Números: és Mercedes l’equip més dominador de la història?

Vivim anys d’equips dominadors a la Fórmula 1. Els últims 7 campionats de pilots i constructors han estat guanyats per dos equips i previsiblement aquesta ratxa s’estendrà un any més.
El debat és present: Lewis Hamilton i Sebastian Vettel són tant bons com els seus números indiquen o bé han tingut sort de “pescar” temporades molt bones dels seus equips? És evident que s’han beneficiat de tenir un gran cotxe, però no passava això abans també? Què me’n dieu dels anys de Schumacher?

Per a resoldre aquest atzucac hem comparat 4 de les escuderies més triomfants de la Fórmula 1. Son sempre equips que van guanyar 4 o més campionats de pilots i constructors consecutius, cas que només s’ha donat 4 vegades a la història del campionat. Curiosament, abans de 1988 mai va passar que un equip guanyés quatre títols seguits; els que més s’hi van acostar van ser Ferrari als anys 70 i McLaren al trienni 1984-86.
Hem agafat els 4 millors anys consecutius de cada equip, i hem comptat percentatges de poles, victòries, voltes ràpides, grans premis liderats, voltes liderades, abandonaments, primeres files, podis i punts, per a així poder fer una “supermitjana” que ens digui el grau de domini de l’equip.
La tria de 4 anys coincideix amb els períodes de més èxit de McLaren, Red Bull i Mercedes. En el cas de Ferrari, malgrat que també van guanyar els dos títols el 2000, hem agafat els anys 2001 a 2004 per a tenir una mostra igual a la dels altres.
Aquestes són les nostres conclusions:

McLaren, Honda, Senna i Prost, 1988. El millor equip de la historia?

McLaren (1988 a 1991, 66,8% de domini)

La temporada 1988 de McLaren va redefinir els paràmetres de la dominació a la Fórmula 1.  Si sumem tots els paràmetres, és encara la temporada més dominant de la història, amb un 86,6% de domini. Aquell any, van coincidir dos dels millors pilots de la història amb Alain Prost i Ayrton Senna i un cotxe fenomenal com el MP4/4-Honda
Però els números de McLaren es veuen afectats per tres factors: un, el major nombre d’abandonaments en aquella època; dos, la marxa d’Alain Prost a Ferrari, i tres, la creixent fortalesa de Williams.
L’equip no és el millor en cap categoria total i té el pitjor percentatge en voltes ràpides, abandonaments i punts totals sumats. Si ens mirem els anys un per un, té el percentatge més alt en victòries i voltes liderades l’any 1988, el percentatge més alt d’abandonaments (1989) i menys victòries i menys punts en una temporada de les 16 analitzades (1990).

El “baró vermell” a bord del F2002. (Scuderia Ferrari)



Ferrari (2001 a 2004, 65,8% de domini)

El percentatge de domini de Ferrari és molt similar al de McLaren, però per raons ben diferents. L’estratègia de l’Scuderia de centrar-se en Michael Schumacher va fer que per omissió o per defecte el cotxe de Rubens Barrichello patís més avaries, més enllà del fet que el brasiler no era una superestrella.
Les temporades més dominadores de Ferrari van ser 2002 i 2004, les dues amb un percentatge total del 76%, però el 2003 Schumacher va patir de valent per obtenir el seu sisè campionat.
Els de Maranello tampoc són els millors en cap categoria total, i tenen el pitjor percentatge en poles i primeres files, segurament degut a la introducció el 2003 de la classificació amb gasolina de cursa.
Pel que fa a les temporades, Ferrari va aconseguir el percentatge més alt de voltes ràpides i només 2 abandonaments el 2004, però el 2001 té el número més baix de voltes ràpides de totes les temporades: només 3.

Webber i Vettel a Malàisia 2013. (Red Bull Media)

Red Bull (2010 a 2013, 60,5% de domini)

Sorprenentment, l’equip de la beguda energètica té el percentatge de domini més baix dels quatre equips. Red Bull va combinar dues temporades força dominants com van ser el 2011 i el 2013 amb dos anys molt competits. De fet, el 2012 de Red Bull és el pitjor any dels 16 analitzats. És l’única temporada que no arriba al 50% de domini (41,2) i de fet l’equip té els pitjors percentatges anuals en poles, victòries, GPs i voltes liderades, primeres files i podis.
És especialment curiós el cas de 2013: malgrat que Sebastian Vettel va guanyar 9 curses consecutives, la temporada és només la novena més dominant de les 16.
Pel que fa als totals, Red Bull és l’equip amb pitjors números en victòries, curses i GP liderats i podis, segurament també degut al fet de la rivalitat entre Vettel i Mark Webber i la introducció dels pneumàtics Pirelli destinats a fer les curses més variades.

Hamilton vs Rosberg: la història dels últims 3 anys.
(Mercedes AMG F1)

Mercedes (2014 a 2017, 80% de domini)

Si heu anat llegint els títols, ja haureu deduït que sí, que Mercedes, segons les estadístiques, és l’equip més dominant de la història. Mercedes no té el millor any de tots, però té el segon, el tercer i el quart més dominants de les 16 temporades analitzades.
Si mirem els números són demolidors. Amb el benentès de que 2017 pot encara modificar-se, l’escuderia alemanya lidera els totals de totes les categories tant en percentatge com en nombres totals. Victòries, poles, voltes ràpides, etcètera etcètera.
Encara podem dir més. Amb tot just 14 curses de 2017, Mercedes ja té més victòries que McLaren el 1990 i el 1991, Ferrari el 2003 i Red Bull el 2012.
Evidentment que Nico Rosberg, Lewis Hamilton i Valtteri Bottas han posat el seu gra de sorra amb els seus talents al volant, però les estadístiques diuen que els Mercedes han guanyat més, liderat més i abandonat menys que els seus rivals d’altres èpoques.

Les dades totals. Feu clic a la imatge per fer-la més gran.

Dades d’interès del gràfic:

-S’han comptat tots els abandonaments, incloent les col·lisions entre companys com Prost i Senna, Vettel i Webber o Rosberg i Hamilton.
-Mercedes té els números absoluts més grans per temporada, sent el 2016 l’any amb més poles (20), més victòries (19), més GP liderant (20), més voltes liderades (1055), més primeres files (35), més podis (33) i més punts (765), si bé també és la temporada amb més curses de totes.
-Només les voltes ràpides (Ferrari, 14 el 2004) i els abandonaments (2, Ferrari 2004 i Red Bull 2011) són categories que no lidera Mercedes.
-És curiós com son les percepcions. Els anys Schumacher van avorrir a força gent i van provocar canvis normatius, però no van ser tant dominadors com el 1988 de McLaren o el trienni de Mercedes. Tanmateix, el fet que Ferrari tingués un clar pilot número u va treure interès a aquells anys.
-De la mateixa manera, molts aficionats van acabar cansant-se de Vettel i les seves 9 victòries consecutives, però fins a meitat d’any la cosa estava força igualada. Podria passar el mateix aquest any si Hamilton guanyés les curses que resten?