 | McLaren-Mercedes | MCL36 | +1 volta | 9 | 65 | |
13 | Pierre Gasly | 10 | AlphaTauri-RBPT | AT03 | +1 volta | 14 | 65 | |
14 | Mick Schumacher | 47 | Haas-Ferrari | VF-22 | +1 volta | 10 | 65 | |
15 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin-Mercedes | AMR22 | +1 volta | 17 | 65 | |
16 | Nicholas Latifi | 6 | Williams-Mercedes | FW44 | +2 voltes | 19 | 64 | |
17 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-22 | +2 voltes | 8 | 64 | |
18 | Alexander Albon | 23 | Williams-Mercedes | FW44 | +2 voltes | 18 | 64 | |
19 | Zhou Guanyu | 24 | Alfa Romeo-Ferrari | C42 | Unitat de potència | 15 | 28 | |
20 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | F1-75 | Unitat de potència | 1 | 27 |