Opinió: És preocupant l’inici de Mercedes?

En acabar el gran premi de Xina, una estadística sobresortia per sobre les altres. I no era pas la de Lewis Hamilton superant el rècord de Kimi Räikkönen de més curses consecutives puntuant, cosa que últimament, amb els cotxes a prova de bales d’avui en dia, no sembla tant difícil.
No, l’estadística que cridava l’atenció era que, per primer cop en l’època híbrida, és a dir, des de l’inici de la temporada 2014, Mercedes havia perdut tres curses consecutives. De fet, en els 4 anys i tres curses que portem de motors V6 híbrids, només en dues ocasions (Daniel Ricciardo a Hongria i Bèlgica 2014, i Max Verstappen a Mèxic i Sebastian Vettel a Brasil 2017) les fletxes de plata havien passat dues curses sense guanyar, tal era el domini.
A Xina l’any passat Hamilton guanyava. Aquest any, quart i gràcies.
(Mercedes AMG F1)
Les veus més alarmistes destaquen uns quants fets: Ferrari s’ha adaptat més bé a totes les situacions fins ara, especialment pel que fa a rendiment de pneumàtics, i un cop Red Bull ha tingut un cap de setmana sense problemes, també ha plantat cara.
Les característiques que van fer que Toto Wolff anomenés al W08 EQ Power+ com a “diva” semblen seguir presents en el W09 d’aquesta temporada. Els pilots no semblen tenir fàcil trobar el punt òptim de cada pneumàtic per exprimir les -segons sembla- encara superiors prestacions del Mercedes. En aquest cas, l’escuderia anglo-alemanya va abstenir-se notablement de provar massa els pneumàtics més tous durant els test de pretemporada, cosa que podria estar-los causant problemes ara.
Els alarmistes també mencionen que, amb Ferrari i Red Bull més a prop, una petita relliscada o factor en contra, que en anys anteriors hauria passat desapercebuda, avui penalitza més a les fletxes de plata. Equivocar-se amb els càlculs amb el Safety a Austràlia va costar una victòria a Hamilton, mentre que Valtteri Bottas amb prou feines va poder remuntar des de la seva baixa posició de graella. Tampoc van preveure que Vettel faria durar els seus pneumàtics a Bahrain, ni tampoc esperaven que els Red Bull corressin tant a Xina amb pneumàtics tous.
Ara bé, també val a dir que, si no arriba a ser per detalls, Mercedes podria haver guanyat les tres curses que s’han disputat. A Austràlia, Hamilton hauria guanyat còmodament. Vettel anava camí del tercer lloc rere Räikkönen amb una estratègia d’allargar l’aturada quan el cotxe de seguretat virtual el va salvar. A Bahrain, l’equip es va adonar tard que Ferrari completaria la cursa amb una aturada i Bottas, tot i intentar-ho, va quedar-se curt. Però podria haver vençut. I igualment a Xina, on sense el Safety provocat pels Toro Rosso, Bottas tenia la cursa controlada.

Potser més preocupant que l’inici de Mercedes com a equip, és el de Hamilton. El britànic, com al 2015, es va relaxar a finals de la temporada passada amb el títol a la butxaca. De fet Hamilton no guanya una cursa des del gran premi d’Estats Units. En les 6 curses des de llavors, Mèxic, Brasil, Abu Dhabi, Austràlia, Bahrain i Xina, Bottas s’ha classificat 4 vegades per davant del seu company, i les ha acabat totes davant seu excepte Austràlia. És cert que Hamilton va accidentar-se als entrenaments de Brasil, i que tenia una penalització a Bahrain, però tot i això en aquesta última va fer un temps més lent que el del seu company finès.

Preocupa molt Xina, on va quedar força lluny del seu company en un cap de setmana poc convincent i va salvar un quart lloc gràcies al xoc de Verstappen i Vettel.
El 2016 Rosberg va guanyar el títol davant un inici no tant bo de Hamilton;
però aquest any hi ha més rivals (Mercedes AMG F1)
L’inici de Hamilton em recorda el de 2016. Mentre Nico Rosberg s’enduia les victòries, Hamilton s’enfonsava a l’inici en problemes mecànics i aquella sensació que veiem de vegades quan les coses no li van de cara, de “tot va contra mi”. Hamilton va acabar guanyant una cursa més que Rosberg aquell any però va perdre el títol; aquest cop, no només té el seu company com a rival, sinó que Vettel, els Red Bull i fins i tot Räikkönen poden lluitar per les victòries.
És evident que Hamilton tornarà; sempre sol ser més fort a l’estiu, amb circuits talismà com Silverstone, però si continua així serà a temps de tornar?