Crònica GP d’Estats Units: Victòria al seu ritme

“Everything is bigger in Texas”. A Texas tot és més gran i a la més pura tradició americana, s’ha volgut fer bastant xou amb la presentació pre-carrera. S’ha obert el carril de boxs un quart d’hora abans fins i tot. Presentacions de pilots, banda de música, paracaigudistes, el senyor de la boxa amb el seu micro, Usain Bolt, Bill Clinton…
Veient l’espectacle posterior potser la Fórmula 1 haurà de vigilar de no fer massa coses abans, doncs els moments memorables de la cursa han estat exactament 3: els avançaments de Sebastian Vettel a Valtteri Bottas, de Carlos Sainz a Sergio Pérez i de Max Verstappen a Kimi Räikkönen, tot i no comptar aquest últim per obra i gràcia de la FIA. La resta de la cursa, sense Verstappen i Vettel arriscant amb una segona aturada, hauria estat una processó.

Cada vegada hi ha més gent aquí! (Mercedes AMG F1)

Hamilton guanya com vol. Per una vegada Sebastian Vettel, sortint des del segon lloc, ha pres la iniciativa davant l’home de la pole Lewis Hamilton, però la joia dels seguidors de Ferrari ha durat poc. A la volta 5 Hamilton ha aprofitat el DRS per avançar el seu rival, i a partir d’allí el britànic ha guanyat a la velocitat que ha necessitat en cada moment.
Anant tots a una sola aturada Hamilton els tenia dominats. I quan Verstappen i Vettel han provat de fer quelcom diferent Hamilton no s’ha posat nerviós, excel·lint en el tractament dels pneumàtics mentre el seu company patia com un vedell per fer-los durar.
Malgrat les fortunes diferents dels dos Mercedes, els punts aconseguits han servit a l’equip per guanyar el seu quart títol de constructors consecutiu i, vist el que hem vist aquest any, només el menor rendiment de Valtteri Bottas en referència al seu antecessor Nico Rosberg ha fet d’aquest mundial un campionat més competit.

Verstappen, castigat. Com hem dit Verstappen, amb sanció per canvi de components mecànics ha sortit darrere i amb pneumàtics supertous. Ha fet una estratègia a la contra i sempre buscant fer dues aturades, cosa que ha provocat que Vettel cobrís la seva estratègia, també en un intent de fer dubtar Hamilton.
Tant Seb com Max han aconseguit atrapar Räikkönen i Bottas que com Hamilton no s’han aturat més. Però quan Verstappen ha avançat al Ferrari número 7 a la última volta, ho ha fet posant momentàniament les quatre rodes fora de la línia blanca, i ha estat sancionat amb 5 segons.
Hem tingut un déja vu quan l’holandès era a la sala abans del podi i l’han fet fora per posar-hi Räikkönen, com a Mèxic la temporada passada. Però aquest cop no li tornaran el podi.
Amb el reglament a la mà, la sanció és correcta. Ara bé, ens fem dues preguntes: per què no han estat sancionats altres pilots que han sortit fora de la pista i han tingut avantatge, com Bottas amb Ricciardo? I la segona: per què no es posa astroturf o herba després del piano per evitar que els pilots busquin guanyar avantatge per fora?
No puc evitar pensar que l’obsessió amb les escapatòries d’asfalt ha creat més problemes de “track limits” que no pas ha salvat possibles accidents que amb grava també es solucionen.

Primer doble podi de Ferrari des d’Hongria. (Scuderia Ferrari)

Bons papers. Després dels 5 primers -Ricciardo ha abandonat amb avaria mecànica- Esteban Ocon ha estat el millor dels demès aguantant a Carlos Sainz, que ha fet un bon debut amb el Renault. Darrere d’ells ha acabat Sergio Pérez, tot i dir el mexicà a mitja cursa que tenia més ritme que el seu company Ocon. Potser el ritme s’ha de demostrar en pista…
Felipe Massa i el retornat Daniil Kvyat han completat els punts, tot i que la continuitat de Kvyat segueix en dubte.
A més de Ricciardo, han abandonat Nico Hülkenberg i Fernando Alonso per problemes mecànics i Pascal Wehrlein per danys després d’un toc amb Kevin Magnussen. El danès s’ha vist després embestit per l’altre Sauber de Marcus Ericsson. Els dos pilots han continuat però Ericsson ha rebut també 5 segons de penalització.


La setmana que ve toca Mèxic i Vettel ja necessita gairebé un miracle, estant 66 punts rere Hamilton amb 75 per disputar. Independentment del que faci el britànic, si Vettel no li retalla com a mínim 17 punts a l’Hermanos Rodríguez serà “game over”.

-Haas. Sense punts al GP de casa.
-FIA. Verstappen no ha estat l’únic que ha anat per fora.
-Valtteri Bottas. A cada cursa acaba més lluny de Hamilton.

-Williams.  Estratègies estranyes però al final dos punts.

-Sergio Pérez. De nou ha demanat atacar Ocon, i de nou sense raó.
-Brendon Hartley. Feia 5 anys del seu últim test i ho ha fet prou bé.

-Daniil Kvyat. Puntet ben aconseguit. Serà l’últim?

-Carlos SainzGran debut amb Renault.
-Lewis Hamilton. Guanya com vol, ja ho té a la mà.

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Lewis Hamilton 44 Mercedes W08 EQP+ 1h 33’50.991 1 56
2 18 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF70H +10.143 2 56
3 15 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF70H +15.779 5 56
4 12 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB13 +16.678 16 56
5 10 Valtteri Bottas 77 Mercedes W08 EQP+ +34.967 3 56
6 8 Esteban Ocon 31 Force India-Mercedes VJM10 +1’30.980 6 56
7 6 Carlos Sainz Jr 55 Renault R.S.17 +1’32.944 7 56
8 4 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM10 +1 volta 9 55
9 2 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW40 +1 volta 10 55
10 1 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Renault STR12 +1 volta 11 55
11 Lance Stroll 18 Williams-Mercedes FW40 +1 volta 15 55
12 Stoffel Vandoorne 2 McLaren-Honda MCL32 +1 volta 20 55
13 Brendon Hartley 39 Toro Rosso-Renault STR12 +1 volta 19 55
14 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-17 +1 volta 12 55
15 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C36 +1 volta 13 55
16 Kevin Magnussen 20 Haas-Ferrari VF-17 +1 volta 17 55
AB Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MCL32 Motor 8 24
AB Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB13 Motor 4 14
AB Pascal Wehrlein 94 Sauber-Ferrari C36 Danys acc. 14 5
AB Nico Hülkenberg 27 Renault R.S.17 Pressió oli 18 3