

GP d’Estats Units: Us agradaria que hi hagués més circuits urbans al calendari?

Amb això què vull dir? Doncs que aquest equilibri del que parlo crec que es compleix bastant i no trobo necessari que hi hagi d’haver més circuits urbans sense cap fonament. Tant pel nivell de seguretat dels monoplaces actuals com les normes que exigeixen als organitzadors dels GPs en ciutat crec que tampoc signifiquen un perill afegit per la integritat dels pilots tampoc. Si bé en els Tilkòdroms –com diu en Joan Enric- es disposa de grans escapatòries d’asfalt; cosa que és impensable en un circuit com el de Mònaco, això no implica que siguin més insegurs els segons respecte els primers, encara que en un circuit urbà segurament hi haurà més accidents i abandonaments, ja que els errors es paguen més cars. Tot i això, no crec que poguessin arri-bar a ser tant greus com els que podien ocórrer a Montjuïc, amb les màquines que portaven aquells herois sota el cul.

Personalment crec que amb els grans premis urbans actuals del calendari ja esta coberta la proporció d’aquest tipus de curses i potser trobaria més interessant la inclusió d’algun altre circuit semiurbà com Albert Park, que ens dóna el millor de cada format. També tenim clar que la selecció dels circuits del campionat, estan lligats a interessos econòmics, comercials i de màrqueting, que a vegades han fet entrar traçats sense cap tipus d’interès o han fet caure del calendari altres d’històrics molt més estimats pels aficionats, però que per rendibilitat o els interessos anteriors, no interessaven als gestors del campionat.
En definitiva crec que amb els que hi ha ara al calendari, ja es cobreix la proporció adequada pel campionat i com ja he comentat, potser inclouria algun altre circuit semiurbà. Els circuits urbans són probablement més interessants en altres categories menors, on els avançaments són més “fàcils” i inclús i pot haver-hi un cert contacte, que permet arriscar més.

Joan Enric Fugueras: És ben cert que la seguretat ha d’estar per davant en el nostre esport, però també ho és que en l’època Ecclestone (potser amb Liberty canviarà) el públic de la Fórmula 1 ha quedat com engabiat; darrera unes tanques i uns murs, i sense cap mena d’accés als seus ídols.
Aquest accés sol estar molt restringit (tot i que per la quantitat de gent que veus passejant pel paddock no ho sembli) per uns passis que semblen salvoconductes i que emet la FIA per a gent a la que, moltes vegades, se li enrefot la F1 (artistes, cantants, actors i jugadors de futbol)
Fa molts anys, a la F1 hi havia aquella frase de “do it in the streets” doncs veiem circuits urbans tant curiosos com aquell que es va muntar al pàrking del Ceasar’s Palace de Las Vegas. Els EEUU són molt proclius al “do it in the streets”, encara avui dia, i la Indycar segueix fidel a aquest concepte; fins i tot hem vist traçats en pistes d’aeroports i calades de formigó. De l’època daurada encara sobreviu Long Beach que, quan va marxar la F1, va rebre l’Indycar amb passió; amb tanta passió i escalfor que -dada per els mes curiosos- una vegada es va aprofitar la disputa del GP per rodar, al seu voltant i amb la cursa de fons, una pel.lícula per adults. I quan dic adults no em refereixo a persecucions automòbilistiques i trets.
Es evident que els Tilkòdroms d’enguany són molt segurs, amb crevolts amb escapatòries d’asfalt tant grans que fa quaranta anys hi cabria un circuit sencer de F1, però el ferum de benzina, de goma cremada… no es pot sentir com en un circuit urbà.
A Catalunya vam gaudir de Montjuïc, i en categories inferiors encara gaudim de Pau o Macao; i a un nivell mes modest, a Espanya gaudien d’un magnífic Circuito Guadalope a Alcañiz, que vaig poder visitar en persona fa tres setmanes….el traçat català i l’espanyol van ser substituïts per pistes més segures i modernes, però també mes asèptiques.
Això em porta al cap un tema rouent: he llegit preocupat que la Unió Europea (com no) planeja una nova llei que obligaria als promotors de les curses a contractar una pòlissa d’assegurances que tingui una cobertura il·limitada. Què vol dir això? Que per organitzar una cursa de GT’s s’hagi de pagar 2, 3 o fins a 4 milions d’euros per contractar una pòlissa. Així doncs, en cas d’accident greu a la cursa, intervindrien de forma inmediata totes les autoritats que calguin, com si hagués estat al carrer.
Per acabar, sí. Sí que m’agradarien més circuits urbans per disputar curses d’automòbils, però em temo que en pocs anys seran inviables; i ja veurem si no ho es tot l’esport motoritzat en general. Però és clar, també s’haurà de prohibir o limitar l’escalada, la vela en solitari, la boxa, els sprints en el ciclisme, etc. i tindrem una societat tan neta, asèptica i segura que ens plantejarem, de vegades, què caram hi fem aquí.

Ara bé, circuits urbans perquè si, tampoc. Hem vist traçats urbans que eren molt avorrits, com per exemple el circuit de València on només es va veure una cursa digne. Trobo que a vegades s’elegeix més un gran premi per les vistes i les possibilitats comercials que no pas per l’espectacle que hi pugui haver a la pista, i no hem d’oblidar que el fet principal de la Fórmula 1 és una carrera de cotxes.
També es veritat que a vegades els circuits urbans no en tenen la culpa de tot; els cotxes més amples i més aerodinàmics també dificulten els avançaments en espais reduïts.
En conclusió, circuits urbans sí, però ni per substituir traçats clàssics, ni per raons solament comercials, ni -sobretot- per a enriquiment de polítics valencians…
També es veritat que a vegades els circuits urbans no en tenen la culpa de tot; els cotxes més amples i més aerodinàmics també dificulten els avançaments en espais reduïts.
En conclusió, circuits urbans sí, però ni per substituir traçats clàssics, ni per raons solament comercials, ni -sobretot- per a enriquiment de polítics valencians…
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.
Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?
Pilot | Equip | Tou | Supertou | Ultratou |
44. Lewis Hamilton
|
Mercedes | 3 | 3 | 7 |
77. Valtteri Bottas
|
Mercedes | 2 | 4 | 7 |
3. Daniel Ricciardo
|
Red Bull-TAG Heuer | 2 | 4 | 7 |
33. Max Verstappen
|
Red Bull-TAG Heuer | 2 | 4 | 7 |
5. Sebastian Vettel
|
Ferrari | 2 | 4 | 7 |
7. Kimi Räikkönen
|
Ferrari | 1 | 5 | 7 |
11. Sergio Pérez
|
Force India-Mercedes | 2 | 3 | 8 |
31. Esteban Ocon
|
Force India-Mercedes | 2 | 3 | 8 |
19. Felipe Massa
|
Williams-Mercedes | 2 | 2 | 9 |
18. Lance Stroll
|
Williams-Mercedes | 1 | 3 | 9 |
14. Fernando Alonso
|
McLaren-Honda | 2 | 2 | 9 |
2. Stoffel Vandoorne
|
McLaren-Honda | 1 | 3 | 9 |
55. Daniil Kvyat
|
Toro Rosso-Renault | 2 | 3 | 8 |
10. Pierre Gasly
|
Toro Rosso-Renault | 2 | 3 | 8 |
8. Romain Grosjean
|
Haas-Ferrari | 1 | 5 | 7 |
20. Kevin Magnussen
|
Haas-Ferrari | 2 | 4 | 7 |
27. Nico Hülkenberg
|
Renault | 2 | 3 | 8 |
30. Carlos Sainz Jr
|
Renault | 2 | 3 | 8 |
9. Marcus Ericsson
|
Sauber-Ferrari | 3 | 3 | 7 |
94. Pascal Wehrlein
|
Sauber-Ferrari | 2 | 4 | 7 |
Horaris del GP d’Estats Units
Divendres
Lliures 1: 17.00 (Movistar i Vodafone)
Lliures 2: 21:00 (Movistar i Vodafone)
Dissabte
Lliures 3: 18.00 (Movistar i Vodafone)
Qualificació: 23.00 (Movistar i Vodafone)
Diumenge
Cursa: 21.00 (Movistar i Vodafone)
No us oblideu de fer la Superporra!!
![]() |
feu clic a la imatge per anar-hi |