Obituari: Adrián Campos (1960-2021)

Ens despertàvem avui amb la notícia de la mort sobtada d’Adrián Campos, als 60 anys. Mor un home que va ser important com a pilot però segurament molt més com a cap d’equip, ajudant a pilots com Fernando Alonso, Marc Gené o Àlex Palou a arribar a cotes ben altes.

Adrián Campos Suñer va néixer a Alzira el 17 de juny de 1960. El seu avi, Luis Suñer, va ser un important empresari, conegut principalment per fundar amb el seu fill la marca de gelats i congelats Avidesa, i de fet les primeres actuacions internacionals de Campos van comptar amb el suport de la marca. Tercer a la Fórmula 3 alemanya l’any 1985, dos anys després va debutar a la Fórmula 1 a l’equip Minardi, amb patrocini de la marca de roba Lois.

En el seu primer any Campos va qualificar-se per a totes les curses però només en va poder acabar una, amb 10 avaries mecàniques. A la temporada següent Lluís Pérez-Sala va arribar com a company seu en el que es volia fomentar com un equip espanyol de Fórmula 1. Minardi rebia patrocini i s’esperava que altres empreses a part de Lois se sumessin al projecte, però no va ser així. Aquell 1988, cap dels dos va puntuar i de fet Campos va ser substituït a l’equip després de 5 grans premis, amb 3 no qualificacions (Pérez-Sala completaria el 1988 però també seria reemplaçat a mig any 1989).

El somni de la F1 s’acabava i Campos va deixar la competició uns anys. El 1993 va acceptar una oferta d’Alfa Romeo per a participar al Campionat d’Espanya de Turismes, categoria de la qual en va ser campió el 1994. Finalment el 1997 va competir a les 24 hores de Le Mans en un Ferrari 333SP compartint-lo amb Michel Ferté i Charlie Nearburg, però novament una avaria els va fer abandonar.

Arribem a l’any 1998 i Campos fa el salt a la propietat d’equips. Aprofitant la creació de l’Open Formula by Nissan (precursor de les World Series by Renault) aquell mateix any, funda l’equip Campos Motorsport. El seu equip va guanyar les tres primeres edicions del campionat amb Marc Gené, Fernando Alonso i Antonio García. Va participat a les World Series i a la Fórmula 3 espanyola fins l’any 2005, on va ser un dels equips admesos a la nova GP2, canviant el nom a Campos Racing.

Amb Alonso l’any 2003.

En aquells primers anys comptava amb la col·laboració d’Alejandro Agag a l’equip, que va tenir força èxit fent córrer pilots com Lucas di Grassi, Vitaly Petrov o Sergio Pérez a més de seguir promocionant pilots espanyols. Campos va vendre l’equip de GP2 a Agag quan va intentar accedir a la Fórmula 1 l’any 2010. Inicialment amb el nom de Campos Meta 1, la seva inscripció va ser admesa però abans de començar la temporada va desvincular-se del projecte, que acabaria sent l’equip Hispania/HRT.

Després de l’intent fallit de la F1, Campos va tornar a les categories inferiors, primer a l’AutoGP el 2010, després a l’Euroformula Open i finalment de nou a la GP2 i a la GP3 a partir del 2014, any en que també va començar a participar al mundial de turismes. També va col·laborar aportant l’equip que va guanyar el primer títol de Fórmula E amb Nelsinho Piquet. Des de 2019 l’equip només competeix a les dues principals categories preparatòries per a la F1, la F2 i la F3.

No es pot menystenir la importància que Campos ha tingut a l’automobilisme espanyol. És actualment l’únic equip del país a la F2 i F3, i pels seus equips han passat els ja mencionats Gené, Alonso, García, Roberto Merhi i Àlex Palou, tots ells havent arribat a la Fórmula 1, a l’IndyCar o bé sent campions de resistència, a més de molts altres pilots d’altres països. Com a mànager també va ser clau per a Fernando Alonso especialment en els seus primers anys.

El llegat de Campos serà el d’uns equips que competeixen de forma seriosa i professional, sovint donant oportunitats no només a pilots prometedors, però també a futurs enginyers amb el màster en enginyeria i mecànica de competició que ofereix en conjunció amb Florida Universitària, a Catarroja.

Descansi en pau.

 

Campos, en una imatge recent.