La Pregunta: Gran Premi de Bèlgica

GP de Bèlgica: Què us sembla que la F1 tingui el seu campionat d’eSports?
Guillem Solà: Des del meu punt de vista em sembla una bona idea. Avui en dia, la tecnologia i les seves aplicacions han millorat molt i es pot trobar un simulador molt realista a un preu més o menys assequible per a aquells fanàtics dels jocs de simulació. Jo fa anys que jugo al Gran Turismo 4 a la Playstation 2 i, encara que sigui antiquat i no sigui tant real com els seus successors, permeten passar una bona estona i ficar-se a la pell d’un pilot professional. També fa uns anys vaig seguir el “reality” de GT Academy; on uns aficionats al Gran Turismo 5, es preparaven com a pilots i s’anaven eliminant els pitjors. Al final, el guanyador tenia una plaça a l’equip Nissan NISMO de les 24h de Le Mans. D’això ja fa uns anys, però suposo que era els inicis dels eSports.
Pel que fa al cas concret de la Fórmula 1, ho veig bé des del punt de vista d’acostar el motorsport als aficionats fins al punt que ells mateixos poden esdevenir pilot titular per una escuderia; tal com busca Liberty Media des que s’ha substituït a Bernie Ecclestone. Ara bé, també veig complicat apropar als aficionats només de manera “virtual”: el que m’agradava de la GT Academy, on també hi apareixia Dani Clos com a mentor dels joves, era que els aspirants aprenien realment a conduir cotxes de veritat. Cotxes de 300 CV, superant proves i suant la cansalada en els exàmens més físics. El que és impossible és un campionat en format eSports de Fórmula 1 en el que els guanyadors no puguin sentir el que és conduir una màquina de 900CV. Una cosa és preparar en una temporada a uns quants aspirants a competir a les 24h de Le Mans amb cotxes LMP; però preparar un pilot de Fórmula 1 en tant poc temps és gairebé impossible; per tant no sé si podria cridar gaire l’atenció als aficionats si no posen un premi al campió que estigui a l’alçada.
Just Serrainat: Personalment i almenys amb el format actual, aquesta iniciativa no la veig més enllà d’una campanya publicitària i de promoció, per la sortida de la nova versió del joc F1 2017 de Codemasters, que aquests últims anys ha vist com anava perdent usuaris.
Ja fa alguns anys que estic ficat en el món de la competició virtual en simuladors de conducció, primer amb els campionats francesos de Richard Burns Rally i més tard en simuladors com rFactor, Assetto Corsa i des de fa un any a iRacing on corro amb l’equip català Race4CAT que competeix en torneigs en l’àmbit de l’estat Espanyol i internacionalment.
Durant aquests anys he anat veient com una sèrie de gent de forma totalment altruista invertia el seu temps lliure en muntar competicions, d’una forma seriosa, amb una reglamentació, estructura i inclús en alguns casos amb comissaris de pista, per intentar replicar la competició real al màxim possible.
Des de fa uns anys va començar a agafar força el concepte dels eSports, amb l’organització de grans esdeveniments multitudinaris de jocs en línia com League of Legends o Dota 2, on es podien reunir milers d’aficionats per seguir partides i és aquí on les grans companyies van començar a veure el gran negoci que tenien entre mans.
I com no podia ser d’una altra manera, la FIA que fins ara essencialment feia negoci amb les llicències de les diferents competicions que cedia a les empreses de creació de jocs, ara comença a sondejar les possibilitats de negoci per poder-hi ficar els seus tentacles.
Aquesta competició que ara volen organitzar amb l’eslògan “estem buscant el campió del món de la F1 eSports”, des del meu punt de vista no és res més que un reclam publicitari com he comentat, pel llançament de la nova versió del joc de Codemasters (ja que d’entrada has de comprar el joc per poder-hi participar) i també una manera d’acostar-se i crear un interès sobre la competició  a un públic més jove.
No he pogut provar la nova versió 2017 de la saga F1 de Codemasters, però si preguntem a jugadors habituals de simuladors, la majoria us diran que no es pot considerar aquest producte com un simulador real, sinó més com un joc amb una conducció molt arcade (els simuladors tenen un mercat
molt més reduït per la seva dificultat i aquestes companyies el que busquen és el màxim d’usuaris i la rendibilitat).
Tampoc em convenç el format de la competició basat amb qui fa la volta més ràpida del món, ja que un bon pilot ho demostra en cursa, amb una conducció consistent i regular. Amb una volta ràpida simplement vas al límit i si una no surt bé, doncs a la següent tornes a tenir l’opció, mentre que en cursa un error et pot fer perdre unes quantes posicions.
En definitiva, com ja he dit, no ho veig més enllà d’una campanya publicitària de la FIA per la seva llicència a Codemasters i poder captar l’interès d’un públic més jove per la competició.
Finalment també comentar que tampoc és una iniciativa nova, ja que per exemple McLaren per aquesta tardor ha organitzat un campionat a iRacing de quatre curses on el guanyador podrà visitar el centre tecnològic de McLaren a Woking.

Joan Enric Fugueras: No hi ha cap dubte que les tecnologíes aplicades a l’oci han avançat d’una manera que mai haguessim pensat quan vam veure néixer les PS1 o Atari.
La poténcia informàtica, els algoritmes, el GPS, el mapejat exhaustiu dels circuits, tot ha ajudat a fer evolucionar aquells jocs, jocs que han esdevingut auténtics simuladors que et fan fregar-te els ulls quan veus aquells gràfics i escoltes aquells sorolls.
Un dia, una “ment brillant” asseguda en un despatx a París, va decidir que era molt car rodar amb un F1 en entrenaments privats, i va decidir que s’havia de prohibir; els equips es van bolcar en la simulació, creant auténtics monstres que imiten, de forma virtúal, un F1 en pista. No es res de nou, ja fa molts i molts anys que l’aviació civil i militar va crear simuladors per entrenar als pilots, i el camp es va obrir cap a aspectes esportius.
Hem estat testimonis de com, gràcies a Nissan i Playstation, hi ha hagut pilots que han saltat del bacquet de l’habitació de casa al cockpit d’un GT o un prototip a Le Mans o a Daytona, confirmant que, si be ja hi havía una breu experiéncia prévia en competició real, el camí estava encetat i no era una via morta.
D’un temps ençà, hem vist esclatar els eSports, àdhuc amb canals temàtics per televisió, en unes reunions on hi assisteixen gran quantitat d’espectadors, amb futbolistes de renom que han esdevingut empresaris del sector, i podem veure com va a més.
Malgrat que aquest modest i ja semi veterà redactor no el seguirà pas, el campionat virtual de F1 que s’acosta no em sembla malament com a una nova opció en el mon de l’oci esportiu; el que si em fa basarda es que això pugui derivar en el Safety Car Autònom o, encara pitjor, en que l’única F1 esdevingui la virtual on els Hamilton, Bottas o Alonso de torn seguin en un despatx mentre fan voltar, a distància, els cotxes per un circuit…..encara que tot te avantatges i potser, al desaparèixer el risc, podríem el·liminar totes i cada una de les escapatòries i mesures de seguretat dels circuits doncs, l’única víctima real seria la xapa i pintura. Però, com deia, si no m’enganya la memòria, Lluís Llach “no es això companys, no es això”.

Jordi Domènech: No em desagrada la idea com a manera d’acostar-se a un públic més jove, però com tantes altres coses de la Fórmula 1 hi ha altres que ja ho fan i potser millor.
Com ja han dit els meus companys, el tema del joc a usar és problemàtic, doncs per la seva naturalesa “best-seller”, els jocs oficials de F1 no són simulacions pures que podrien ser massa difícils per a la majoria.
També penso que els premis que s’ofereixen són una mica pobres. El guanyador del campionat F1 eSports es classificarà automàticament per a les semifinals 2018, serà convidat a un GP l’any que ve i sortirà al joc F1 2018 com un pilot més.
Està força bé, però podrien fer el següent pas i crear realment una acadèmia: que el guanyador tingués una temporada pagada en un equip de GP3, per exemple. De fet, podria haver-hi un equip destinat només a fer còrrer els guanyadors virtuals. Ja entenc que a la Fórmula 1 pels costos no seria possible, però no estaria malament afegir un equip més a les graelles de GP3 i Fórmula 2, anunciant el joc, finançat per Liberty Media i permetent que els millors pilots virtuals mesurin el seu talent envers les promeses reals que han pujat pels camins tradicionals.
Al capdavall, si les simulacions tenen èxit no és pas perquè els pilots virtuals no vulguin arriscar-se en un circuit real, sinó perquè d’aquesta manera poden viure la seva passió sense haver de desembutxacar milions d’euros. A la Fórmula 1 després de tot sempre acaben destacant les persones, vinguin d’on vinguin, més que les màquines. Sempre destaquem més un avançament espectacular que no pas la gran capacitat del simulador d’un equip…
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.



Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?

Pilot Equip Tou Supertou Ultratou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 4 3 6
77. Valtteri Bottas
Mercedes 3 4 6
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 1 3 9
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 1 3 9
5. Sebastian Vettel
Ferrari 3 3 7
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 3 3 7
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 3 4 6
31. Esteban Ocon
Force India-Mercedes 3 4 6
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 1 5 7
18. Lance Stroll
Williams-Mercedes 1 5 7
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 2 2 9
2. Stoffel Vandoorne
McLaren-Honda 1 3 9
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Renault 2 3 8
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Renault 2 3 8
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 3 4 6
20. Kevin Magnussen
Haas-Ferrari 4 3 6
27. Nico Hülkenberg
Renault 2 3 8
30. Jolyon Palmer
Renault 2 3 8
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 3 3 7
94. Pascal Wehrlein
Sauber-Ferrari 2 4 7
Horaris del GP de Bèlgica
Divendres
Lliures 1: 10.00 (Movistar i Vodafone)
Lliures 2: 14:00 (Movistar i Vodafone)
Dissabte
Lliures 3: 11.00 (Movistar i Vodafone)
Qualificació: 14.00 (Movistar i Vodafone)

Diumenge
Cursa: 14.00 (Movistar i Vodafone)
Resum: 21.30 (Esport3)
Breus d’última hora:
-Stoffel Vandoorne i Kimi Räikkönen han renovat per una temporada més, però els seus companys a McLaren i Ferrari encara no…
-També el director tècnic James Key continuarà vinculat a Toro Rosso.
-Ha mort als 92 anys Don Nichols, que va ser propietari i cap de l’equip Shadow als anys 70. Shadow va guanyar una cursa el 1977 amb Alan Jones.
-Les converses entre Toro Rosso i Honda han acabat sense cap acord.
-La FIA contempla incloure un cotxe de seguretat autònom com a mode d’atreure les marques.

No us oblideu de fer la Superporra!!

feu clic a la imatge per anar-hi