Kvyat i “l’èxit” del Red Bull Junior Team

La setmana passada, durant el divendres del GP de Mèxic, Red Bull va fer pública la seva última “víctima”: Daniil Kvyat deixava de formar part de la marca austríaca de begudes energètiques.
Es més, la situació s’ha tornat tant rocambolesca que Red Bull ha anat a buscar un dels seus antics alumnes, Brendon Hartley, per ocupar el lloc del rus junt amb Pierre Gasly. Hartley ja tenia aparaulat còrrer a la IndyCar a l’equip Ganassi, el qual ha cobrat una certa quantitat per vendre-li un pilot a Red Bull que ni tant sols va arribar a seure al seu cotxe!

Gasly i Hartley: arribant a la F1 per camins diferents (Red Bull Media)

Com ha arribat Red Bull a aquesta situació? Des que es va crear el Red Bull Junior Team el 1999, primer com a equip de Fórmula 3000 del propi Helmut Marko i ja el 2001 com a programa de joves pilots a través de diverses categories, sense oblidar-nos del Red Bull Driver Search fet específicament als Estats Units, 76 pilots han passat pel Junior Team.
D’aquests 76, 17 han arribat a la Fórmula 1, 3 són membres actuals de l’equip, 39 han continuat amb la seva carrera esportiva fora de Red Bull i 17 van retirar-se poc després de ser expulsats de l’equip, sovint al voltant dels 20-22 anys, alguns d’ells sent poc més que una nota al peu de pàgina i dedicant-se a feines completament normals.

(Feu clic per engrandir) Taula amb els pilots del Junior Team. En vermell, pilots de l’equip F3000. En verd, pilots del Driver Search americà. Subratllat en groc, pilots que van provar F1, i a la dreta pilots titulars de F1.
És evident que la Fórmula 1 és un objectiu complicat, i a primera vista, 17 pilots de 76 semblen un nombre força interessant però tenim algunes excepcions a fer. Per començar, 4 d’aquests 17 van arribar a la Fórmula 1 sense Red Bull: Robert Doornbos va debutar amb Minardi i després va pilotar per a Red Bull però sense ser mai pilot del Junior Team al 100%; Karun Chandhok i Narain Karthikeyan van durar tant sols un any a l’equip i van debutar posteriorment a la Fórmula 1 amb altres equips, i el propi Hartley va ser el que va aproximar-se en primera instància a Marko per fer-li saber la seva disponibilitat un cop va veure que Porsche marxava del WEC.

Així doncs, ja som a 13 pilots. Aquests 13 sí que van debutar a la Fórmula 1 gràcies a Red Bull, però quants d’ells han tingut èxit? Si definim èxit com pujar al podi, només ho han aconseguit Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat i Max Verstappen, és a dir, 4 de 13.
I d’aquests 4, Verstappen no es pot dir que sigui “format” per Red Bull, i Vettel molt fàcilment podria haver seguit amb BMW. En el cas de l’holandès, l’oferta d’un debut ràpid a la Fórmula 1 va ser el que va fer que els Verstappen triessin Red Bull en comptes de Mercedes, i en el cas del tetracampió alemany, BMW va creure més en ell inicialment, donant-li el seu debut en un test amb un Williams-BMW i després anomenant-lo tercer pilot de BMW Sauber, corrent fins i tot el GP d’Estats Units de 2007. No va fer fins que Scott Speed va ser despatxat de Toro Rosso que a Vettel li van oferir un contracte de dos anys amb l’equip italià. BMW només podia mantenir-lo com a tercer pilot però segons sembla només les llàgrimes d’un Vettel amb 20 anys van convèncer Mario Theissen de deixar-lo anar. Qui sap com haurien anat les coses amb Vettel sent company de Robert Kubica a BMW Sauber…

Christian Klien: el primer Junior que va arribar a la F1 (Red Bull Media)

Tot i això, avui en dia hi ha més pilots Red Bull a la graella que mai: 6 (Vettel, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Gasly i Hartley) a l’espera de saber el futur de Kvyat. Així que aquesta no és la raó de la falta de pilots. 

Crec que la raó l’hem de buscar al canvi de filosofia del Junior Team. Entre 2001 i 2009, l’equip comptava gairebé sempre amb una desena de pilots, arribant a un màxim de 21 pilots l’any 2006. Clarament 21 pilots eren una xifra excessiva, però sovint 5 o 6 pilots eren mantinguts tres o quatre anys per veure la seva evolució.
Des del 2010, el Junior Team ha comptat amb entre 3 i 7 pilots cada any per a un total de 20 pilots. D’aquests 20, 12 han sigut despatxats en el primer o segon any, alguns tant prometedors com Callum Ilott (tot just fitxat per a la Ferrari Driver’s Academy), Alexander Albon o Sergio Sette Câmara, els dos actualment a la Fórmula 2.

D’aquesta foto de 2013 ja només queda Sainz (Red Bull Media)

En definitiva, pocs pilots i poca paciència fan que un es quedi sense possibilitats. Sense menystenir l’aportació que Red Bull fa a les carreres d’aquests pilots, val la pena mencionar que homes com Robert Wickens, Mikhail Aleshin, Antonio Félix da Costa, Dani Juncadella o Antonio García van formar part del Junior Team i van ser “escopits” pel sistema, demostrant més tard que podien tenir èxit. Això sense mencionar les omissions, com trencar amb Sauber perquè l’equip suís preferia a Kimi Räikkönen que a Enrique Bernoldi (i Marko va seguir amb Bernoldi) o obviar pilots com AJ Allmendinger o Ryan Hunter-Reay a l’esquema americà.
Comparat amb el que fa Mercedes, d’escollir molt pocs pilots però donar-los moltes oportunitats de pilotar i provar (només cal veure Ocon i Wehrlein, i George Russell), quin sistema funciona millor? No oblidem que Mercedes, junt amb McLaren, va tenir un paper important en el desenvolupament de Lewis Hamilton, també…