murs, la possibilitat de realitzar avançaments, i enguany les baixes temperatures; són els ingredients perfectes perquè les curses en aquest perillòs traçat siguin espectaculars.
La victòria se l’ha endut un Lewis Hamilton que només ha completat dues voltes senceres al liderat.
Primers incidents. Al moment de la sortida, Sebastian Vettel no ha desaprofitat la “pole” i ha mantingut la primera posició davant de Hamilton i Bottas. Pel darrera, mentre els Red Bull començaven la seva batalla particular, varis incidents han tingut lloc.
Instants previs, Sergey Sirotkin que havia tocat lleugerament pel darrera a Sergio Pérez, s’ha vist superat per Nico Hulkenberg. El de Renault, a l’avançar a Sirotkin l’ha tancat cap a la banda esquerra on Sirotkin hi tenia a Fernando Alonso. El toc entre l’espanyol i el rus ha estat inevitable, provocant d’aquesta manera la baixa del de Williams i una doble punxada per Alonso que amb prou feines ha pogut arribar al box.
Com a conseqüència de les baixes d’Occon i Sirotkin, i les nombroses restes de fibra de carboni i pneumàtic sobre la pista; Charlie Whiting s’ha vist obligat a treure el “safety car”.
El propi Alonso, juntament amb Raikkonen, Magnussen, Hartley, Ericsson, Pérez i Grojean s’han vist obligats a entrar al box a solucionar els desperfectes dels seus cotxes.
Vettel encapçala la cursa al moment de la sortida (Copyright: Ferrari). |
Vettel s’escapa i comença l’espectacle. Amb el “safety car” a la pista, Vettel ha escalfat els pneumàtics millor que els seus rivals i al moment de la represa ha aconseguit que Hamilton no l’avancés, obrint ràpidament un forat de tres segons al capdavant.
Els que més han patit amb la temperatura dels pneumàtics han estat els Red Bull, que no només han perdut temps respecte Vettel i els Mercedes; si no que a més s’han vist superats pels Renault de Sainz i Hulkenberg que portaven el pneumàtic ultratou.
L’alegria però ha durat poca estona al box de Renault ja que Nico Hulkenberg ha colpejat el mur en un revolt de dretes i ha hagut d’abandonar.
Poc després ha començat el ball d’avançaments entre Verstappen i Ricciardo, alguns dels quals amb contacte inclòs. El baix ritme dels Red Bull feia que pel darrera tant Charles Leclerc com Lance Stroll s’acostessin a ells, juntament amb Kimi Raikkonen.
A la volta 22, després d’una passada de frenada, Lewis Hamilton feia la seva primera aturada al box i canviava a pneumàtics tous. La primera posició de Vettel però no es veia pas amenaçada i es mantenia líder en pista seguit de Bottas, Hamilton, Verstappen i Ricciardo.
Ja passada la volta 30, l’alemany de Ferrari feia la seva aturada al box després de fer un primer “stint” impecable; i cedia el primer lloc a Bottas.
Mentrestant els pilots de Red Bull continuaven encesos, i finalment després d’algun intercanvi més de posicions; Ricciardo avançava a Verstappen a final de recta a la volta 34.
Tres voltes més tard, l’australià de Red Bull entrava al box i muntava el pneumàtic ultratou pensant que una hipotètica sortida del safety car el pogués catapultar en posicions de podi i poder també desempallegar-se del seu incòmode company d’equip.
No obstant, a la volta següent, Verstappen s’ha aturat i ha sortit just pel davant de Ricciardo que ha perdut temps al no poder escalfar bé els pneumàtics ultratous.
Així doncs, Ricciardo ha hagut de treballar-se per enèsima vegada l’avançament sobre Verstappen.
La lluita entre Verstappen i Ricciardo ha acabat malament (Copyright: Red Bull). |
La topada dels Red Bull i torna el “safety”. A la volta 40, Ricciardo ha obert el DRS a la recta principal i ha agafat el rebuf del seu company. El simpàtic australià ha fet un moviment cap a la dreta que Verstappen ha seguit, i després cap a l’esquerra per intentar guanyar l’interior. Acte seguit, Verstappen ha fet un segon canvi de direcció, i ha girat a l’esquerra per protegir l’interior quan ja tenia pràcticament a sobre a Ricciardo. Aleshores Ricciardo ha perdut el punt de frenada, ha bloquejat les rodes, i ha envestit el seu company d’equip quedant els dos fora de combat.
La cara d’Adrian Newey al mur era un poema, i de ben segur que li ha vingut al cap l’incident entre Vettel i Webber a Turquia 2010.
Arran de l’accident a 11 voltes del final, el “safety car” ha fet novament acte de presencia fet que han aprofitat la gran majoria dels pilots per a canviar de pneumàtics.
El gran beneficiat de l’entrada del cotxe de seguretat ha estat Valtteri Bottas que encara no havia fet la seva primera aturada; i al parar tant Vettel com Hamilton, ha pogut mantenir el liderat.
Les sorpreses a Bakú però han continuat arribant. Mentre els comissaris retiraven els Red Bull de la pista i el “safety” reagrupava el cotxes, Romain Grosjean perdia el control del seu Haas mentre escalfava els pneumàtics i l’estavellava contra el mur.
La traca final. Finalment el “safety car” ha marxat deixant una cursa a l’esprint de només 4 voltes. Malgrat fer una bona rellançada, la llarga recta de Bakú ha permès que Vettel agafés el rebuf del líder Bottas, i a la vegada que Hamilton agafés el de Vettel. L’alemany de Ferrari que fins el moment havia fet un cap de setmana impecable, ha volgut avançar a Bottas en una maniobra massa optimista a final de recta, que l’ha fet passar de la segona posició a la quarta per darrera de Hamilton i Raikkonen.
L’últim cop de teatre d’aquest apassionant gran premi ha arribat a la volta següent, quan el líder Bottas que ja tenia la victòria a la butxaca, ha trepitjat unes restes de fibra de carboni i ha punxat el pneumàtic del darrera dret del seu Mercedes havent així d’abandonar.
La victòria per tant se l’ha endut un Lewis Hamilton que no es mostrava gaire satisfet al podi. Amb aquest resultat, l’anglès es col·loca líder del Mundial amb quatre punts d’avantatge sobre Vettel. Al podi l’han acompanyat Kimi Raikkonen que les curses que ha acabat ho ha fet sempre al podi, i un brillantíssim Sergio Pérez que sempre pesca a les curses més complicades. La quarta posició se l’ha endut un decebut Sebastian Vettel, mentre que la cinquena ha estat per un sòlid Carlos Sainz. Sisè ha estat el debutant Charles Leclerc que per fi ha demostrat el seu talent, i setè Fernando Alonso que malgrat els desperfectes del seu cotxe ha puntuat per quarta cursa consecutiva. Han tancat el “top ten” Lance Stroll, Stoffel Vandoorne i Brendon Hartley.
El podi de Bakú (Copyright: Force India). |
La Fórmula 1 tornarà d’aquí 15 dies al circuit de Barcelona-Catalunya. Veurem si Ferrari per fi pot aprofitar aquesta lleugera superioritat que ha demostrat durant l’inici de mundial o si Mercedes reacciona.
-Romain Grosjean. Havia fet una bona cursa, però ha comés un error de principiant.
-Sebastian Vettel. La seva cursa era impecable però el “safety” l’ha descentrat.
-Williams. Bona actuació dels Williams. Veurem si és flor d’un dia o no.
-Sergio Pérez. Gran podi del mexicà que sempre aprofita les oportunitats.
Pos. | Pts. | Pilot | Dor. | Equip | Xassís | Temps | Gra. | Vol. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | W09 EQ Power+ | 1h 43’44.291 | 2 | 51 |
2 | 18 | Kimi Räikkönen | 7 | Ferrari | SF71H | +2.460 | 6 | 51 |
3 | 15 | Sergio Pérez | 11 | Force India-Mercedes | VJM11 | +4.024 | 8 | 51 |
4 | 12 | Sebastian Vettel | 5 | Ferrari | SF71H | +5.329 | 1 | 51 |
5 | 10 | Carlos Sainz | 55 | Renault | R.S.18 | +7.515 | 9 | 51 |
6 | 8 | Charles Leclerc | 16 | Alfa Romeo Sauber | C37 | +9.158 | 13 | 51 |
7 | 6 | Fernando Alonso | 14 | McLaren-Renault | MCL33 | +10.931 | 12 | 51 |
8 | 4 | Lance Stroll | 18 | Williams-Mercedes | FW41 | +12.546 | 10 | 51 |
9 | 2 | Stoffel Vandoorne | 2 | McLaren-Renault | MCL33 | +14.152 | 16 | 51 |
10 | 1 | Brendon Hartley | 28 | Toro Rosso-Honda | STR13 | +18.030 | 19 | 51 |
11 | Marcus Ericsson | 9 | Alfa Romeo Sauber | C37 | +18.512 | 18 | 51 | |
12 | Pierre Gasly | 10 | Toro Rosso-Honda | STR13 | +24.720 | 17 | 51 | |
13 | Kevin Magnussen | 20 | Haas-Ferrari | VF-18 | +40.663 | 15 | 51 | |
14 | Valtteri Bottas | 77 | Mercedes | W09 EQ Power+ | Punxada | 3 | 48 | |
AB | Romain Grosjean | 8 | Haas-Ferrari | VF-18 | Accident | 20 | 42 | |
AB | Max Verstappen | 33 | Red Bull-TAG-Heuer | RB14 | Accident | 5 | 39 | |
AB | Daniel Ricciardo | 3 | Red Bull-TAG-Heuer | RB14 | Accident | 4 | 39 | |
AB | Nico Hülkenberg | 27 | Reanult | R.S.18 | Accident | 14 | 10 | |
AB | Esteban Ocon | 31 | Force India-Mercedes | VJM11 | Accident | 7 | 0 | |
AB | Sergey Sirotkin | 35 | Williams-Mercedes | FW41 | Accident | 11 | 0 |