Els models
Tot seguit teniu una taula amb els diferents motors que es van fer servir i les dades tècniques més importants. Tingueu en compte que molts motors tenien noms comercials diferents del nom que li donava Cosworth. Així doncs, el GBA va ser conegut com a TEC i també com a Ford F1. L’EC, l’ECA, el JD i el VJ van ser coneguts en ocasions com a Zetec-R des de 1994 fins a 1998, normalment a l’equip més important que els duia.
Els CK, LK i TJ van dur el nom de Cosworth CR-1, 2, 3 fins a 6 als anys de Stewart i Jaguar, excepte a Jordan, on eren coneguts com a Ford Cosworth RS1 i 2.
Finalment, un cop Ford va marxar oficialment, Cosworth va afegir l’any al TJ2005, i el va anomenar TJ2005-2 el 2006, quan Toro Rosso va fer servir un V10 limitat.
Schumacher aconseguí l’últim títol de Ford amb l’EC, conegut comercialment com a Zetec-R. |
Anys | Model | Arquitectura | Angle | CC | CV | Pes | Revolucions |
1967-1988 | DFV | V8 | 90º | 3000 | 410 | 168 | 10500 |
1983-1985 | DFY | V8 | 90º | 2993 | 510 | 136 | 11000 |
1986-1987 | GBA* | V6 T |
120º
|
1497 | 1000 | 128 | 11500 |
1987-1988 | DFZ | V8 | 90º | 3494 | 575 | 155 | 11000 |
1988-1991 | DFR | V8 | 90º | 3493 | 600 | 143 | 11000 |
1989-1994 | HB |
V8
|
75º
|
3494 | 615 | 140 | 13800 |
1994 | EC* | V8 | 75º | 3494 | 760 | 135 | 14500 |
1995-1997 | ECA* | V8 | 75º | 2994 | 660 | 135 | 15500 |
1995-1997 | ED | V8 | 75º | 2994 | 600 | 132 | 14500 |
1996-1998 | JD* | V10 | 72º | 2998 | 670 | 120 | 15800 |
1997-2001 | VJ* | V10 | 72º | 2998 | 670 | 120 | 15800 |
1999-2005 | CK* | V10 | 72º | 2998 | 840 | 97 | 18500 |
2002-2003 | LK* | V10 | 72º | 2998 | 800 | 94 | 18300 |
2003-2006 | TJ* | V10 | 90º | 2998 | 915 | 95 | 19000 |
2006 | CA2006 | V8 | 90º | 2399 | 755 | 95 | 20000 |
2010-2012 | CA2010-12 | V8 | 90º | 2398 | 750 | 95 | 18000 |
2011-2013 | CA2011-13K | V8 | 90º | 2398 | 770 | 105 | 18000 |
Sabíeu que…
-Cosworth va dissenyar un F1 sencer el 1969 i tenia tracció a les 4 rodes?
Dissenyat per Robin Herd amb xassís d’alumini i Mallite, Cosworth va acabar deixant el projecte pel cost i els problemes que es van trobar.
El curiós Cosworth. |
-67 constructors han competit a la F1 amb motors Ford o Cosworth?
Dels equips actuals només Ferrari i Haas mai els han fet servir. Les estructures anteriors de Mercedes, Force India i Renault van fer servir motors Ford com a Tyrrell, Jordan i Benetton respectivament.
-46 constructors i 55 equips privats van participar a la F1 amb el DFV?
En tant sols 19 anys!
-303 pilots han disputat almenys una cursa amb Ford o Cosworth?
Entre ells trobem 21 campions del món i 63 vencedors de GP.
-els motors Ford i Cosworth han completat 1.358.293 quilòmetres en cursa?
Ferrari “només” en porta 780 mil, tot i haver començar una dècada i mitja abans.
-Emerson Fittipaldi és el pilot que ha disputat més curses amb Ford/Cosworth (143)?
Només va disputar una cursa sense motor Ford, i va ser amb la turbina Pratt & Whitney.
-de 44 temporades a l’esport, Ford només va tenir equip propi en 5?
Els anys de Jaguar, que vendrien a Red Bull per 1 dòlar amb la promesa de mantenir l’equip viu.
-ni Ford ni Cosworth van fer mai un motor V12 per a la F1?
Al contrari que Ferrari, Honda, Yamaha o Lamborghini. Curiosament, l’Aston Martin Valkyrie dissenyat conjuntament amb Red Bull portarà un V12 fet per Cosworth!
-el DFV és l’únic motor en guanyar totes les curses d’un any?
Va passar tant al 1969 com al 1973, en mig de ratxes de 20 i 22 victòries consecutives respectivament.
-fins a 826 vegades un cotxe Ford/Cosworth no es va classificar per a la cursa?
627 van ser no qualificacions i 199 no pre-qualificacions.
-Tyrrell és l’equip que més anys va dur motor Ford (24 temporades)?
Jackie Stewart va aconseguir els números més alts de tots els pilots amb l’oncle Ken.
Tyrrell, Jackie Stewart i Ford: trident guanyador. |
Els números dels motors
Temporades: 44 (35 com a Ford/Cosworth, 9 com a Cosworth)
Títols de pilots: 13
Primeres files: 304
Poles: 131 DFV, 6 EC, 1 HB, CK i CA2010.
Primeres files: 282 DFV, 12 EC, 5 HB, 1 DFR, CK, TJ, CA2006 i CA2010.
Victòries: 154 DFV, 11 HB, 8 EC, 1 DFY, CK i LK.
Voltes ràpides: 136 DFV, 11 HB, 8 EC, 2 DFR, 1 DFY, GBA i CA2006.
Podis: 447 DFV, 47 HB, 14 DFR, 12 EC, 4 CK, 3 DFY i LK, 2 GBA, 1 ECA, JD i VJ.
Títols: 11 DFV, 1 EC.
Graham Hill i Lotus van aconseguir el primer títol de Ford a la F1. |
Els números dels pilots
Primeres files: 34 Stewart, 25 Peterson, 24 Hunt, 23 Andretti, 17 Hulme, 16 Fittipaldi, 15 Reutemann, 14 Schumacher, 13 Rindt i Jones, 12 G. Hill, 11 Scheckter, 9 Piquet, 8 Clark, 7 Depailler i Laffite, 6 Pace, 5 Brabham i Revson, 4 Pironi, 3 Ickx, Amon, Cévert, Jarier i Senna, 2 Webber, Siffert, Pryce, Watson, Patrese i K. Rosberg, 1 Hülkenberg, Servoz-Gavin, Oliver, McLaren, Beltoise, Brambilla, Lauda, Martini i Barrichello.
No qualificacions: 24 Merzario, 16 Lammers, 15 Tarquini, 14 Gabbiani i Rebaque, 13 Serra, 12 Daly i Salazar, 10 Alboreto, Bailey, Gachot, Grouillard, Keegan, Ribeiro i K. Rosberg, 9 Cheever, Danner i Johansson, 8 Arnoux i de Villota, 7 Chiesa, Ertl, Kennedy, Raphanel i Regazzoni, 6 Acheson, Barbazza, Barilla, Boesel, Dalmas, Henton, Lees, Lunger, Mass, Moreno i Pérez-Sala, 5 Ashley, Guerrero, Ickx, Jarier, Kinnunen, Larrauri, Lehto, Montermini, Rosset, Surer, Tambay, Trimmer i Wilds, 4 Badoer, Baldi, Bell, Bleekemolen, Borgudd, Caffi, Foitek, Ghinzani, Hayje, Lombardi, Modena, Moser, Perkins, Soler-Roig, Stohr, Stommelen, Stuck, Suzuki i M. Winkelhock, 3 Byrne, Campos, Cecotto, Edwards, C. Fabi, Fabre, E. Fittipaldi, Gaillard, Galica, Guerra, Hoffmann, Kessel, Laffite, Leoni, Lovely, Neve, Palmer, Pescarolo, Schuppan, Thackwell, Villeneuve Sr., i Wunderink, 2 Bellof, Belsø, Binder, Bonnier, Brambilla, Brancatelli, Brundle, Cogan, Colombo, de Cesaris, Dolhem, W. Fittipaldi, Herbert, Jabouille, Karthikeyan, Mansell, Martini, Miles, Paletti, Purley, I. Scheckter, Schenken, Stuppacher, von Opel i Watson, 1 Alliot, Amon, Barber, Beltoise, Bernoldi, Beuttler, Charlton, de Angelis, de Dryver, de la Rosa, Evans, Facetti, Liuzzi, Magee, Morbidelli, Needell, Nelleman, Nicholson, Pace, Palm, Pesenti-Rossi, Ratzenberger, Redman, Rothengatter, Schlesser, Schneider, Siffert, Sospiri, South, van Lennep, Weidler, Wilson, Zapico i Zunino.
No pre-qualificacions: 25 Tarquini, 14 Chaves, 13 Dalmas, 12 Ghinzani, 11 Grouillard, 9 Caffi i Raphanel, 8 Gachot, Johansson i Weidler, 7 Larini, Moreno i J. Winkelhock, 6 Barbazza i Bertaggia, 4 K. Rosberg, 3 Daly, de Villota, Larrauri, Paletti, Rebaque i Stommelen, 2 Arnoux, Ertl, Hattori, Lunger, Merzario i Ongais, 1 Alboreto, Boesel, Borgudd, Brancatelli, Cecotto, Colombo, de Cesaris, Guerrero, Kozarowitsky, Lehto, McGuire, Salazar, Serra, Sutcliffe i Trimmer.
L’última victòria de Ford es la de Fisichella a Brasil, malgrat van entregar-li el trofeu 15 dies tard… |