No vull dir amb això que les curses s’hagin de resoldre només amb les aturades i estratègies, però aquest augment de variables, segur que millorarien l’espectacle i donarien més emoció a les curses.
En els últims temps, hem sentit a molts seguidors, queixar-se que algunes curses són veritables trenets de cotxes, sense cap emoció, que les fan terriblement avorrides i més aquells aficionats a altres competicions com la Nascar, la Indycar o altres de Road, on hi ha constantment canvis de líder i l’emoció es manté fins a les últimes voltes.
Ja hem parlat i comentat moltes vegades les diferents opcions que la direcció de la competició aplica o estudia per intentar donar dinamisme a les curses i crec que a vegades haurien de mirar enrere i veure que ha portat a aquesta baixada d’intensitat a les curses i potser escoltar una mica més les idees de professionals externs i aficionats.
En definitiva a mi personalment no m’agrada veure als pilots estalviant pneumàtics com a estratègia i sóc més partidari que els pneumàtics tinguessin una menor durabilitat i obligar-los a fer més parades per cursa.
Joan Enric Fugueras: No. Gens. Les curses a l’esprint son, per definició, al límit; es tracta d’anar el més de pressa possible i d’arribar abans que el rival, un altre cosa serien les curses de resistència…per tant, el concepte “estalviar” no hauria de ser present.
Es innegable que l’estalvi es present per un tema de despesa. Els veterans recordem aquella F1 on no s’estalviava gens, amb motors de qualificació que duraven una hora i que acabaven fosos a la fi de la sessió de qualificació, en una època que tots rodaven junts i els pilots tenien dotze voltes per marcar el seu millor temps.
També es innegable que aquells temps no tornaran i que s’ha de mantenir un cert estalvi, però no ha de ser en els pneumàtics. No trobo be que hagis d’afluixar per gestionar; el que has de fer es anar al límit, i si els pneumàtics es gasten, posar uns altres sense patir pel número d’unitats disponibles…el que ens porta, en un bucle cruel, a l’inici de la resposta: hauràs d’estalviar per no aturar-te massa vegades.
Això planteja una situació que es va provar fa uns quants anys: no canviar pneumàtics durant la cursa. Uns compostos durs que durin tota la cursa…i que el pilot ha de gestionar per no destruir a la volta 30….maleït sia !…altre vegada la gestió i, parafrasejant al mestre Ioda, la gestió porta a l’estalvi, així que, trobem la formula que trobem, els pneumàtics es gasten i s’haurà de procurar que no ho facin de pressa.
En fi…només uns pneumàtics durs com a roques com aquells Michelin MXL dels anys 80 que portàvem per anar pel carrer evitaria el fet, i això segur que no passarà. Així doncs, sempre tocarà gestionar i estalviar. Snif…
Alex March: No m’agrada la veritat.
La Fórmula 1 per definició és un esport en que els cotxes més ràpids del planeta donen voltes al voltant d’un circuit el més ràpid que poden.
Per tant, per mi no és Fórmula 1 si aquests monoplaces es dediquen a rodar 10 segons per volta més lents que la “pole”, només pel fet d’estalviar pneumàtics.
Està bé que hi hagi certa gestió de les gomes, però crec que ens hem passat ja que sembla que ara mateix qui piloti cada cotxe sigui un enginyer des del mur.
És cert que conservar pneumàtics i al mateix temps anar ràpid és un do que no tots els pilots tenen; ara bé, no crec que sigui la qualitat que els aficionats més admiren dels pilots.
Aquest control de les gomes evidentment repercuteix a l’espectacle que es veu a la pista. Els pilots arrisquen menys i les curses es veuen cada vegada més condicionades per la qualificació del dissabte.
Enyoro les èpoques en que els pilots calçats amb Bridgestone encadenaven volta ràpida rere volta ràpida sense cap mena de preocupació pels pneumàtics.
Crec que està bé que Pirelli porti tres compostos per gran premi i que sigui obligatori calçar almenys dos tipus de pneumàtics durant la cursa. No obstant, no m’agrada la norma de sortir amb el mateix joc de pneumàtics amb el que has marcat el millor temps a la Q2, ja que propicia aquestes curses de gestió de pneumàtics.
Ara bé, tal com està feta la normativa actual, és complicat crear diferències estratègiques. Sense poder repostar i amb el límit de flux de combustible, és difícil que un pilot pugui fer una aturada més a mesura d’anar més ràpid i amb menys pes al cotxe. A més, els pilots reben constantment informació sobre la temperatura dels pneumàtics i en segons quins circuits poden alentir el seu ritme per a fer-los durar sense que ningú els pugui avançar.
Crec que per una banda el pilot hauria d’estar més “sol” a l’hora de gestionar els pneumàtics. No pot ser que al volant tinguin uns indicadors que els diguin quan el pneumàtic arriba a la temperatura adequada (i ja posats també haurien de ser ells qui decidissin quan gastar o estalviar energia, no mapes predefinits).
I per altra banda, crec que tenir dues o més subministradores de pneumàtics ajudaria també a diferenciar. Imagineu-vos que tenim Pirelli i Michelin i les dues marques tenen 3 jocs per GP. Per una banda haurien d’intentar dur un pneumàtic per fer tota la cursa, un altre més tou i també un per a fer la pole.
Tots recordem com el 1997 Bridgestone va entrar i equips petits com Ligier o Arrows van arribar al podi per davant dels grans calçats amb Goodyear, i posteriorment com Michelin i Bridgestone van lluitar durant 6 anys, amb normes estables però amb contínues rebaixes dels rècords del circuit.
Però els pneumàtics només són una part del que caldria corregir de la F1…
Pilot | Equip | Tou | Ultratou | Hipertou |
44. Lewis Hamilton
|
Mercedes | 2 | 4 | 7 |
77. Valtteri Bottas
|
Mercedes | 2 | 4 | 7 |
5. Sebastian Vettel
|
Ferrari | 1 | 3 | 9 |
7. Kimi Räikkönen
|
Ferrari | 2 | 3 | 8 |
3. Daniel Ricciardo
|
Red Bull-TAG Heuer | 1 | 3 | 9 |
33. Max Verstappen
|
Red Bull-TAG Heuer | 1 | 3 | 9 |
11. Sergio Pérez
|
Force India-Mercedes | 2 | 2 | 9 |
31. Esteban Ocon
|
Force India-Mercedes | 2 | 2 | 9 |
18. Lance Stroll
|
Williams-Mercedes | 1 | 4 | 8 |
35. Sergey Sirotkin
|
Williams-Mercedes | 2 | 3 | 8 |
27. Nico Hülkenberg
|
Renault | 2 | 1 | 10 |
55. Carlos Sainz Jr
|
Renault | 1 | 2 | 10 |
10. Pierre Gasly
|
Toro Rosso-Honda | 1 | 4 | 8 |
28. Brendon Hartley
|
Toro Rosso-Honda | 2 | 3 | 8 |
8. Romain Grosjean
|
Haas-Ferrari | 1 | 3 | 9 |
20. Kevin Magnussen
|
Haas-Ferrari | 2 | 2 | 9 |
14. Fernando Alonso
|
McLaren-Renault | 3 | 2 | 8 |
2. Stoffel Vandoorne
|
McLaren-Renault | 2 | 2 | 9 |
9. Marcus Ericsson
|
Sauber-Ferrari | 2 | 2 | 9 |
16. Charles Leclerc
|
Sauber-Ferrari | 1 | 3 | 9 |
-Antonio Giovinazzi serà el nou company de Kimi Räikkönen a Sauber la temporada 2019, i Marcus Ericsson serà el tercer pilot de l’escuderia.
-L’apelació de Haas serà estudiada el 1 de novembre, mentrestant els punts de Monza seran provisionals.
-Latifi substituirà a Pérez als lliures 1, mentre que Markelov farà el mateix amb Sainz a la mateixa sessió.
Teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!
feu clic a la imatge per anar-hi |