La Pregunta: GP dels Països Baixos

GP dels Països Baixos

Quina opinió en teniu dels esdeveniments de Spa?


Joan Enric Fugueras: Val a dir que la seguretat es el primer, però que ahir no es corrés a Spa per la pluja, em sembla una infàmia.
Una infàmia no ja només pel fet de no fer la cursa, si no per la manera esperpèntica com es va “resoldre” la situació; una autèntica solució només enfocada a evitar tornar els diners de les entrades i a reclamacions dels “broadcasters”
A la F1, quan plou, es fan curses, per això tenim pneumàtics ‘full wet’ i si no, deixem-ho estar, eliminem els ‘full wet’ i modifiquem el reglament, prohibint córrer quan plou, com la IndyCar als ovals.
Si plou, es passa la cursa al dilluns, o al dimarts; es un enrenou si, però no anul·les la cursa, o ho fas així…al menys fins que, en un futur llunyà de ciència ficció, tinguem circuits coberts.
Però aquí hi ha un problema, que es que tenim un evident excés de curses (i Liberty en vol més). Com diu el refrany castellà: “Lo bueno, si breve, dos veces bueno” i una temporada de 22, 24, 24 o 25 curses (i espera’t) es absurda.
Si tens una temporada de 16 curses, pots jugar amb la probabilitat d’aplaçar curses quan la meteo et fica en un embolic…amb més de 20, no.
Però això no val per Spa quan, darrera seu ve Zandvoort, situat a 300 km de distància. Es podia haver fet la cursa el dilluns perfectament.
Que li fas una traveta al públic que dilluns treballa i un 80% no hi podrà anar? Si, però i el d’ahir? No és encara una major (perdoneu el llenguatge col·loquial) putada fer-los assistir a un “paripé”, a una pantomima, a una “patotxada” com es una desfilada darrera el SC? Jo crec que si.
Si el reglament diu que, en cas de meteo adversa la cursa s’aplaça un dia, quan compres l’entrada ja estàs avisat i, com a públic, assumeixes el risc i compres l’entrada quan ja pots consultar el pronòstic del temps, per exemple…però es clar, com que en aquest negoci es tracta de vendre entrades a mesos vista; que també es un tema curiós, perquè a la F1 moderna (ja des de els temps d’Ecclestone) el públic in situ es el de menys; el que es important es el que és a casa, davant la tele.
La meva valoració dels fets d’Spa es que va ser un autèntic desastre; i ara, assumint el risc de ser políticament incorrecte també he de dir que, si tries una professió que t’ha fet milionari o multimilionari, i aquesta professió te un risc, si un dia has d’assumir un risc, doncs ho acceptes…o si no, doncs vas més a poc a poc, no passa res. El que no pots dir, en una entrevista televisiva, es que avui no boxeges perquè hi ha el risc que l’altre boxejador et pegui.
Aquesta F1 moderna té cada vegada més punts foscos, i el d’ahir va ser un autèntic forat negre.
Seguretat? Si. El major problema d’ahir era l’esprai, no l’aigua en pista. Tenim brillants aerodinamicistes i enginyers a la F1, doncs que pensin com evitar l’esprai en condicions de pluja, segur que es pot fer, encara que això limiti les prestacions dels F1. Si cal, limitant la velocitat en recta doncs la cursa ja la faràs en el pas per corba i en els avançaments i les frenades.
El que no es pot tolerar son infàmies com la de diumenge passat.
Es la meva opinió.


Núria Casas-Salat: Una vergonya, ridícul, estafadors, ens prenen per tontos, podria seguir així molta estona més, però no crec que valgui la pena anar posant adjectius, noms i el que faci falta pel que vàrem viure diumenge a Bèlgica.
Em pensava que després de Indianapolis 2005, la Fórmula 1 tenia apresa la lliçó, però diumenge es va demostrar que no. Una cosa és clara, les condicions de pista no permetien que la cursa es pogués fer, massa esprai dels cotxes i la boira en alguns sectors no deixava ni veure el cotxe de davant. O feien servir uns eixuga pistes com els de la NASCAR, o amb aquell camionet escombra poca cosa es podia fer..
La cursa s’hauria hagut de aplaçar i reprogramar pel dia següent o per un altre dia al calendari. Ara donar 3 voltes darrera del cotxe de seguretat dient que així ho havien intentat i després suspendre la cursa repartint la meitat dels punts no fa cap bé a la Fórmula 1. I per acabar de rematar el tema, encara fent la cerimònia del podi. Quina mena de consideració es té pels milers d’espectadors que estaven al circuit, aguantant la pluja, i fer-los esperar tantes hores per enviar-los a casa amb una estafa com aquesta? CAP. Espero que els tornin els diners per aquesta enganyifa. Sabien que les condicions no millorarien, ho veien al radar i tot i així van fer la pantomima.
Espero que els caigui una bona allau de crítiques. Coses així no es poden tornar a repetir.


Alex March: El que vam viure el cap de setmana passat al circuit Spa-Francorchamps és dels ridículs més grans en la història de l’esport. Em va sorprendre la poca flexibilitat, la manca de recursos i la falta d’idees que va tenir la Fórmula 1 com a esport, negoci i espectacle.
Per què no es podia avançar l’hora de la cursa i/o canviar l’ordre amb la Fórmula 3 o la Porsche Supercup? Per què no es disposa de més maquinària efectiva per treure aigua de l’asfalt en un circuit com el belga?
Com és que els equips disposen de super ordinadors per realitzar milions de simulacions de CFD i l’organització és incapaç de preveure a les 7h del matí o el dia abans el temps que farà a l’hora de la cursa?
Vist el mal temps que es preveia i el pobre reasfaltat de Silverstone, en el Gran Premi d’Anglaterra del 2018 de MotoGP es va decidir canviar l’hora de cursa el dia anterior per tal de tenir més possibilitats de disputar el GP. Malauradament no va poder-se disputar. També allí es va intentar treure sense èxit l’aigua amb màquines arcaiques. Jo pensava que una super organització com la Fórmula 1 hauria pres nota d’aquell esdeveniment per intentar que mai els succeís a ells.
Però vaja, pel que es veu no van prendre cap mena de nota ni tornaran els diners als pobres aficionats que van anar al circuit o van viatjar fins al bosc de les Ardenes. La gota que fa vessar el got és repartir punts i fer la cerimònia de podi per una cursa de dues voltes darrere el Safety Car.
Tot molt patètic.


Marc Bruguera: El gran premi de Formula 1 d’aquesta setmana ha sigut una autèntica vergonya en la meva opinió.
No és pot jugar amb els aficionats d’aquesta manera. Entenc que hi ha d’haver una seguretat i no s’han de córrer més riscos dels que ja corren els pilots però, la pantomima d’aquest cap de setmana ha sigut vergonyosa.
Podem esperar a que pari de ploure, o que plogui amb menys intensitat, podem esperar. Però ara sortim, ara no, ara sortim darrere el safety car però tornem a dintre, ara fem dues voltes i marxem. Vergonya.
Per la climatologia, la F1 no corre, però altres categories si.
Jo he viscut curses de F1 amb unes condicions complicades, d’acord que no eren a Spa, però anys endarrere es col·locava el neumàtic de pluja extrema i endavant.
Deixant de banda que es pogués córrer o no, la pregunta es: per què no és corre el dilluns? No anem a la Xina la setmana següent, anem aquí al costat. Hi ha temps de sobres per poder transportar tot cap al següent GP.
Penso que la F1 s’ha equivocat en aquesta cursa. S’ha gestionat molt malament, i l’aficionat està molest. Vaig estar més de 3 hores veient com plovia en un bosc….


Què en penseu vosaltres? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook!

Les dades imprescindibles per a aquest cap de setmana

Cada pilot disposarà de 2 jocs de pneumàtics durs (blancs), 3 de pneumàtics mitjos (grocs) i 8 de pneumàtics tous (vermells).

Horaris del Gran Premi

Divendres

  • Lliures 1: 11.30 (DAZN F1)
  • Lliures 2: 15.00 (DAZN F1)
  • Fer la Superporra abans d’anar a dormir…

Dissabte

  • F3 Cursa 1: 10.35 (DAZN F1)
  • Lliures 3: 12.00 (DAZN F1)
  • Qualificació: 15.00 (DAZN F1)
  • WSeries Cursa: 16.30 (Esport 3)
  • F3 Cursa 2: 17.55 (DAZN F1)

Diumenge

  • F3 Cursa 3: 10.45 (DAZN F1)
  • Cursa: 15.00 (DAZN F1)

Breus d’última hora

  • Kimi Räikkönen ha anunciat la seva retirada de la Fórmula 1 a final de temporada.
  • El pilot jove de Ferrari Callum Ilott debutarà a l’IndyCar a Portland.
  • Es rumoreja que podrien canviar els dos pilots d’Alfa Romeo – Giovinazzi també perdria el seu lloc.

No us oblideu de fer la Superporra: teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!