Tal com érem: 20 fotos antigues de circuits

Avui en dia tots estem acostumats a veure els Fórmula 1 corrent en grans circuits moderns, construccions majestuoses i fins a cert punt excessives. Graderies que son reptes arquitectònics, grans escapatòries, etcètera.
Però els circuits no van ser sempre així. Avui us duem 20 fotografies, ordenades de més recent a més antiga, on veureu tant els canvis que han experimentat com, en alguns casos, com era la zona abans de que hi hagués un circuit. Com sempre, podeu clicar a sobre la foto per veure-la més gran.
2011 – Sochi
La idea de que el parc olímpic de Sochi també fos seu d’un circuit de curses va arribar més tard que l’adjudicació dels Jocs Olímpics. En primer lloc, podem veure que la zona eren bàsicament camps i camins de pagès. A la foto ja veiem els estadis i palaus en construcció amb la gran anella central del podi olímpic (on hi ha la corba 3) ja visible. Però encara no se sabia que es construiria un circuit, com es pot veure per l’absència gairebé total de carreteres o d’un traçat que s’hi assembli.
2011 – Circuit de les Amèriques
De nou trobem una zona de camps i parcel·les agrícoles, força al mig de no-res. Però en aquest cas ja s’intueix el que serà el traçat final del circuit, amb la corba 11 en primer terme i la llarga recta. Aquí es demostra que a Sochi no hi havia cap pla per fer-hi un circuit: a Austin el traçat ja està dibuixat i gairebé no hi ha cap edifici dempeus. No es veu ni els edificis de boxes, ni el mirador, però en canvi si que es pot veure la pujada de la corba 1, a l’extrem esquerre superior de la zona en construcció.
2008 – Yas Marina
Aquí la cosa es posa espectacular. Ja per començar, gairebé tot el que veiem és terra guanyada al mar. Al centre de la imatge tenim el circuit, amb l’hotel Yas Viceroy en construcció, la corba 7 ja asfaltada i la rodona més enllà és Ferrari World, també construint-se. Potser el més espectacular de tot ho trobem a la part baixa de la imatge. La construcció que “talla” el canal és en efecte un túnel i l’aigua actualment passa per aquesta zona fins a arribar a omplir els voltants del Yas Viceroy, fent la marina al costat de l’hotel.
2004  – Shanghai
No hi ha massa fotos de qualitat de la construcció del circuit xinès. En aquesta veiem part del segon sector i al fons les grades amb les cobertes de membrana, encara sense seients. En aquell moment, el circuit de Shanghai va ser el més car del món, després superat per Abu Dhabi. Val a dir que abans la zona era pantanosa, plena d’aiguamolls i en només 18 mesos van convertir-la en un circuit de Hermann Tilke.
2003 – Bahrain
No fa falta que diguem que era el circuit de Bahrain abans de ser circuit: era part del desert que l’envolta, evidentment. A la foto, feta des de la torre del circuit, veiem d’esquerra a dreta els boxs auxiliars, el pàdoc, els boxs de la Fórmula 1 i la tribuna principal. Encara no s’havia començat a asfaltar el traçat, si bé ja es veu algun detall com per exemple el mur que separa el carril de boxs de la pista.
1991 – Montmeló
I arribem al circuit de casa. Malgrat que a la foto posi la data de la inauguració, podem veure a la imatge que el traçat, les escapatòries i l’edifici de box ja estan, però encara falten totes les graderies i el carril de boxs. És ben curiós veure com ha canviat la zona: a la foto encara no hi ha tants polígons, ni herba ni arbres, i ni tant sols estan fetes les variants del circuit Escola i Nacional, ni -evidentment- els canvis posteriors al tercer sector. Quants de nosaltres ens l’hem recorregut amunt i avall i per tot arreu, oi?
1990 – Interlagos
És ben interessant la foto d’Interlagos, doncs és just al moment on s’està transformant el circuit de 7 quilòmetres en el de 4 actual. Veiem clarament el vell traçat que voreja quasi tot el perímetre i llavors tornava per la recta del darrere actual en contra-direcció per fer una llarga corba a esquerres i fer les corbes interiors. En un exercici de reciclatge, simplement van dissenyar la S de Senna amb la col·laboració del brasiler i canviant ben poques coses els va quedar un circuit que mantenia l’essència del vell.
1987 – Gilles Villeneuve
El GP de Canadà no es va disputar l’any 1987 i van aprofitar per canviar el circuit. Originalment els boxs eren a la sortida de l’Epingle, la paella que avui dia és la penúltima corba abans de la S del mur dels campions. A la foto, amb l’edifici del Casino de Montréal al fons, veiem la recta principal, el carril de boxs i l’edifici dels mateixos en construcció. Aquí també va néixer la mencionada S del mur dels campions, que abans era menys tancada i més ràpida i es va eliminar una altra S que quedava més o menys a l’alçada de la sortida dels boxs.
1985 – Hungaroring
L’Hungaroring va ser un dels circuits més ràpids en construir-se. Bernie Ecclestone volia una cursa a Budapest però els hongaresos van fer el circuit en 8 mesos. A la foto podem veure el traçat parcialment, incloent la S que ja no es fa servir després de la corba 2. L’edifici de boxs i el bosc encara hi són, però el que encara no hi havia llavors era el parc aquàtic més enllà de la corba 5, ni tampoc el pàdoc. En primer terme podem veure el tercer sector, que es va canviar l’any 2003.
1984 – Nürburgring
La foto en si, primer esdeveniment al “nou” Nürburgring, és mítica per la cursa de Mercedes 190 que es va organitzar amb diversos campions de Fórmula 1 i que va guanyar un debutant aquell any, un tal Ayrton Senna. Podem veure la recta, encara sense els edifics del parc temàtic, ni el Dorint Hotel, ni tampoc el Mercedes Arena, que va canviar la primera corba l’any 2002. En aquell moment el circuit va ser criticat, però pocs sabien els circuits que tindríem 30 anys després…
Abans de 1976 – Österreichring
Pocs circuits surten en postals, però l’Österreichring, actual Red Bull Ring, està en una zona tant maca que ho mereix. Podem veure el traçat original. Avui en dia, el nou disseny de Hermann Tilke fa passar la recta entre les corbes 1 i 2 just a la dreta del bosc de l’esquerra de la imatge. La corba 3 és molt més tancada, així com les dues últimes que abans n’eren una de sola. Si més no, Tilke va fer servir bona part del traçat original, si bé va passar de ser un circuit amb corbes ràpides i llargues a un start and stop.
1971 – Magny-Cours
Ja fa gairebé 10 anys que no hi ha GP de França i quan torni ho farà a Paul Ricard. Però mentre el Ricard ha mantingut més o menys el traçat, Magny-Cours va canviar força per a poder rebre la Fórmula 1 el 1991. A la foto podem veure que els boxs eren a la última recta abans de la recta principal. La llarga primera corba tenia una S en mig, i encara no hi havia la paella a final de la recta, en el que s’anomenava llavors Circuit Jean Behra.

1970 – Hockenheim
Hockenheim va tenir per primer cop la Fórmula 1 el 1970. En aquell moment va ser criticat durament en comparació amb el Nordschleife, però quan va ser canviat el 2002 molts hem trobat a faltar un circuit que era diferent, amb les llargues rectes del bosc i l’estadi. A la foto podem veure que la part de l’estadi precisament no ha canviat massa des de 1970, si bé potser ara hi trobem les grades més buides.
Anys 60 – Albert Park
L’Albert Park, seu del GP d’Austràlia, fa més de cent anys que existeix, i de fet s’hi va disputar un GP no puntuable pel mundial l’any 1953 a les carreteres que es veuen a la imatge. La zona on avui hi ha els boxs i la primera corba no existeix encara, però el circuit actual segueix força bé el traçat de la foto. El llac segueix al mateix lloc, així com el camp de criquet.
1964 – Mèxic
La foto de 1964 mostra els Ferrari de Surtees i Bandini amb els colors del North American Racing Team, doncs Enzo Ferrari estava emprenyat amb la federació italiana i no va voler còrrer amb el color vermell. El circuit llavors conegut com Magdalena Mixhuca i dissenyat com a projecte final per un estudiant universitari era característic per les seves corbes marcades per pneumàtics clavats al voral. No devia haver-hi problema amb els track limits llavors!
1964 – Mònaco
Mònaco, per bé o per mal, sempre sembla estar canviant. És molt eloqüent aquesta imatge de 1964. La piscina ja està construïda i de fet podem veure per on passaran els cotxes a partir de 1973, quan es construeixin els boxes a on aquí veiem arbres i es guanyi més terreny al mar per construir la zona de la Rascasse. És també curiós veure les proteccions escasses de l’última corba i les petites barques sobre la sorra, avui substituïdes per luxosos iots i asfalt per tot arreu. Al fons de tot podem veure el pont de pedra per on passava el tren que arribava a l’estació que donava nom a l’actual corba de l’hotel Fairmont. Avui en dia l’estació i el tren passen més amunt, de fet gairebé per la frontera amb França.
1963 – Suzuka
La foto ens mostra una de les primeres curses que va tenir lloc a Suzuka el 1963, més o menys a la zona entre Hairpin i Spoon. Podem veure les mesures de seguretat gairebé inexistents tant per als pilots com per al públic. El circuit japonès ja és un traçat diferent, però per Internet es poden veure propostes antigues que encara eren més extremes.

1955 – Monza
De tots els circuits que hem vist, Monza és el més vell. Però he triat aquesta foto de 1955 perquè mostra com funcionava el circuit amb l’oval. Com podem veure a la imatge, hi ha cotxes tant a la Parabolica com a l’oval, i es que la recta principal era tant ampla precisament perquè la partien per la meitat. Així, la volta era sortir del box, entrar a l’oval i fer-lo sencer, sortir per l’esquerra de la recta principal cap a la corba Grande, fer el traçat actual de Monza i un cop feta la Parabolica, passar per la dreta de la recta i tornar a agafar l’oval, en un traçat de 10 km.
1948 – Spa Francorchamps
És ben sabut que Spa eren carreteres d’ús habitual i que el circuit vell feia el doble de l’actual, essent rapidíssim. He triat per a l’ocasió una d’aquelles fotos que tothom sap on és perquè malgrat els canvis i les grans escapatòries, tothom reconeix la baixada cap a Eau Rouge i la pujada del Raidillon. En aquell moment no es podia fer aquesta zona a fons… 
La sortida i els boxs estaven situats aquí, sent la paella de la Source l’última corba llavors.
1945 – Silverstone
I no podem acabar més que amb el primer circuit que va tenir una cursa del campionat de Fórmula 1, Silverstone. La foto aèria és de fet de l’arxiu de la RAF, doncs Silverstone va ser un aeròdrom construït el 1943 per a la Segona Guerra Mundial. Malgrat que les primeres curses es van fer usant les pistes d’enlairament, el GP de 1950 ja va ser amb el traçat perimetral. Amb ben pocs canvis i amb velocitats cada cop més altes es va arribar fins a 1990, quan a la part superior central de la foto van aparèixer les enllaçades de Maggots, Becketts i Chapel i el Complex de Priory, Brooklands i Luffield a l’extrem esquerre inferior. El 2010 va crear-se el nou Silverstone que ha estat el canvi més substancial a la història del circuit.