Crònica GP dels Estats Units: Rei Lewis VI

Continua el regnat.  Que Lewis Hamilton fos campió a Estats Units gairebé ni es dubtava. El seu company Valtteri Bottas va complir amb la seva part guanyant la cursa però llavors Hamilton hauria d’haver caigut fora dels 7 primers, una cosa francament complicada amb un cotxe Mercedes.
Sigui com sigui el domini de la marca alemanya, Hamilton ha guanyat 5 dels últims sis títols mundials i va perdre el sisè per molt pocs punts. No som aquí gaire de monarquies, però Lewis Hamilton és ara mateix el monarca indiscutible de la Fórmula 1.

Hamilton, hexacampió. (Mercedes AMG F1)

Dissabte i diumenge, diferents. Ja als entrenaments lliures es perfilava un millor ritme de cursa de Mercedes, però la qualificació de dissabte ens va deixar una graella interessant, amb Valtteri Bottas a la pole seguit de Sebastian Vettel, Max Verstappen, Charles Leclerc i Lewis Hamilton en una inusual cinquena posició.
Però a les poques voltes ja es va veure que Ferrari no era enlloc a la cursa. Si ens atenem als temps de final de cursa, Leclerc va quedar més a prop del sisè (Daniel Ricciardo) que de la primera posició. De seguida han sortit rumors de que si un aclariment reglamentari de la FIA ha tallat les ales als bòlids de Maranello, però el cert es que aquest any ja hem vist curses on el Ferrari era el tercer millor cotxe. Ahir, com diria Louis van Gaal, “no tenían ritmo”.

Cursa eminentment estratègica. Després d’algunes curses exhilarants a meitat de temporada, sembla que la cosa s’ha calmat, i l’acció en pista ve donada exclusivament per les diferències estratègiques entre equips.
La graella es va decantar majoritàriament per fer 2 aturades, però vam tenir les excepcions notables a una aturada de Hamilton, Ricciardo, Carlos Sainz, Sergio Pérez i Romain Grosjean. Val a dir que tots els anomenats excepte Grosjean van acabar als punts.
Hamilton va estar a punt de fer funcionar la seva estratègia per a guanyar, però Bottas el va avançar a falta de 4 voltes per completar una gran cursa. Verstappen també venia amb ganes d’avançar l’anglès però una fallada als frens de Kevin Magnussen va provocar una bandera groga a les últimes voltes que va coartar els intents de l’holandès.
Així doncs, 1-2 per a Mercedes amb Verstappen tercer.

El toc entre Albon i Sainz (Red Bull Media)

Peripècies de la resta. A la sortida hi va haver contacte entre Alexander Albon i Carlos Sainz. El tailandès va haver d’aturar-se a la primera volta però va aconseguir remuntar fins al cinquè lloc, rere Leclerc.
Pel que fa a Sebastian Vettel, només va durar 7 voltes. Ja el Ferrari no semblava funcionar bé i de seguida va caure al setè lloc, però a més al passar per la corba 9 es va trencar la suspensió posterior dreta, deixant-lo fora de cursa.
Van completar els punts el mencionat Ricciardo, tot just davant d’un Lando Norris que l’atacava amb estratègia de dues aturades. Vuitè va ser Carlos Sainz, davant de Nico Hülkenberg i Pérez, que havia sigut avançat i colpejat per Daniil Kvyat. Els comissaris però van penalitzar per segona cursa consecutiva al rus i Pérez va recuperar el desè lloc.
Van abandonar, a més dels ja mencionats Vettel i Magnussen, Robert Kubica per un problema hidràulic al seu Williams i Pierre Gasly per danys a la suspensió davantera per un toc amb Pérez, que estava en totes havent sortit del pit-lane.

Ja tenim doncs els dos títols decidits. Per a les dues curses restants, quedarà veure la lluita pel tercer lloc entre Leclerc, Verstappen i Vettel. Als constructors, les cinc primeres posicions semblen bastant assegurades si no hi ha res estrany i les tendències no apunten a grans canvis al darrere.
Veurem si tenim alguna sorpresa per explicar-vos…

-Williams i Haas. Ni ràpids ni fiables.
-Kvyat. Massa agressiu…
-Ferrari. Sense ritme de cursa.

-Alfa Romeo. Un pèl millor però sense punts.

-McLaren. Retorn als punts.
-Ricciardo. Guanyador de la classe B.

-Mercedes. 1-2 amb dues estratègies diferents.

-Pérez i AlbonBones remuntades.
-Bottas. Aquest és el nivell que fa falta per lluitar.

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Valtteri Bottas 77 Mercedes W10 EQ Power+ 1h 33’55.653 1 56
2 18 Lewis Hamilton 44 Mercedes W10 EQ Power+ +4.148 5 56
3 15 Max Verstappen 33 Red Bull-Honda RB15 +5.002 3 56
4 13 Charles Leclerc 16 Ferrari SF90 +52.239 4 56
5 10 Alexander Albon 23 Red Bull-Honda RB15 +1’18.038 6 56
6 8 Daniel Ricciardo 3 Renault R.S.19 +1’30.366 9 56
7 6 Lando Norris 4 McLaren-Renault MCL34 +1’30.764 8 56
8 4 Carlos Sainz 55 McLaren-Renault MCL34 +1 volta 7 55
9 2 Nico Hülkenberg 27 Renault R.S.19 +1 volta 11 55
10 1 Sergio Pérez 11 Racing Point-BWT M. RP19 +1 volta 20 55
11 Kimi Räikkönen 7 Alfa Romeo-Ferrari C38 +1 volta 17 55
12 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Honda STR14 +1 volta 13 55
13 Lance Stroll 18 Racing Point-BWT M. RP19 +1 volta 14 55
14 Antonio Giovinazzi 99 Alfa Romeo-Ferrari C38 +1 volta 16 55
15 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-19 +1 volta 15 55
16 Pierre Gasly 10 Toro Rosso-Honda STR14 Danys accident 10 54
17 George Russell 63 Williams-Mercedes FW42 +2 voltes 18 54
18 Kevin Magnussen 20 Haas-Ferrari VF-19 Frens 12 52
AB Robert Kubica 88 Williams-Mercedes FW42 Prob. hidràulic 19 31
AB Sebastian Vettel 5 Ferrari SF90 Suspensió 2 7