Crònica del GP d’Hongria: Ocon diu “Merci-des”

Crònica del GP d’Hongria

Ocon diu “Merci-des”

Esteban Ocon ha aconseguit la seva primera victòria a la Fórmula 1 amb una actuació excel·lent al circuit d’Hungaroring. El pilot francès s’ha beneficiat d’una melé a la primera corba i d’una errada estratègica de Mercedes i ha mantingut el liderat durant 65 de les 70 voltes per aconseguir també la primera victòria d’Alpine.

Pluja i cop de teatre: A la qualificació els Mercedes de Lewis Hamilton i Valtteri Bottas havien mostrat la seva superioritat passant a la Q3 amb pneumàtics mitjans i després omplint la primera fila de la graella, però aquests avantatges han desaparegut quan el diumenge la pluja ha arribat, i tothom ha hagut de sortir amb els pneumàtics intermedis.

I immediatament la cursa ha quedat afectada. Bottas ha fet una mala sortida des del segon lloc i l’han avançat els dos Red Bull i Lando Norris. Mentre Hamilton feia la primera corba sense problemes al liderat, Bottas bloquejava els frens, s’enduia a Norris per darrere i tots dos junts colpejaven lateralment a Max Verstappen. Bottas, ja amb la suspensió trencada, ha continuat la seva ruta de destrucció donant un nou cop a Sergio Pérez. Darrere d’ells, Lance Stroll també s’ha passat i s’ha emportat per davant a Charles Leclerc i Daniel Ricciardo.

El xafastre ha deixat fora de cursa a Bottas, Norris, Pérez, Leclerc i Stroll, mentre que Ricciardo i Verstappen quedaven endarrerits amb el cotxe danyat. Amb cotxes al mig de la pista i peces a tot arreu, els comissaris han decidit treure la bandera vermella a la volta 3. L’ordre completament boig era Hamilton, Esteban Ocon, Sebastian Vettel, Nicholas Latifi, Yuki Tsunoda, Carlos Sainz, Fernando Alonso, George Russell, Kimi Räikkönen i Mick Schumacher completant el top 10.

Bottas i Pérez abandonen mentre darrere Ocon té una visió privilegiada del toc Stroll-Leclerc (Red Bull Media)

Errada estratègica de Mercedes: Amb l’aturada de la bandera vermella ha deixat de ploure i el calor estiuenc ha assecat la pista. S’ha fet una volta per anar del pit-lane a la graella per la nova sortida i amb el sol sortint, tothom ha decidit entrar al box i posar ja els pneumàtics de sec. Tothom? Doncs no. Mercedes no s’ha volgut arriscar i ha deixar a Hamilton a la graella, sol.

Així doncs hem tingut una sortida bastant estranya. Hamilton amb intermedis ha sortit sol amb el cotxe mèdic darrere, mentre la resta de la graella sortia del carril de boxes un cop s’ha posat verd el semàfor, uns 5 segons més tard, liderats per Ocon i Russell. Però mentre Russell era obligat a retornar les posicions que havia guanyat gràcies a la posició de Williams al box, Hamilton entrava al box al final de la volta i quedava al darrere de tots.

Hem entrat llavors en una fase de la cursa on Ocon i Vettel s’ha destacat de Latifi, que feia un bon tap al tercer lloc per davant de Tsunoda, Sainz, Alonso i Russell. Verstappen amb el cotxe danyat patia per avançat a Schumacher, mentre Hamilton recuperava el grup però tampoc podia progressar.

Felicitat dels dos pilots d’Alpine (Alpine)

Les aturades provoquen canvis: A excepció de l’abandonament de Mazepin per un unsafe release d’Alfa Romeo amb Räikkönen, no ha passat massa res a les primeres voltes. Ni Verstappen ni Hamilton podien avançar massa fins que Mercedes ha decidit treure a Hamilton del trànsit. L’anglès ha posat els durs i ha fet undercut a Ricciardo i Verstappen que s’han aturat una volta després. Amb aire net, el ritme del Mercedes s’ha fet visible. A davant, Latifi ha sigut avançat a les aturades per Sainz, Alonso, Tsunoda i Gasly. Ocon i Vettel mantenien l’avantatge i s’han aturat força més tard, a les voltes 37 i 38, on l’undercut de Vettel no ha funcionat. Tothom ha posat durs.

Tothom havia fet una aturada en cursa i les posicions eren Ocon, Vettel, Sainz, Hamilton que havia remuntat fins al quart lloc, Alonso, els AlphaTauri, els Williams i Ricciardo. Veient que Hamilton tenia els pneumàtics més vells que Sainz i que tenien espai entre Alonso i els AlphaTauri, Mercedes ha decidit fer entrar el britànic a la volta 48 per posar-li pneumàtics mitjans nous, i el Mercedes anava a un ritme endimoniat, per guanyar la cursa si res l’aturava,

Assistència d’Alonso, gol d’Ocon: Tot i sortir a 14 segons d’Alonso, Hamilton l’ha caçat en 7 voltes, i de fet Hamilton era a 9 segons del líder a falta de 15 voltes. Però llavors hem assistit a una defensa robusta però legal del pilot asturià que ha aguantat a Hamilton durant 10 voltes, incloent un petit toc acostant-se a la corba 4. Alonso ha demostrat que encara té nivell per lluitar amb els més grans, doncs ha aguantat a un cotxe que venia 2 segons més ràpid que ell. De fet, Sainz només ha durat una volta i una recta davant de Hamilton, i el britànic, a 10 segons de Vettel a falta de 4 voltes, ha acabat just darrere de l’alemany.

Però el protagonisme ha estat per a Ocon i per a Alpine. El francès no ha donat ni una oportunitat a Vettel, l’equip ha estat ràpid a les aturades i Alonso ha sigut clau per garantir la victòria davant d’un Hamilton que s’acostava com un tauró. El francès ha compartit el podi amb Vettel i Hamilton, amb Sainz, Alonso, Gasly (que ha fet la volta ràpida prenent-li a Hamilton) i Tsunoda. Han completat els punts els Williams de Latifi i Russell, als punts per primer cop des d’Alemanya 2019, i l’últim punt ha sigut per a Verstappen, que com a mínim ha sumat tot i perdre el liderat.

Hongria amb una mica de pluja ens sol donar curses animades i aquesta no ha sigut una excepció. Valtteri Bottas ha rebut una penalització de 5 llocs a la graella per la propera cursa per l’accident, una penalització relativament lleu en la meva opinió. A ningú se li escapa que un accident provocat per Bottas ha danyat els dos Red Bull, tot i que ningú pot pensar que ha sigut intencionat.

Però Hamilton torna a ser líder amb només una cursa sense puntuar (Azerbaidjan), mentre que Verstappen duu dos impactes de Mercedes i la punxada a Baku. A veure com torna la lluita a Bèlgica…


Els semàfors

  • Valtteri Bottas: Mala sortida i a sobre jugant a bitlles.
  • Mercedes: Han llençat una victòria segura.
  • Alfa Romeo: 0 punts en un dia fàcil.
  • McLaren: Sense Norris, no hi ha punts.
  • Aston Martin: Bé Vettel, malament Stroll.
  • Carlos Sainz: Bé però tou a la defensa.
  • Alpine: Han aprofitat l’ocasió i han executat a la perfecció.
  • Ocon i Alonso: L’un perfecte al davant, l’altre ajudant a l’equip.
  • Williams: Per fi als punts!

Classificació

Pos.Pts.PilotDor.EquipXassísTempsGra.Vol.
125Esteban Ocon31Alpine-RenaultA5212:04:43.199870
218Sebastian Vettel5Aston Martin-MercedesAMR21+1.8591070
315Lewis Hamilton44MercedesW12+2.736170
412Carlos Sainz55FerrariSF21+15.0181570
510Fernando Alonso14Alpine-RenaultA521+15.651970
69Pierre Gasly10AlphaTauri-HondaAT02+1’03.614570
76Yuki Tsunoda22AlphaTauri-HondaAT02+1’15.8031670
84Nicholas Latifi6Williams-MercedesFW43B+1’17.9101870
92George Russell63Williams-MercedesFW43B+1’19.0941770
101Max Verstappen33Red Bull-HondaRB16B+1’20.244370
11Kimi Raikkonen7Alfa Romeo-FerrariC41+1 volta1369
12Daniel Ricciardo3McLaren-MercedesMCL35M+1 volta1169
13Mick Schumacher47Haas-FerrariVF-21+1 volta2069
14Antonio Giovinazzi99Alfa Romeo-FerrariC41+1 volta1469
15Nikita Mazepin9Haas-FerrariVF-21Danys accident193
16Lando Norris4McLaren-MercedesMCL35MDanys accident62
17Valtteri Bottas77MercedesW12Accident20
18Sergio Pérez11Red Bull-HondaRB16BAccident40
19Charles Leclerc16FerrariSF21Accident70
20Lance Stroll18Aston Martin-MercedesAMR21Accident120