


Per fer una repassada ràpida a alguns dels pilots més novells de la Fórmula 1 actual, podríem veure com Carlos Sainz Jr., Max Verstappen i Jolyon Palmer; que jo sàpiga, són fills de personatges relacionats amb el motorsport i que, en el seu moment, havien fet bones actuacions o tenen un bon palmarès. De segur que ser fills de Carlos, Jos i Jonathan, respectivament, els ha facilitat les coses: tant pel factor influència com pel factor diners. Però en una categoria on també s’esperen resultats per poder donar més ingressos als equips a llarg termini, s’ha de mantenir un cert nivell esportiu, i el britànic, per exemple, sembla que està a la corda fluixa. Aleshores, per molt que sigui fill d’un ex-pilot de Fórmula 1, també necessita demostrar el seu potencial i no pas el seu llibre de família o pedigrí únicament.

A més aquest fenomen es reprodueix a totes les competicions de motor i molt més a la Fórmula 1, on les places són molt limitades i els costos desorbitats, a diferència de les menors on amb recursos més reduïts molts pilots tenen l’oportunitat de mostrar el seu talent.
També crec i s’ha demostrat en molts casos, que per arribar a dalt de tot tampoc n’hi ha prou amb els diners, ja que si no hi ha realment un gran talent per part del pilot, els grans equips tampoc estan disposats a sacrificar els resultats pel que seria purament una acció de màrqueting.
De moment només tenim dos casos on pare i fill hagin guanyat el campionat de Fórmula 1, que són Graham Hill i Damon Hill a l’any 1996 i Keke Rosberg i el seu fill Nico la temporada passada.
Un altre cas, seria el de Jacques Villeneuve que va guanyar el campionat la temporada 1997 i el seu pare Gilles que només va poder ser subcampió a la de 1979, ja que per desgràcia va perdre la vida en el gran premi de Bèlgica del 1982.
Un cas semblant al de Jacques, el podem tenir ara amb Max Verstappen que està demostrant tenir un gran talent i que crec que és un clar aspirant al títol en un futur pròxim, tot i que el seu pare no té un palmarès gaire extens amb disset punts i dos podis.
Finalment tenim altres exemples de fills que estan competint en campionats inferiors com Mick Schumacher, Niko Kankkunen, Nicolas Prost i una llarga llista que podrien tenir el seu propi article i que estan competint en categories com la Fórmula 3 o la Fórmula E.
En definitiva, sí que crec el cognom d’un pare campió t’ajuda en aquest món i més si portes una bona bossa de diners, però al mateix temps sense un gran talent, tampoc crec que es pugui arribar a dalt de tot i podríem dedicar un altre article a tots aquells pilots amb un gran talent, que per falta de recursos o reconeixement mediàtic, han de deixar la seva carrera a mitges.

Joan Enric Fugueras: Resulta obvi que per arribar a les alçades de la Formula 1 cal un gran talent i unes bones mans; però no resulta menys obvi que també cal un riu de diners; un riu que comença sent un rierol considerable quan ets al kàrting, però que es torna un Amazones quan t’acostes a la GP3, F2 o, ja no cal dir-ho, la F1.
Moltes futures promeses cauen aviat per falta de diners; o caus en mans d’algun mecenes o d’un equip que et porti amunt, pujant escales (clars exemples son Alonso i Hamilton) o et quedaràs tot just a l’inici del camí.
Hi ha un altre cas: el tenir cognom d’ex-pilot. Es evident que aquest fet comporta una gran pressió, però també t’obre portes, i algunes de bat a bat.
Exemples n’hi ha bastants; no vull entrar en la qualitat de cadascun d’ells, això ja ho farà el lector, però podem esmentar a Damon Hill, Jacques Villeneuve, Jolyon Palmer, Nico Rosberg, Bruno Senna, Mathias Lauda….i aviat veurem, sens dubte, arribar a Mick Schumacher.
Alguns han estat campions, alguns han simplement passat per aqui, i d’altres han resultat un autèntic nyap.
El cognom ajuda? A trobar patrocinis i suports, sens dubte si…però després cal demostrar que els gens de campió de F1 han arribat a les mans, i no s’han quedat als ulls o a lo guapa que tens la cara; a la pista s’ha de demostrar, i pocs ho fan.
Un altre tema que ajuda per arribar a les vertiginoses alçades de la F1 es la mida dels talons que es capaç de signar papà o l’empresa de papà…o mamà…però això ja son figues d’un altre paner i ho deixem per una futura sessió de “La Pregunta”.

Però si crec que ara ser fill de pilot és més important per dues raons principals: una, actualment els pares dels fills de pilot són vius.
Homes com Damon Hill o Jacques Villeneuve van perdre el pare pràcticament abans de començar les seves carreres, i malgrat l’avantatge del seu cognom, no tenien un suport constant d’algú que havia fet els seus mateixos passos abans.
Avui en dia, hem vist pilots com Max Verstappen, Nico Rosberg o Carlos Sainz. Ningú com Jos, Keke o Carlos per aconsellar-los sobre les pressions, la premsa, la relació amb els equips de diferents països… Crec que aquest fet prepara millor als fills per tenir èxit a la seva carrera.
I per altra banda, hem de considerar la crisi de patrocini. Tots sabem que no hi ha el mateix nivell de patrocinadors que fa 20 o 30 anys. Les tabaqueres han desaparegut, i aquestes mateixes tabaqueres esponsoritzaven a desenes de pilots en categories inferiors. Avui dia, només queden iniciatives com els equips júnior de les escuderies de Fórmula 1 que no donen suport a tants pilots ni molt menys. Per tant, ser un “nom” ajuda. Crec que tots tenim clar que, més enllà dels mèrits esportius, Sainz ho ha tingut més fàcil que Merhi, Juncadella o Molina.
És evident que les superestrelles sempre arriben a dalt de tot. Però em dóna la sensació que cada cop els costa més si no tenen suport.
Pilot | Equip | Mitjà | Tou | Supertou |
44. Lewis Hamilton
|
Mercedes | 1 | 5 | 7 |
77. Valtteri Bottas
|
Mercedes | 2 | 4 | 7 |
3. Daniel Ricciardo
|
Red Bull-TAG Heuer | 1 | 3 | 9 |
33. Max Verstappen
|
Red Bull-TAG Heuer | 1 | 3 | 9 |
5. Sebastian Vettel
|
Ferrari | 1 | 5 | 7 |
7. Kimi Räikkönen
|
Ferrari | 2 | 4 | 7 |
11. Sergio Pérez
|
Force India-Mercedes | 3 | 3 | 7 |
31. Esteban Ocon
|
Force India-Mercedes | 3 | 3 | 7 |
19. Felipe Massa
|
Williams-Mercedes | 1 | 4 | 8 |
18. Lance Stroll
|
Williams-Mercedes | 1 | 4 | 8 |
14. Fernando Alonso
|
McLaren-Honda | 1 | 2 | 10 |
2. Stoffel Vandoorne
|
McLaren-Honda | 1 | 2 | 10 |
55. Carlos Sainz Jr
|
Toro Rosso-Renault | 1 | 3 | 9 |
10. Pierre Gasly
|
Toro Rosso-Renault | 1 | 3 | 9 |
8. Romain Grosjean
|
Haas-Ferrari | 2 | 4 | 7 |
20. Kevin Magnussen
|
Haas-Ferrari | 1 | 5 | 7 |
27. Nico Hülkenberg
|
Renault | 1 | 3 | 9 |
30. Jolyon Palmer
|
Renault | 1 | 3 | 9 |
9. Marcus Ericsson
|
Sauber-Ferrari | 1 | 3 | 9 |
94. Pascal Wehrlein
|
Sauber-Ferrari | 1 | 3 | 9 |
Resum: 21.00 (Esport3)
-Per la seva banda Mercedes voldria col·locar a Pascal Wehrlein a Williams, però sembla ser que Martini voldria un pilot amb més de 25 anys per anunciar els seus productes i Wehrlein només en té 22.
-Els 6 primers equips del campionat s’han queixat a la FIA per l’esperat fitxatge per Renault de Marcin Budkowski. Abans director tècnic a la FIA, Budkowski sap detalls tècnics de tots els equips i només hauria d’esperar tres mesos abans de començar a Enstone.
![]() |
feu clic a la imatge per anar-hi |