Pregunta: Gran Premi de Sakhir

                             

GP de Sakhir: Què en penseu de les barreres de seguretat metàl·liques com a sistema de seguretat als circuits?


Joan Enric Fugueras: No es pot negar que, amb els sistemes moderns de protecció, els guarda rails potser han quedat una mica obsolets. Malgrat tot, considero que ben collats i instal·lats, fan molt bé la seva feina.

Han arribat tanques molt més modernes com les Safe Barrier, Tech Pro o les Air Fence, però encara podem veure un sistema tan clàssic com es una triple fila de pneumàtics usats i, darrera seu, guarda-rails.
Ja es més estrany veure guarda rails despullats i a la vista, excepte en traçats urbans, però crec que es un sistema que fa be la seva feina.
A Bahrain vam assistir a la mala sort de que el nas del Haas va incidir directament, i a 220 kmh; contra la separació de dos nivells de guarda rails i els va separar entre ells fent palanca; en els accidents sempre hi ha un factor de mala o bona sort, i aquí hi van coincidir ambdues. La mala, el que el cotxe es clavés, i la bona, que es va demostrar que l’halo va salvar la vida a Romain; sense ell ara estaríem parlant de lesions irreversibles o gravíssimes o, perquè no dir-ho, de la mort del pilot.
Potser arribarà el dia en que els guarda rails no podran quedar a la vista, però crec que encara son un sistema molt vàlid, i jo segueixo abocant pel seu us…això si, ben instal·lats i collats; que no dic que no fos el cas a Sakhir.

Alex March: Honestament, no pensava que un Fórmula 1 pogués travessar un triple guarda-rail separat per dos dits d’alçada entre ells i fixat per pals metàl•lics cada pocs metres.

Crec que el diumenge va quedar palès que el guarda-rail és un element delimitador de l’escapatòria que pot esdevenir molt perillós; ja que dissipa l’energia deformant la xapa, convertint-lo així en un autèntic ganivet.
Afortunadament, ja fa anys que un cotxe ja no pot passar per sota d’un guarda-rail com li va passar al pobre Helmuth Koinigg. Avui en dia, s’ha vist que el que el fa perillós és l’angle d’impacte del cotxe contra ell i les velocitats cada vegada més altes amb les que circulen els Fórmula 1 actuals.
Per tant, crec que el millor és eradicar els guarda-rails de tots els circuits dels campionat i substituir-los o bé per murs de formigó, o bé per tanques més modernes com poden ser les SAFER o les Tech Pro. 
Jordi Domènech: L’accident de diumenge de Romain Grosjean va espantar a tothom, però sortosament, el pilot francès en va sortir pràcticament indemne. El conjunt de mesures de seguretat imposades des de finals dels anys 60 va treballar a la perfecció: roba ignífuga, els cinturons, el HANS, l’halo, la cèl·lula de supervivència… Tot en conjunt va ser clau per a que Grosjean no perdés la consciència i per tant pogués sortir tant ràpid com va poder del cotxe.
Ara bé, com en tot accident, hi ha coses a aprendre. Les principals preocupacions van ser el foc i la posició en la qual l’habitacle va quedar enganxat a les barreres de seguretat. 
Abans de dir res més, cal mencionar que probablement el Haas va impactar amb un angle “perfecte” per tal de penetrar les tanques metàl·liques. Els morros punxeguts dels monoplaces concentren l’energia en un punt que va fer que el cotxe penetrés la barrera.
Per a contestar la pregunta he revisat algunes de les fotos que fem sovint al Circuit de Barcelona-Catalunya. Al Circuit, el traçat està delimitat per barreres de formigó com les que trobem per exemple a les mitjanes de les autovies. No són blocs com els que es van utilitzar diumenge a Sakhir per substituir la tanca danyada, sinó que són barreres contínues. De fet només he trobat barrera metàl·lica a la part on hi ha la variant del circuit Nacional on, degut a la necessitat de poder obrir i tancar dita barrera, no pot ser de formigó clavat a terra.
Així doncs, la solució per a evitar un accident com el de Grosjean on el cotxe es “clava” sembla fàcil, ja sigui amb formigó armat o bé amb barreres metàl·liques estil SAFER. Caldrà una bona revisió de tots els circuits del calendari, doncs una cerca ràpida per Internet ens mostra barreres com les de Sakhir a traçats com Monza, Paul Ricard (!) o Spa.
La conclusió doncs és que, malgrat que les barreres metàl·liques ja havien desaparegut de les escapatòries de les corbes o bé estaven protegides per pneumàtics i barreres Tecpro, ara caldrà revisar les barreres a les rectes i substituir-les o protegir-les. Si s’evita que el cotxe es clavi a la tanca, tampoc hi haurà forces tant bèsties com per partir el xassís i cremar la benzina que duu el monoplaça.
Salvador Mateu: Si d’alguna cosa estem d’acord tots els aficionats a la formula 1 és que la seguretat és lo més important. Ens encanta que els pilots vagin al límit, que els circuits siguin desafiants i fins i tot, de tant en tant, que les condicions meteorològiques siguin extremes a favor de l’espectacle. Tot això porta implícit un risc que segurament tots els pilots o acceptem però mai arribant a l’extrem d’arribar a perdre la vida. La Fórmula 1 en els últims anys a fet tot lo possible perquè els monoplaces siguin segurs i podem afirmar, després de l’accident de Grosjean, que a arribat a un nivell d’excel·lència molt alt en seguretat. 
Però no podem negar que els circuits no han pogut seguir el mateix camí. Els monoplaces cada cop son més segurs però en els circuits seguim trobant zones molt millorables amb barreres de seguretat antigues, escapatòries petites, etc. 
Personalment, crec que on es tindria que millorar més la seguretat és en els propis circuits. No totes les categories tenen un nivell de seguretat com la Formula 1, i un aficionat al motor no vol cap desgracia en cap categoria. De poc serveix que un formula 1 sigui totalment segur en un circuit insegur si després no podem evitar la desgracia en qualsevol altre categoria.
Marc Bruguera: Hi ha diferents tipus de seguretats en els circuits de Fórmula 1. Tindríem els guarda-rails i els murs de contenció. 
Jo personalment no sóc partidari del guarda-rail en els circuits. Penso que es un element perillós per els pilots. Són molt semblants als que tenim per les carreteres o autopistes i amb la tecnologia d’avui en dia haurien de desaparèixer del circuits no urbans. 
Soc més partidari dels murs de contenció. Un mur de contenció com seria la barrera de pneumàtics. 
Aquesta barrera seria el primer obstacle que es trobaria el pilot en cas de perdre el control del monoplaça.
Si que es veritat que hi ha precedents de pilots que s’han queda’t atrapats a sota d’aquests pneumàtics, però ara amb el Halo, penso que seria la millor solució a tots els circuits no urbans per modificar y substituir el guarda-rail
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.


L’excepcionalitat causada per la pandèmia ha provocat haver de confeccionar un calendari molt dens i incert. Per evitar hipotètics problemes de subministrament, els equips, Pirelli i la FIA han acordat que sigui el propi fabricant Italià qui escolli la quantitat de cada compost a subministrar a cada pilot. Per tant, per aquestes vuit primeres curses cada pilot disposarà de:

x8 Pneumàtics tous
x3 Pneumàtics mitjans
x2 Pneumàtics durs
Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Horaris del GP de Sakhir
Divendres
Lliures 1: 14.30 (Movistar)
Qualificació F2: 16.30 (Movistar)
Lliures 2: 18:30 (Movistar)

Dissabte

Cursa 1 F2: 13.00 (Movistar)
Lliures 3: 15.00 (Movistar)
Qualificació: 18.00 (Movistar)
Diumenge
Cursa 2 F2: 13.00 (Movistar)
Cursa: 18.10 (Movistar)
Breus d’última hora:

– Lewis Hamilton ha donat positiu per Covid-19, es perdrà aquesta cursa. 
– George Russell correrà a Mercedes en subtitució de Lewis Hamilton i Jack Aitken correrà a Williams en el lloc de Russell.

– El pilot reserva de Haas, Pietro Fittipaldi substituirà a Romain Grosjean en aquest GP.

– Nikita Mazepin i Mick Schumacher confirmats com a pilots de Haas la temporada 2021.

No us oblideu de fer la Superporra!! 
Teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!

feu clic a la imatge per anar-hi