50 anys de Ford i Cosworth: els números (i 2)

En aquesta segona i última part dels 50 anys de Ford i Cosworth a la Fórmula 1, fem una mirada més profunda als números que van aconseguir.

Els models

Tot seguit teniu una taula amb els diferents motors que es van fer servir i les dades tècniques més importants. Tingueu en compte que molts motors tenien noms comercials diferents del nom que li donava Cosworth. Així doncs, el GBA va ser conegut com a TEC i també com a Ford F1. L’EC, l’ECA, el JD i el VJ van ser coneguts en ocasions com a Zetec-R des de 1994 fins a 1998, normalment a l’equip més important que els duia.
Els CK, LK i TJ van dur el nom de Cosworth CR-1, 2, 3 fins a 6 als anys de Stewart i Jaguar, excepte a Jordan, on eren coneguts com a Ford Cosworth RS1 i 2.
Finalment, un cop Ford va marxar oficialment, Cosworth va afegir l’any al TJ2005, i el va anomenar TJ2005-2 el 2006, quan Toro Rosso va fer servir un V10 limitat.

Schumacher aconseguí l’últim títol de Ford amb l’EC,
conegut comercialment com a Zetec-R.

Anys Model Arquitectura Angle CC CV Pes Revolucions
1967-1988 DFV V8 90º 3000 410 168 10500
1983-1985 DFY V8 90º 2993 510 136 11000
1986-1987 GBA* V6 T
120º
1497 1000 128 11500
1987-1988 DFZ V8 90º 3494 575 155 11000
1988-1991 DFR V8 90º 3493 600 143 11000
1989-1994 HB
V8
75º
3494 615 140 13800
1994 EC* V8 75º 3494 760 135 14500
1995-1997 ECA* V8 75º 2994 660 135 15500
1995-1997 ED V8 75º 2994 600 132 14500
1996-1998 JD* V10 72º 2998 670 120 15800
1997-2001 VJ* V10 72º 2998 670 120 15800
1999-2005 CK* V10 72º 2998 840 97 18500
2002-2003 LK* V10 72º 2998 800 94 18300
2003-2006 TJ* V10 90º 2998 915 95 19000
2006 CA2006 V8 90º 2399 755 95 20000
2010-2012 CA2010-12 V8 90º 2398 750 95 18000
2011-2013 CA2011-13K V8 90º 2398 770 105 18000

* Motors que es van conèixer amb altres noms comercials.

Sabíeu que…

-Cosworth va dissenyar un F1 sencer el 1969 i tenia tracció a les 4 rodes?
Dissenyat per Robin Herd amb xassís d’alumini i Mallite, Cosworth va acabar deixant el projecte pel cost i els problemes que es van trobar.


El curiós Cosworth.

-67 constructors han competit a la F1 amb motors Ford o Cosworth?
Dels equips actuals només Ferrari i Haas mai els han fet servir. Les estructures anteriors de Mercedes, Force India i Renault van fer servir motors Ford com a Tyrrell, Jordan i Benetton respectivament.

-46 constructors i 55 equips privats van participar a la F1 amb el DFV?
En tant sols 19 anys!

-303 pilots han disputat almenys una cursa amb Ford o Cosworth?
Entre ells trobem 21 campions del món i 63 vencedors de GP.

-els motors Ford i Cosworth han completat 1.358.293 quilòmetres en cursa?
Ferrari “només” en porta 780 mil, tot i haver començar una dècada i mitja abans.

-Emerson Fittipaldi és el pilot que ha disputat més curses amb Ford/Cosworth (143)?
Només va disputar una cursa sense motor Ford, i va ser amb la turbina Pratt & Whitney.

-de 44 temporades a l’esport, Ford només va tenir equip propi en 5?
Els anys de Jaguar, que vendrien a Red Bull per 1 dòlar amb la promesa de mantenir l’equip viu.

-ni Ford ni Cosworth van fer mai un motor V12 per a la F1?
Al contrari que Ferrari, Honda, Yamaha o Lamborghini. Curiosament, l’Aston Martin Valkyrie dissenyat conjuntament amb Red Bull portarà un V12 fet per Cosworth!

-el DFV és l’únic motor en guanyar totes les curses d’un any?
Va passar tant al 1969 com al 1973, en mig de ratxes de 20 i 22 victòries consecutives respectivament.


-fins a 826 vegades un cotxe Ford/Cosworth no es va classificar per a la cursa?
627 van ser no qualificacions i 199 no pre-qualificacions.


-Tyrrell és l’equip que més anys va dur motor Ford (24 temporades)?
Jackie Stewart va aconseguir els números més alts de tots els pilots amb l’oncle Ken.


Tyrrell, Jackie Stewart i Ford: trident guanyador.




Els números dels motors

Temporades: 44 (35 com a Ford/Cosworth, 9 com a Cosworth)
Títols de pilots: 13

Títols de constructors: 10
Grans premis: 688
Pole positions: 140
Primeres files: 304
Victòries: 176
Voltes ràpides: 160
Podis: 535
Punts de pilots: 4813
Voltes liderades: 10699

No qualificacions: 627
No pre-qualificacions: 199

Poles: 131 DFV, 6 EC, 1 HB, CK i CA2010.

Primeres files: 282 DFV, 12 EC, 5 HB, 1 DFR, CK, TJ, CA2006 i CA2010.

Victòries: 154 DFV, 11 HB, 8 EC, 1 DFY, CK i LK.

Voltes ràpides: 136 DFV, 11 HB, 8 EC, 2 DFR, 1 DFY, GBA i CA2006.

Podis: 447 DFV, 47 HB, 14 DFR, 12 EC, 4 CK, 3 DFY i LK, 2 GBA, 1 ECA, JD i VJ.

Títols: 11 DFV, 1 EC.


Graham Hill i Lotus van aconseguir el primer títol de Ford a la F1.

Els números dels pilots

Poles: 17 Stewart i Andretti, 14 Hunt i Peterson, 8 Rindt, 7 Clark, 6 Fittipaldi, Jones, Piquet i Schumacher, 5 G. Hill i Laffite, 4 Reutemann, 3 Brabham i Jarier, 2 Ickx, Scheckter, Pironi i K. Rosberg, 1 Siffert, Revson, Hulme, Depailler, Pace, Brambilla, Pryce, Patrese, Senna, Barrichello i Hülkenberg.

Primeres files: 34 Stewart, 25 Peterson, 24 Hunt, 23 Andretti, 17 Hulme, 16 Fittipaldi, 15 Reutemann, 14 Schumacher, 13 Rindt i Jones, 12 G. Hill, 11 Scheckter, 9 Piquet, 8 Clark, 7 Depailler i Laffite, 6 Pace, 5 Brabham i Revson, 4 Pironi, 3 Ickx, Amon, Cévert, Jarier i Senna, 2 Webber, Siffert, Pryce, Watson, Patrese i K. Rosberg, 1 Hülkenberg, Servoz-Gavin, Oliver, McLaren, Beltoise, Brambilla, Lauda, Martini i Barrichello.

Victòries: 25 Stewart, 14 Fittipaldi, 12 Jones, 11 Andretti, 10 Hunt, Peterson i Schumacher, 9 Piquet, 7 Scheckter i Reutemann, 6 Rindt i Hulme, 5 Clark, Watson i Senna, 4 G. Hill, 3 Laffite, 3 Brabham i Jarier, 2 Ickx, Revson, Depailler, Lauda, K. Rosberg i Alboreto, 1 McLaren, Siffert, Brabham, Cévert,  Pace, Mass, Brambilla, Pryce, Nilsson, Regazzoni, Pironi, Patrese, de Angelis, Nannini, Herbert i Fisichella.

Voltes ràpides: 15 Stewart i Schumacher, 13 Jones, 9 Peterson i Andretti, 8 Hunt, 6 Fittipaldi i Hulme, 5 Clark, Brabham, Pace i Scheckter, 4 Depailler i Reutemann, 3 Siffert, Ickx, Rindt, Jarier, Laffite, Piquet i Watson, 2 G. Hill, Beltoise, Cévert, Mass, Regazzoni, Pironi, Lauda i Nannini, 1 Oliver, Amon, Pescarolo, Hailwood, Brambilla, Nilsson, Surer, Patrese, Henton, Alboreto, Fabi, Palmer, Gachot, Moreno, Senna i N. Rosberg.

Podis: 35 Stewart i Fittipaldi, 32 Reutemann, 27 Scheckter i Schumacher, 26 Peterson, 24 Jones, 23 Hunt, 21 Hulme, 20 Piquet, 19 Depailler, 17 Andretti, 16 Watson, 13 Cévert, 12 Laffite, 9 G. Hill, Ickx, K. Rosberg, Nannini i Patrese, 8 Rindt, Revson i Mass, 7 McLaren, Pironi i Senna, 6 Clark, Brabham i Boutsen, 5 Pace, Regazzoni i Lauda, 4 Nilsson, Alboreto i Barrichello, 3 Siffert, Beltoise, Amon i Jarier, 2 Courage, Oliver, Hailwood, Pryce, Mansell, de Angelis, Alesi, Verstappen, Herbert i Irvine, 1 Servoz-Gavin, Stommelen, Wisell, Schenken, Donohue, Follmer, Brambilla, Fabi, Cheever, de Cesaris, Johansson, Moreno, Mi. Andretti, Häkkinen, Frentzen i Fisichella.

No qualificacions: 24 Merzario, 16 Lammers, 15 Tarquini, 14 Gabbiani i Rebaque, 13 Serra, 12 Daly i Salazar, 10 Alboreto, Bailey, Gachot, Grouillard, Keegan, Ribeiro i K. Rosberg, 9 Cheever, Danner i Johansson, 8 Arnoux i de Villota, 7 Chiesa, Ertl, Kennedy, Raphanel i Regazzoni, 6 Acheson, Barbazza, Barilla, Boesel, Dalmas, Henton, Lees, Lunger, Mass, Moreno i Pérez-Sala,  5 Ashley, Guerrero, Ickx, Jarier, Kinnunen, Larrauri, Lehto, Montermini, Rosset, Surer, Tambay, Trimmer i Wilds, 4 Badoer, Baldi, Bell, Bleekemolen, Borgudd, Caffi, Foitek, Ghinzani, Hayje, Lombardi, Modena, Moser, Perkins, Soler-Roig, Stohr, Stommelen, Stuck, Suzuki i M. Winkelhock, 3 Byrne, Campos, Cecotto, Edwards, C. Fabi, Fabre, E. Fittipaldi, Gaillard, Galica, Guerra, Hoffmann, Kessel, Laffite, Leoni, Lovely, Neve, Palmer, Pescarolo, Schuppan, Thackwell, Villeneuve Sr., i Wunderink, 2 Bellof, Belsø, Binder, Bonnier, Brambilla, Brancatelli, Brundle, Cogan, Colombo, de Cesaris, Dolhem, W. Fittipaldi, Herbert, Jabouille, Karthikeyan, Mansell, Martini, Miles, Paletti, Purley, I. Scheckter, Schenken, Stuppacher, von Opel i Watson, 1 Alliot, Amon, Barber, Beltoise, Bernoldi, Beuttler, Charlton, de Angelis, de Dryver, de la Rosa, Evans, Facetti, Liuzzi, Magee, Morbidelli, Needell, Nelleman, Nicholson, Pace, Palm, Pesenti-Rossi, Ratzenberger, Redman, Rothengatter, Schlesser, Schneider, Siffert, Sospiri, South, van Lennep, Weidler, Wilson, Zapico i Zunino.

No pre-qualificacions: 25 Tarquini, 14 Chaves, 13 Dalmas, 12 Ghinzani, 11 Grouillard, 9 Caffi i Raphanel, 8 Gachot, Johansson i Weidler, 7 Larini, Moreno i J. Winkelhock, 6 Barbazza i Bertaggia, 4 K. Rosberg, 3 Daly, de Villota, Larrauri, Paletti, Rebaque i Stommelen, 2 Arnoux, Ertl, Hattori, Lunger, Merzario i Ongais, 1 Alboreto, Boesel, Borgudd, Brancatelli, Cecotto, Colombo, de Cesaris, Guerrero, Kozarowitsky, Lehto, McGuire, Salazar, Serra, Sutcliffe i Trimmer.

Títols mundials: 3 Stewart, 2 Fittipaldi, 1 G. Hill, Rindt, Hunt, Andretti, Jones, Piquet, K. Rosberg i Schumacher.

L’última victòria de Ford es la de Fisichella a Brasil, malgrat van entregar-li el trofeu 15 dies tard…