Crònica GP de Japó: Vist per a sentència

“Así se las ponían a Fernando VII” A Fórmula 1 en Català no és que siguem gaire monàrquics. Però la dita castellana que es refereix a que Fernando VII li agradava molt el billar i curiosament sempre guanyava les partides malgrat no jugar gaire bé avui va força bé.
Lewis Hamilton si que juga bé, de fet ho fa molt bé, però si a més l’oposició s’autodestrueix, doncs cada cop és més a prop de ser Lewis IV.
No és només l’abandonament de Vettel a la volta 4 per un problema de bugia (NGK, marca japonesa curiosament). No és només el fet de que en les tres últimes curses Hamilton ha sumat 68 punts pels 22 de Ferrari. No és només el paper galdós que li fan fer a Bottas comprometent les opcions del finlandès de ser subcampió. No és només que el Mercedes sigui el cotxe més ràpid tot i que els hi costi. Es que a més Hamilton aquest any no pot queixar-se de fiabilitat. Ell i Esteban Ocon són els únics pilots en acabar totes les curses, i Hamilton l’únic que ha puntuat sempre.

Hamilton dedica la victòria a Mo Farah (Mercedes AMG F1)

Rivals inconstants. Malgrat el gran inici de temporada de Vettel, sembla que quan Mercedes ha donat un pas endavant, més o menys a principi de l’estiu, Ferrari ha hagut de forçar tant que s’ha trencat. Recordem les punxades a Silverstone, i les avaries actuals als dos cotxes. Fins i tot l’última victòria de Vettel a Hongria es va veure compromesa per un problema a la direcció.
De la mateixa manera, Red Bull hi és però no del tot. En entrenaments els de la beguda energètica no tenen l’extra de potència de Mercedes o Ferrari, cosa que els deixa un pas enrere. A Malàisia Verstappen va poder acostar-se i avançar Hamilton, però a Suzuka, primer Valtteri Bottas i després Fernando Alonso i Felipe Massa a l’última volta han dificultat les opcions de l’holandès quan més a prop era.
Tanmateix, doble podi per a Red Bull, que també s’acosta a Ferrari als constructors.

Destacats al darrere. Bottas ha acabat quart i potser no ha pogut arribar a l’alçada de Ricciardo al perdre temps deixant passar al seu company i evitant que l’avanci un rival, cosa que ha fet ja 3 o 4 vegades aquest any. Cinquè ha sigut Räikkönen que ha recuperat després de sortir-se de la pista a la primera volta.
Bona collita per a Force India amb Ocon i Pérez sisè i setè i Haas amb Magnussen i Grosjean tancant els punts davant Felipe Massa. Hi ha hagut força avançaments a la primera corba amb l’ajuda del DRS, però el més destacat ha estat el de Magnussen a Massa forçant el tema i fent que Grosjean també avancés el brasiler. És només la segona vegada que puntuen els dos cotxes de Haas a la seva història.
Pel que fa als abandonaments, a part de Vettel, Sainz i Ericsson s’han sortit de la pista, Stroll ha patit una punxada i Hülkenberg ha hagut d’abandonat quan el DRS se li ha quedat obert. Ni Sainz ha pogut acomiadar-se bé de Toro Rosso ni Palmer ha pogut puntuar en la seva última cursa amb Renault.

L’avançament de Verstappen a Vettel. (Red Bull Media)

Safety o VSC? Per acabar vull obrir una mica de debat sobre com i quan es fan servir els cotxes de seguretat reals o virtuals. Lewis Hamilton es va queixar tant a Bèlgica com a Singapur quan es va treure el cotxe de seguretat per a incidents que ell jutjava que es podien haver resolt amb un Virtual. Evidentment Hamilton era el líder en les dues curses mencionades i per tant era l’home amb més a perdre amb un Safety Car.
Avui al Japó hem vist com per a tres incidents similars, el de Sainz, el d’Ericsson i el de Stroll, s’han fet coses diferents. Amb Sainz ha sortit el cotxe de seguretat mentre que amb els altres dos s’ha fet servir el Virtual Safety Car.
El VSC manté les distàncies i la cursa més “pura”, però també és cert que si el VSC de Stroll hagués set un cotxe seguretat real potser algú s’hagués arriscat a canviar pneumàtics. A més, el reagrupament de tots els cotxes a falta de 4 voltes podria haver propiciat més batalles a totes les posicions. Però altres veus opinen que això seria adulterar la competició.
Les preguntes són, doncs: fa falta el Safety físic si tot es pot resoldre amb un VSC? O valdria la pena fer-ho a l’americana i treure cotxes de seguretat per l’emoció i la proximitat entre cotxes?

A Austin, si Hamilton guanya i Vettel no aconsegueix passar del sisè lloc, Hamilton serà campió per quarta vegada. La victòria és probable; l’avaria a Ferrari -per desgràcia pel campionat- també ho sembla…

-Ferrari. Dient adéu al títol per la fiabilitat.
-FIA. Ningú sap per què treuen o Safety o VSC…
-L’emoció del campionat. En 3 curses ha desaparegut quasi tota.

-Mercedes.  Les ordres a Bottas li poden haver costat el podi.

-Sergio Pérez. Ha demanat atacar Ocon i ha rebut un NO per resposta.
-Kimi Räikkönen. Mala primera volta, bona remuntada.

-Red Bull. Els rivals actuals de Mercedes.

-HaasTreuen petroli de la cursa.
-Lewis Hamilton. Té a tocar el títol.

Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Lewis Hamilton 44 Mercedes W08 EQP+ 1h 27’31.197 1 53
2 18 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB13 +1.211 4 53
3 15 Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB13 +9.679 3 53
4 12 Valtteri Bottas 77 Mercedes W08 EQP+ +10.580 6 53
5 10 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF70H +32.622 10 53
6 8 Esteban Ocon 31 Force India-Mercedes VJM10 +1’07.688 5 53
7 6 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM10 +1’11.424 7 53
8 4 Kevin Magnussen 20 Haas-Ferrari VF-17 +1’28.953 12 53
9 2 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-17 +1’29.883 13 53
10 1 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW40 +1 volta 8 52
11 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MCL32 +1 volta 20 52
12 Jolyon Palmer 30 Renault R.S.17 +1 volta 18 52
13 Pierre Gasly 10 Toro Rosso-Renault STR12 +1 volta 14 52
14 Stoffel Vandoorne 2 McLaren-Honda MCL32 +1 volta 9 52
15 Pascal Wehrlein 94 Sauber-Ferrari C36 +2 voltes 17 51
AB Lance Stroll 18 Williams-Mercedes FW40 Punxada 15 45
AB Nico Hülkenberg 27 Renault R.S.17 DRS 11 40
AB Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C36 Accident 16 7
AB Sebastian Vettel 5 Ferrari SF70H Bugia 2 4
AB Carlos Sainz Jr 55 Toro Rosso-Renault STR12 Accident 19 0