Crònica GP de França: Hamilton de principi a fi

El Paul Ricard: L’edició del 2019 del Gran Premi de França ja ha acabat i precisament no serà pas recordat com a un dels millors de la història. El circuit de Le Castellet és ideal per a realitzar proves per a tot tipus de cotxes, però segurament no és el millor indret per a ser seu d’un Gran Premi de Fórmula 1. Sovint es critica el circuit de Barcelona-Catalunya perquè és propens a curses somníferes, però el cas és que les quilomètriques escapatòries d’asfalt del circuit francès combinades amb els actuals Fórmula 1 fan que l’acció a la pista sigui molt descafeïnada.

El mar d’asfalt del Paul Ricard (Red Bull).

Inici sense sorpreses: Hamilton ha realitzat una bona sortida i ha mantingut la primera posició després del primer revolt per davant de Bottas que ha pogut retenir l’atac de Leclerc.
Els únics canvis destacats dins del “top ten” han estat l’avançament de Sainz al seu company Norris (que l’ha permès col·locar-se cinquè), i la pèrdua de posicions per part de Ricciardo que ha caigut fins al desè lloc.
Qui havia de recuperar posicions ràpidament després d’una mala qualificació era Vettel. A l’alemany li ha costat cinc voltes desfer-se d’un competitiu Norris, però no ha tingut tantes dificultats amb Sainz. No obstant, una vegada superats els McLaren, el de Ferrari ja era a vuit segons de Verstappen.

Durant la primera volta, Sainz fins i tot ha estat a punt d’avançar a Verstappen (Red Bull). 

Les aturades: El primer pilot destacat en aturar-se ha estat Ricciardo. L’australià de Renault ha provat sense èxit el “undercut” sobre Gasly, però s’ha pogut reincorporar molt a prop del francès podent-lo avançar a la recta de Mistral. Pel que fa a les grans espases, Verstappen ha estat qui primer s’ha aturat després d’un “fake” de Ferrari. Posteriorment ho ha fet Leclerc, seguit de Bottas, Hamilton i Vettel a la volta 25.
Així doncs, després dels “pit stops” Hamliton era líder amb onze segons d’avantatge sobre Bottas i catorze sobre Leclerc. Verstappen era còmodament quart i Vettel cinquè.

Mode siesta “on”: La cursa ha entrat en una fase totalment plana després de que tots els pilots entressin al box. Pel davant no passava absolutament res i Hamilton encadenava volta ràpida rere volta ràpida ampliant el seu avantatge fins els divuit segons. Pel que fa als seus perseguidors, tots ells estaven en terra de ningú gestionant pneumàtics a excepció dels McLaren que han estat tota la cursa enganxats fins que Norris a començat a tenir petits problemes hidràulics. Fora dels deu primers si que teníem lluites interessants com per exemple la dels Toro Rosso.

El breu virtual i el final: A la volta 50 direcció de cursa ha decidit treure un “virtual safety car” després de que Albon arranqués un dels pals que delimitaven el traçat i aquest quedés enmig de la pista. Un valent comissari ha saltat a la pista i ha tret el pal permetent així establir un nou rècord com el “virtual safety car” més curt de la història.
Després del “virtual”, Bottas ha vist encara més agreujats els seus problemes de pneumàtics fins al punt d’haver-se de defensar dels atacs de Leclerc durant la última volta.
Pel que fa a Vettel, aquest ha decidit entrar al box aprofitant que tenia una aturada gratis per muntar pneumàtics tous i així intentar aconseguir la volta ràpida, la qual ha aconseguit a l’últim gir.
Més endarrere, Norris anava perdent ritme a causa dels problemes del seu McLaren fins al punt de veure’s atacat per Ricciardo en l’últim pas per a la recta de Mistral. L’australià l’ha avançat, però la seva maniobra ha provocat un embolic important entre ell, Norris, Raikkonen i Hulkenberg; els quals s’han vist rodant en paral·lel abans de la frenada de Signes. Inicialment, el vencedor d’aquesta lluita ha estat l’australià de Renault però la FIA ha decidit sancionar-lo amb dos penalitats de 5 segons per haver-se reincorporat perillosament a la pista quan ha avançat a Norris i per avançar per fora dels límits d’aquesta a Raikkonen. Sembla que l’organisme que regula la competició no li agrada gens l’acció a la pista i sempre opten per sancionar. Una llàstima.
Mentre els seus rivals suaven per a aconseguir el major nombre de punts, Hamilton creuava la línea de meta pràcticament amb una mà aconseguint la seva victòria número 79. Han completat el podi Bottas i Leclerc, seguits de Verstappen, Vettel, Sainz, Raikkonen, Hulkenberg, Norris i Gasly.

El podi de la cursa (Mercedes).

La reflexió: En plena cursa la FOM ha tingut el detall de punxar-nos la radio de Leclerc i fer-nos enfadar una mica més a tots amb l’actual situació Fórmula 1. El seu enginyer li ha preguntat si podia anar més ràpid i el monegasc li ha respòs que sí que podia però que no hi anava perquè destrossaria els pneumàtics.
Crec que la Fórmula 1 no ha de ser un campionat d’enginyers que controlen la cursa des del mur i dicten el ritme dels pilots. La FIA ha de canviar urgentment alguna cosa si no vol que la Fórmula 1 continuï perdent aficionats i audiència. La temporada d’enguany està essent perversa pel que fa a espectacle i està ferint greument la competició. Si una solució parcial abans de l’esperat canvi de reglament que mai arriba és canviar els pneumàtics i tornar per exemple als del 2018 o prohibir les ràdios, doncs que ho apliquin d’immediat perquè ens està fent perdre la passió per l’esport a tots. 

-FIA. Estan matant la Fórmula 1 i no proposen canvis per erradicar-ho.
-Gasly. No progressa a mesura que avança l’any i segueix molt lluny del seu company.
-Giovinazzi. L’únic (apart dels Williams) que encara no ha puntuat.

-Valtteri Bottas. Hamilton se l’ha repassat de dalt a baix.

-Renault. Després del Canadà s’esperava més dels francesos a casa.
-Red Bull. El nou motor Honda no els ha permés fer un salt.

-Mercedes. Un día més han proporcionat un cotxe imperial als seus pilots.

-McLarenGran cursa de Sainz i Norris i sobretot molt bona qualificació.
-Ricciardo. L’únic pilot que ha distret una mica als aficionats amb la seva última volta. Una pena que hagi estat sancionat.

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Lewis Hamilton 44 Mercedes W10 EQ Power+ 1h 24’31.198 1 53
2 18 Valtteri Bottas 77 Mercedes W10 EQ Power+ +18.056 2 53
3 15 Charles Leclerc 16 Ferrari SF90 +18.985 3 53
4 12 Max Verstappen 33 Red Bull-Honda RB15 +34.905 4 53
5 11 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF90 +62.796 7 53
6 8 Carlos Sainz 55 McLaren-Renault MCL34 +95.462 6 53
7 6 Kimi Räikkönen 7 Alfa Romeo-Ferrari C38 +1 volta 12 52
8 4 Nico Hülkenberg 27 Renault R.S.19 +1 volta 13 52
9 2 Lando Norris 4 McLaren-Renault MCL34 +1 volta 5 52
10 1 Pierre Gasly 10 Red Bull-Honda RB15 +1 volta 9 52
11 Daniel Ricciardo 3 Renault R.S.19 +1 volta 8 52
12 Sergio Pérez 11 Racing Point-BWT M. RP19 +1 volta 14 52
13 Lance Stroll 18 Racing Point-BWT M. RP19 +1 volta 17 52
14 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Honda STR14 +1 volta 19 52
15 Alexander Albon 23 Toro Rosso-Honda STR14 +1 volta 11 52
16 Antonio Giovinazzi 99 Alfa Romeo-Ferrari C38 +1 volta 10 52
17 Kevin Magnussen 20 Haas-Ferrari VF-19 +1 volta 15 52
18 Robert Kubica 88 Williams-Mercedes FW42 + 2 voltes 18 51
19 George Russell 63 Williams-Mercedes FW42 + 2 voltes 20 51
AB Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-19 Retirat 16 44