La Pregunta: Gran Premi d’Abu Dhabi

GP d’Abu Dhabi: La Fórmula 1 està descuidant la seguretat amb l’augment de circuits urbans al calendari?

Núria Casas-Salat: Tots sabem que un circuit urbà no és el mateix que un circuit fet per córrer. En aquests segons ens trobem escapatòries de grava, que frenen el cotxe en el cas de sortida, les barreres molt més lluny de la pista, escapatòries d’asfalt, molt més grans per poder tornar a pista en el cas que el cotxe surti, el públic està més lluny,etc.
Tot això no ho troben en un circuit urbà. De fet aquests acostumen a ser més estrets i de difícil avançament. Això els dóna un cert encant, però de vegades fa curses més avorrides. En un circuit urbà les tanques estan a tocar de pista, així que si hi ha un accident aquest es queda a la pista, i de vegades en llocs de difícil accès. Això els fa molt més perillosos. Per moltes mesures de seguretat, un circuit urbà no tindrà la mateixa seguretat que un altre circuit. Potser l’accident de Flörsch a la F3, no hauria sigut tan greu en un altre circuit que no fós urbà.
Crec que s’hauria de mirar més els emplaçaments on es fan aquests circuits, sinó mirem Albert Park o Gilles Villeneuve, són circuits urbans, però res a veure amb els altres que hi ha actualment (Mónaco, Singapur, Bakú. etc) on tot és més a prop.

Joan Enric Fugueras: Els circuits urbans han estat sempre una constant en el mundial de F1; alguns tant surrealistes com aquell que es va muntar al pàrking si, al pàrking, del Caesar’s Palace de Las Vegas i on es va disputar un Gran Premi dels Estats Units.
Ja ve de lluny l’expressió “do it in the streets” i que es feia servir als anys 70 i 80 per parlar d’aquells circuits urbans que veiem, sobretot en aquell país. Un país molt receptiu amb els circuits urbans, des d’aquell de Lakefront que aprofitava les instal.lacions d’un aeroport fins al de Long Beach, que va deixar la F1 i ara es escenari de l’IndyCar.
La F1 no ho ha estat tant, de “do it in the streets”, més aviat els ha anat deixant de banda, excepte l’intocable Mònaco (i per molts anys sia ! ) peró es cert que d’un temps ençà hem vist com n’arribaven alguns com Bakú i a l’horitzó ja es flaira Vietnam.
Per definició, un circuit urbà és més perillós; ni l’estat de l’asfalt, ni l’instal·lació de centenars de tanques, ni la construcció d’escapatóries, res, pot igualar a un circuit permanent en temes de seguretat. El seu gran avantatge és el fet d’acostar la F1 a la ciutat, a la gent, i buscar més espectacularitat. Responent a la pregunta, jo no diría que la F1 descuida la seguretat, peró si és cert que, en un món cada vegada mes asèptic i molt conscienciat amb el políticament correcte, cal vigilar amb els circuits urbans, perquè no podem oblidar que en el nostre esport hi habita el risc, i hem de procurar controlar-lo de la millor manera possible.

Jordi Domènech: Fa dues setmanes rebíem la notícia d’un nou gran premi urbà previst per al 2020 a Hanoi, i personalment la meva sensació va ser “un altre circuit urbà?”. Tot i que entenc la lògica rere els circuits urbans, amb els avantatges que tenen respecte a no ser construccions permanents i en acostar l’esport a una gran ciutat, no en sóc massa aficionat.
Penso que el circuit urbà hauria de ser l’excepció més que la regla, i el seu valor hauria de ser més esportiu que no d’esdeveniment. Ja sabem que Mònaco menja a part. Però per exemple Singapur és molt valorat econòmicament i turísticament, però és realment una gran cursa?
A més, fins a quin punt es pot comprometre la seguretat per còrrer per carrers i avingudes? Tot just aquest cap de setmana vam tenir un recordatori del que pot passar en una ciutat amb l’accident de Sophia Flörsch a la cursa de Fórmula 3 a Macau, que sortosament es va saldar amb poques lesions per als implicats pel que podria haver passar.
Centrant-me en la pregunta, per què als circuits “clàssics” com per exemple el nostre Circuit de Barcelona-Catalunya se’ls mutila amb xicanes o bé els castren amb escapatòries infinites d’asfalt i en canvi a Baku els F1 poden anar a 330 entre murs de formigó?
Al circuit urbà de València ja vam tenir un bon ensurt amb el vol de Mark Webber l’any 2010, que per sort no va sortir fora del traçat. Valen la pena aquests riscos en traçats que solen ser deliris de grandesa d’alcaldes sovint també corruptes? 
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.



Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?

Pilot Equip Supertou Ultratou Hipertou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 2 3 8
77. Valtteri Bottas
Mercedes 2 3 8
5. Sebastian Vettel
Ferrari 3 2 8
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 3 2 8
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 2 3 8
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 2 3 8
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 2 2 9
31. Esteban Ocon
Force India-Mercedes 2 2 9
18. Lance Stroll
Williams-Mercedes 1 2 10
35. Sergey Sirotkin
Williams-Mercedes 2 1 10
27. Nico Hülkenberg
Renault 1 5 7
55. Carlos Sainz Jr
Renault 2 4 7
10. Pierre Gasly
Toro Rosso-Honda 1 2 10
28. Brendon Hartley
Toro Rosso-Honda 2 1 10
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 2 3 8
20. Kevin Magnussen
Haas-Ferrari 1 4 8
14. Fernando Alonso
McLaren-Renault 2 2 9
2. Stoffel Vandoorne
McLaren-Renault 2 2 9
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 1 4 8
16. Charles Leclerc
Sauber-Ferrari 2 3 8
Horaris del GP d’Abu Dhabi
Divendres
Lliures 1: 10.00 (Movistar)
Lliures 2: 14:00 (Movistar)
Dissabte
Lliures 3: 11.00 (Movistar)
Qualificació: 14.00 (Movistar)

Diumenge
Cursa: 14.10 (Movistar)
Breus d’última hora:
-Mitjans polacs donen per fet que Robert Kubica tornarà a la Fórmula 1 la temporada vinent i serà company de George Russell a Williams.

-El Gran Premi d’Abu Dhabi serà escenari de despedides. Marcus Ericsson marxa a l’IndyCar i  Stoffel Vandoorne se’n va a la Fórmula E.

-Esteban Ocon, Sergey Sirotkin i Brendon Hartley també tenen peu i mig fora de la Fórmula 1.

-Aquest cap de setmana viurem el desenllaç de la Fórmula 2. Amb 48 punts en joc, només una debacle podria evitar el títol de George Russell ja que arriba a Abu Dhabi amb 37 punts d’avantatge sobre l’altre candidat, Alexander Albon.

No us oblideu de fer la Superporra!! 

feu clic a la imatge per anar-hi