Opinió: El Circuit, entre l’espasa i la paret

Aquests últims dies hem vist com el Circuit de Barcelona-Catalunya era objecte d’atenció no desitjada tant per la dimissió de Vicenç Aguilera després de 9 anys al capdavant del traçat com per part d’un article del digital (conservador i espanyol) El Confidencial on es posa en dubte la viabilitat econòmica del Circuit. 
En aquest article intentaré desgranar i explicar una mica tot l’embolic. Anem a parts…

Costos i impactes econòmics d’un GP

A dia d’avui, tots els circuits del mundial de Fórmula 1 excepte Mònaco i Silverstone reben diners públics, ja siguin estatals o regionals, per poder organitzar cada gran premi. Mònaco en particular no paga, i Silverstone ho aconsegueix fer-ho tot amb diner privat.

Els altres 19 reben ajudes per pagar principalment el cànon que Bernie Ecclestone imposava pel privilegi de tenir un gran premi. Les xifres són poc públiques, però habitualment els circuits han de pagar una part fixa més un augment anual que pot ser de fins al 5% anual.
Així doncs, les xifres al 2019 van anar des dels 15,5 milions d’euros anuals que paguen Silverstone o Monza passant pels 48 milions de Bahrain, els 54 d’Azerbaidjan o els 76 d’Abu Dhabi. A Montmeló, el cost l’any passat va ser de 21 milions d’euros.
Com es pot veure, a Europa es paga menys que a Orient. A més, Liberty ha estat canviant algunes coses de l’època Ecclestone, retallant en 10 milions els preus de Silverstone i Monza i buscant altres mètodes: a Vietnam el cànon serà pagat en principi per VinGroup, l’empresa més gran del país i patrocinadora de la cursa.
Així doncs, tenir la F1 és car. Ara bé, un gran premi de Fórmula 1 avui dia s’entén com un reclam turístic i un potenciador. Malàisia va ser el primer país “emergent” que va veure-hi futur, i com ells molts altres països van seguir el model, tot i que ja fa uns anys que va deixar de tenir la cursa per falta de viabilitat, com Índia o Corea del Sud.
Però sempre hi ha cua per entrar al mundial i cada cop més països posen més milions sobre la taula.

El traçat català, en perill?

El cas del Circuit en particular

Segons els números del Circuit, el 2018 tenia un dèficit d’uns 4 milions d’euros. El cànon per fer la cursa el 2019 van ser 21 milions, i es calcula que l’impacte de la cursa en l’economia seria d’uns 163 milions d’euros.
Malgrat l’impacte econòmic, la pista del Vallès perd diners cada any des del 2009 per tres raons principals: la pitjor economia en general des de la crisi, el cada cop més car cànon a pagar, i la davallada d’interès perquè no guanya el pilot d’aquí ni tant sols es poden veure les curses en obert.
Malgrat tot, el Circuit ha anat reduint les pèrdues, però per a alguns no sembla suficient.

Diners, política i interessos

Tradicionalment, CiU/PDECat/JxCat ha estat la gran valedora dels esports de motor, i com més ha crescut la consciència ecològica, les esquerres han vist més el Circuit com una nosa que no pas una altra cosa.
Amb els convergents, el Circuit va canviar el nom a Barcelona-Catalunya gràcies al suport de l’alcalde Trias, però amb Colau a la plaça Sant Jaume aquests diners s’han evaporat, i el Govern actual de JxCat i ERC sembla dividit pel que fa a continuar aportant diners públics. Molts rumors se sentien durant els tests, però sembla que la marxa d’Aguilera tindria a veure amb aquesta falta d’unitat tant negativa per a tantes coses de l’independentisme. El Circuit va emetre un comunicat desmentint aquesta falta de suport institucional.
Dins de Catalunya ja hi han veus en contra del Circuit ja sigui per temes de contaminació acústica o ambiental, i també contra el fet de gastar diners públics, una posició que es pot entendre perfectament.
Però si a sobre tenim en compte el context actual a l’Estat… No és cap secret que la Fórmula 1 és un caramel que es veu com un privilegi per a Catalunya. Es més, alguns veuen com un ultratge el fet de que es parli en català, que sonin els Segadors o que es xiuli l’himne espanyol.
Si llegim la porqueria publicada aquesta setmana, els polítics independentistes no volen posar-hi més diners i clar, són separatistes i per tant dolents. El Confidencial va ometre molt oportunament que el Circuit porta 5 anys intentant aconseguir finançament del Gobierno amb la classificació d’esdeveniment d’interès especial, i també va ometre que cap administració espanyola ha posat mai un euro al Circuit, tot i la denominació “de España” del gran premi…
És cert que el Gobierno mai ha posat diners a cap circuit espanyol, però sí es veritat que les tarifes no són ni les de MotoGP ni tampoc les que pagava (en pagava alguna?) Jerez el 1990. I parlant de Jerez, es parla de que el tripartit d’ultradreta andalús vol posar-hi 75 milions per tenir la cursa de 2021 a 2023, més el que fes falta per adequar-lo. Però clar, com que allà no hi manen dimonis separatistes, ningú es queixa…

Un model trencat?

De tota manera, s’ha de considerar el model actual dels grans premis de Fórmula 1 com un model en fallida. Ni jo, que en sóc aficionat, veig bé que cada any s’aboquin diners públics a fons perdut (perquè són això, diners que directament van a la caixa de Liberty que després en distribueix una part també als equips) per simplement tenir el dret de fer una cursa. Una cosa diferent seria que la Generalitat destinés uns diners a manteniment, però no a cànons.
No és una estratègia sostenible a llarg termini perquè el diner públic depèn dels polítics i governs de torn. Hem vist com alguns circuits han quedat com grans infraestructures inutilitzades perquè d’un dia per l’altre es va decidir tallar l’aixeta, especialment en llocs amb poca tradició esportiva. A Europa això no era problema, però la pèrdua d’ingressos tant pel cost del cànon com per la pèrdua d’aficionats que no veuen la F1 perquè la fan de pagament fa que als governs cada cop els costi més justificar un esport amb motors de combustió.
Els promotors són literalment escanyats per totes bandes – la F1 i MotoGP son els esdeveniments que aporten nom, però allí només hi fan diners amb les entrades ja que la publicitat és tota per a Liberty… Altres curses menors més o menys ni guanyen ni perden, i qualsevol cosa extra aporta. Però si es van apujant entrades i abonaments el públic no ve.

L’Auto Club Speedway rep uns 7 milions d’euros cada any d’Auto Club com a patrocinador principal.

Així doncs, quin futur hi ha?

Caldrà veure quin serà el futur del Circuit. N’hem sentit de tots colors, des dels que diuen que tancarà fins els que diuen que s’està treballant en una renovació per 4 anys del gran premi.
Jo sóc optimista, però caldria explorar noves vies d’ingressos per reduir la dependència pública. Podria el Circuit aconseguir un patrocinador i que es digués Circuit Grífols o Estrella Damm, per exemple? Es podrien organitzar-hi altres esdeveniments no esportius com festivals de música?
Deixar perdre’s una instal·lació de nivell mundial seria tràgic per a l’automobilisme català, i des d’aquí, malgrat ser -com a socis- crítics amb algunes coses, farem el que se’ns demani per que no passi.