Crònica GP d’Àustria: Quin retorn!

La Fórmula 1 torna amb una cursa boja.  Ha estat la tercera aturada hivernal més llarga de la Fórmula 1, però l’espera ha valgut la pena. La cursa ha tingut de tot, sortides de pista, tocs, avaries, un podi diferent, tres cotxes de seguretat en una actitud molt Estats Units de direcció de carrera… Només hi ha faltat el públic, que veurem si aquest any pot tornar en algun moment.

Sense públic, però amb emoció igual (Mercedes AMG F1)

Polèmica ja abans de la cursa. Entre mesures de seguretat per la pandèmia del coronavirus i els resultats tant llunyans dels test de Montmeló al febrer, els entrenaments i la cursa pintaven com un afer totalment Mercedes. Les fletxes de plata – ai no, que ara són negres – van dominar els lliures i van fer doblet a la qualificació, tot i la sortida de pista del poleman Valtteri Bottas.
Però Red Bull ja es va queixar del sistema DAS de Mercedes (rebutjada) i de Lewis Hamilton no afluixant per la bandera groga de la sortida de pista de Bottas. Aquesta queixa va ser rebutjada també ahir pels comissaris però Red Bull ha demanat reobrir el cas avui amb nova evidència de la càmera 360º del cotxe 44 i llavors si que li han caigut tres llocs a la graella al pilot anglès.
Així doncs, Max Verstappen passava a ser segon, amb Lando Norris tercer, Alexander Albon quart i Lewis Hamilton baixava al cinquè lloc.
També hi va haver una mica de confusió amb el tema d’agenollar-se; no tots els pilots ho van fer i de fet no sé fins a quin punt la Fórmula 1 com a entitat ha de significar-se per unes causes però no per a unes altres. És evident que Hamilton té poder i que és una causa que li toca ben de prop, però on es posa la línia?

L’ordre, cap per avall. Mentre que els Mercedes i els Red Bull més o menys complien les expectatives, Ferrari no ho passava tant bé. Per ben poc va passar Charles Leclerc a la Q3, mentre que Sebastian Vettel va ser onzè i últim dels que s’eliminen. Això ha permès que a l’inici de la cursa, amb Bottas mantenint el liderat per davant de Verstappen, els McLaren i els Racing Point lluitessin amb Albon i Hamilton. El primer cop de teatre ha arribat a la volta 11, quan el Red Bull de Verstappen ha fallat, arribant al box però abandonant. Això ens deixava un ordre Bottas, Hamilton, Albon al davant, amb els Racing Point, els McLaren, els Ferrari i Daniel Ricciardo completant el top 10. Però aviat Ricciardo i posteriorment Lance Stroll, a les voltes 17 i 20 respectivament, han hagut d’abandonar, mostrant que l’estiu europeu seria difícil per a les mecàniques poc afinades.

El cotxe de seguretat ho canvia tot. Arribats a la volta 24, Kevin Magnussen, que era onzè sortint des de la setzena posició s’ha sortit a la corba 3 amb els frens de davant que li fallaven. Aquesta sortida de pista ha provocat la sortida del cotxe de seguretat, i tothom ha canviat els seus pneumàtics, posant durs excepte Sergio Pérez que ha posat els mitjos.
En el reinici, els Mercedes han posat marge davant de la resta i Hamilton tenia ganes d’atacar a Bottas, però des de l’equip els han avisat que evitessin els pianos per evitar problemes al canvi. Així ho han fet però la cosa semblava igualment controlada fins que a la volta 49 han abandonat Romain Grosjean també per frens i George Russell. El Haas ha arribat al box però el Williams no, i de nou ha sortit el cotxe de seguretat. La majoria de pilots ha optat per canviar pneumàtics de nou excepte els Mercedes i Pérez, que ha pujat al tercer lloc.
A la volta 54 s’ha reiniciat la cursa, però el Safety ha tornat de seguida doncs a l’accelerar Kimi Räikkönen ha perdut una roda mal collada. En aquests breus moments, Albon havia aconseguit avançar a Pérez pel tercer lloc.

Bottas, primer guanyador de 2020 (Mercedes AMG F1)

Records de Brasil 2019. La situació era la següent quan ha marxat l’últim cotxe de seguretat. Bottas i Hamilton davant amb més de 25 voltes als seus durs, mentre que Albon era tercer amb tous amb poques voltes, Pérez quart amb mitjos de x voltes, Norris, Leclerc i la resta amb mitjos també més nois.
Semblava una bona ocasió per a Albon però avançant a Hamilton per fora a la corba 4, la roda davantera esquerra del Mercedes ha tocat la darrera dreta del Red Bull, provocant una virolla del pilot anglo-tailandès que per segona vegada perdia les opcions de podi a mans de Lewis Hamilton.
Els comissaris han penalitzat amb cinc segons el britànic per la maniobra, i també a Pérez per passar-se de velocitat al carril de boxes.
Així doncs, la cursa ha acabat amb Bottas davant, Leclerc que s’ha aprofitat de la penalització a Hamilton i dos avançaments decisius a Norris i Pérez per aconseguir un segon lloc miraculós. Norris ha aguantat una lluita amb Carlos Sainz i després un cop amb Pérez per aconseguir el seu primer podi (i volta ràpida a l’última volta) just per davant dels cinc segons de Hamilton, que ha estat quart.
Sainz ha estat cinquè havent avançat a Pérez en pista, amb el mexicà sisè, Pierre Gasly setè, Esteban Ocon vuitè, Antonio Giovinazzi novè i Vettel completant els punts desè després d’una virolla a la volta 30 intentant avançar Sainz. El debutant Nicholas Latifi ha completat els homes que han acabat just fora dels punts;  a les últimes voltes han abandonat també Albon per problemes de motor i Daniil Kvyat per una punxada.

No ens podem queixar doncs del retorn. Sembla que tenir una fiabilitat dubtosa i molts cotxes de seguretat a l’estil IndyCar dóna bones curses. Bottas, de nou, dispara primer, en un campionat que encara no sabem quantes curses tindrà…

-Red Bull. 0 punts no son un bon inici.
-Haas. Si van així dubto que Gene Haas segueixi.
-Ferrari. Són potser el cinquè equip en velocitat pura…

-Racing Point. Menys del que s’esperaven.

-Lewis Hamilton. Massa protagonista fora de la pista?
-Sebastian Vettel. S’ha precipitat i ho ha pagat car.

-Valtteri Bottas. Perfecte en els moments decisius.

-Charles LeclercPodi que val or per a Ferrari.
-McLaren. Fiabilitat i bon ritme premiats.

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Valtteri Bottas 77 Mercedes W11 EQ Performance 1:30:55.739 1 71
2 18 Charles Leclerc 16 Ferrari SF1000 +2.700 7 71
3 16 Lando Norris 4 McLaren-Renault MCL35 +5.491 3 71
4 12 Lewis Hamilton 44 Mercedes W11 EQ Performance +5.689 5 71
5 10 Carlos Sainz 55 McLaren-Renault MCL35 +8.903 8 71
6 8 Sergio Pérez 11 Racing Point-BWT M. RP20 +15.092 6 71
7 6 Pierre Gasly 10 AlphaTauri-Honda AT01 +16.682 12 71
8 4 Esteban Ocon 31 Renault R.S.20 +17.456 14 71
9 2 Antonio Giovinazzi 99 Alfa Romeo-Ferrari C39 +21.146 18 71
10 1 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF1000 +24.545 11 71
11 Nicholas Latifi 6 Williams-Mercedes FW43 +31.650 20 71
12 Daniil Kvyat 26 AlphaTauri-Honda AT01 Punxada 13 67
13 Alexander Albon 23 Red Bull-Honda RB16 Unitat de potència 4 67
AB Kimi Raikkonen 7 Alfa Romeo-Ferrari C39 Femella roda 19 53
AB George Russell 63 Williams-Mercedes FW43 Pressió benzina 17 49
AB Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-20 Frens 15 49
AB Kevin Magnussen 20 Haas-Ferrari VF-20 Frens 16 24
AB Lance Stroll 18 Racing Point-BWT M. RP20 Unitat de potència 9 20
AB Daniel Ricciardo 3 Renault R.S.20 Sobreescalfament 10 17
AB Max Verstappen 33 Red Bull-Honda RB16 Prob. hidràulic 2 11