Joan Enric Fugueras: Quan el problema politico social es tant seriós com aquest, sens dubte si.
La F1 te una enorme repercussió arreu del món, milions de seguidors, i no pot amagar-se dels problemes.
Durant l’època Ecclestone, el magnat britànic no era partidari de ficar-se en res que no fos el seu negoci i la seva competició, malgrat ell si que va deixar anar algunes lamentables opinions sobre el poc que li agrada la democràcia, i fins i tot va tenir la santa barra de demanar el vot per Paco Camps perquè el GP de València seguís endavant els propers anys.
Un cas tant greu com el racisme i la mort del Sr. Floyd sens dubte que la F1 te tot el dret de tractar-lo; un altre cosa seria mobilitzar-se per la invasió del cargol poma o per si cal posar bancs o no en un parc de Nottingham, però quan l’afer es tant seriós, si els pilots o la F1 s’apunten a una mobilització que ha esdevingut global no em sembla cap problema.
Alex March: Crec que està bé que la Fórmula 1 es mobilitzi per defensar causes socials com poden ser la lluita contra el racisime, l’igualtat entre els homes i les dones, l’ecologisme o els drets de gays i lesbianes.
La Fórmula 1 és un altaveu internacional i si vol transmetre una imatge d’esport modern i obert a les diferents cultures del món, ha de intentar donar exemple amb les accions que du a terme per poder ajudar a eradicar aquests problemes.
En l’època Ecclestone segurament no s’hagués dut a terme l’acció contra el racisme que vam veure al passat Gran Premi d’Àustria. Per això penso que Liberty Media va fer molt bé recolzant a Lewis Hamilton que al mateix temps ha participat en nombroses mobilitzacions arran la mort de George Floyd.
També trobo bé que Liberty parli amb els pilots sobre aquests temes i ells decideixin amb total llibertat si participen a l’acte i de quina manera.
Ara mateix Hamilton és el gran campió que tenim al nostre esport, i com a tal se l’ha de cuidar ja que la seva implicació en temes político-socials pot ajudar a tenir un món millor.
Agenollar-se durant l’himne dels Estats Units va començar a l’NFL l’any 2016, quan els llavors jugadors dels San Francisco 49ers Colin Kaepernick i Eric Reid van decidir agenollar-se, en paraules de Kaepernick, “per seguir respectant l’himne i els veterans però al mateix temps protestar per la brutalitat policial i la desigualtat racial”. Reid va dir que el simbolisme d’agenollar-se seria de tristesa pel que estava passant “com una bandera a mig pal”.
Des de llavors, les protestes han seguit als Estats Units i han reviscut arrel de la nova onada de protestes d’aquest any; cal també entendre el simbolisme de l’himne als Estats Units (es toca abans de qualsevol esdeveniment esportiu), la divisió d’una nació que encara segregava als anys 60, el president que tenen i fins i tot la influència a les xarxes socials de bots amplificant les protestes més que el problema que es protesta.
Per a mi el diumenge, la protesta mig preparada abans de la cursa on alguns pilots eren drets i altres agenollats no té massa sentit. I no perquè a Europa no hi hagi problemes, que hi són, però crec que la decoració de Mercedes, les declaracions de Hamilton i les samarretes abans i després de la cursa van deixar el missatge prou clar, a part de ser en un context totalment diferent al que es viu a Estats Units.
Per acabar, voldria preguntar-me: a on es marca la línia? Quines causes són acceptables i quines no? Crec que la Fórmula 1 com a ens o organització es pot ficar en problemes si se significa per unes coses però per altres no; més encara quan va a països que tenen seriosos problemes amb el compliment dels drets humans.
Amb aquesta llibertat d’opinió tindríem una formula 1 més plural i sobretot més humana sempre i quant aquest missatges no siguin d’odi ni despectius cap a un col·lectiu.
Comentar que tot això també tindria que venir acompanyat d’una mentalitat oberta dels fans. Ficant un exemple: es imperdonable algunes de les critiques que van rebre els pilots que no es van agenollar contra el racisme.
Marc Bruguera: Personalment crec que la F1 no hauria de ficar-se en cap tema que no sigui de caràcter esportiu i/o de la seva disciplina.
Lliures 2: 15:00 (Movistar)
Qualificació F2: 17.00 (Movistar)
Dissabte
Cursa 1 F3: 10.25(Movistar)
Cursa 1 F2: 16.45 (Movistar)
Cursa 2 F3: 09.45 (Movistar)
Cursa 2 F2: 11.10 (Movistar)
– Renault anuncia el fitxatge de Fernando Alonso per l’escuderia francesa per l’any 2021.
– Robert Kubica correrà la FP1 de la mà d’Alfa Romeo.
– Jack Aitken participarà a la FP1 amb Williams en aquest GP.
– Confirmats els GP de Mugello el 13 de setembre i el GP de Sochi el 27 de setembre d’aquest any.
Teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!
feu clic a la imatge per anar-hi
|