Arreglant el Circuit de Barcelona-Catalunya

La setmana passada, a més del gran premi de Canadà de Fórmula 1 va tenir lloc el gran premi de Catalunya de MotoGP, on es va viure una situació esperpèntica amb un canvi de traçat del divendres al dissabte. A Fórmula 1 en Català ens hem mirat el mapa i hem pensat que tenim la solució per a tots…

Els canvis fins al moment

El Circuit de Catalunya va néixer el 1991 amb un disseny que al moment va ser força aplaudit, si bé alguns pilots ja deien que no seria fàcil avançar i també que feia falta alguna corba característica. El primer canvi va arribar el 1994 a causa dels accidents que hi va haver arreu aquella temporada, resultant en l’anulació i posterior desaparició de la xicana Nissan a la recta del darrere.
Posteriorment, a l’hivern de 2003-2004 es va crear la variant a la corba de la Caixa, avançant la corba i fent-la més tancada intentant crear un nou punt d’avançament per als Fórmula 1.
Finalment, l’últim canvi va ser l’any 2007, amb la creació de la xicana RACC en substitució de la penúltima corba, on en tests privats hi havia hagut accidents considerables i no es podia eixamplar la escapatòria de grava.
Els pilots es van queixar de que el Circuit perdia gran part del seu atractiu amb la penúltima corba retallada. Els pilots de MotoGP van seguir al traçat tradicional fins la temporada passada, quan arrel de l’accident mortal de Lluís Salom van canviar al traçat de Fórmula 1. Aquest any s’havia creat una nova xicana per a les motos, però va ser oblidada per tornar de nou al traçat Fórmula 1.

L’últim sector del Circuit en el seu estat actual.

Amb dades a la mà: Calien els canvis? Han aconseguit els objectius?

La resposta curta seria no i no. Calia canviar dues corbes del Circuit per aconseguir més avançaments? No, perquè com veurem tot seguit els canvis no han influenciat per res el nombre d’avançaments al GP de Fórmula 1. Calia canviar dues corbes del Circuit per seguretat? Tampoc, veient que per exemple Heikki Kovalainen va tenir un accident terrible a la corba cega el 2008 amb relativa poca escapatòria i no li va passar res. Pel que fa a l’accident d’en Salom, crec fermament que el que li va provocar les lesions mortals al picar amb la moto va ser precisament l’asfalt que es va col·locar en lloc de la grava; amb asfalt pilot i moto van seguir la mateixa trajectòria, mentre que amb grava és més fàcil que pilot i moto donin tombarelles, frenant abans de la tanca i variant les seves trajectòries. De fet aquest cap de setmana de MotoGP van ampliar la grava fins a arribar a tapar part de la vella penúltima corba.
Si ens mirem les dades dels avançaments a la Fórmula 1, podem deduir que a excepció dels dos primers anys (amb pluja), sempre ha costat avançar al Circuit. Entre 1993 i 2010 mai es va superar la vintena d’avançaments en cursa (sempre sense comptar la sortida), i els canvis fets al 2004 i al 2007 no van canviar res en aquest aspecte:

Dades d’avançaments F1 al circuit. (Feu clic per veure el detall)
Quan arriba el DRS i els pneumàtics Pirelli, tant en general com a Montmeló es veuen més avançaments, però aquest any s’ha tornat a un nombre baix. Així doncs, en podem treure de tot plegat dues conclusions: al Circuit costa avançar, però amb el DRS costa menys, i tant quan es van introduir els pneumàtics estriats (1998) com amb les normes actuals (2017) hi ha hagut un descens en el nombre d’avançaments.

Les nostres propostes

Amb totes aquestes dades a la mà, i veient que el traçat no influeix massa en el nombre d’avançaments, per què no tornar-li l’essència? Per què no tornar a les últimes dues corbes ràpides?
El primer canvi seria fer una corba ràpida des d’on comença actualment la secció de la xicana que enllacés mitjançant una recta amb l’última corba. Vegem-la a continuació:

Adéu xicana: hola corba ràpida i gran escapatòria.

Oblidant-nos totalment de l’asfalt com a escapatòria i posant grava, la penúltima corba guanya molts metres d’escapatòria, fent-la molt més segura tant per a la Fórmula 1 com per a les motos, amb molta distància fins al mur. També canviaria lleugerament l’angle de l’última corba, fent-la un pèl més tancada. El temps per volta seria més ràpid i desapareixeria la xicana que talla tant el ritme. A més, no hauria de ser molt difícil ni costós fer els canvis, més enllà de treure els pianos de la xicana, asfaltar i omplir de grava.
Evidentment, som conscients que això canviaria el circuit del ral·licròs, així que també n’hem fet la variant:

El circuit de RX amb la nova configuració.

Una segona variant podria tractar de la corba de la Caixa. Avui en dia MotoGP està fent servir el traçat Fórmula 1, però la corba rodona anterior era molt millor, possibilitant més que un pilot aguantés la trajectòria per fora. El problema actual es que MotoGP pensa que fa falta escapatòria, així que perquè no retallar un pèl la part vermella i fer la corba rodona igual? Vegem-ho:

Petit canvi a la corba de la Caixa: més escapatòria però mantenint l’essència.

De nou, ampliem l’escapatòria amb un relatiu baix cost, mantenint de totes maneres l’esperit del traçat i sense canviar la variant de la Fórmula 1. Podeu veure a continuació els canvis en moviment:

Visualment s’aprecia molt la millora en escapatòries.

Què en penseu? Per què no retornar les dues últimes corbes ràpides al traçat de Montmeló? Per què seguir aguantant una xicana que no agrada a ningú? Per què no fer el traçat difícil de nou?
Enviarem la nostra proposta al Circuit, al RACC, i a tothom que ens escolti…

Un comentari a “Arreglant el Circuit de Barcelona-Catalunya

  1. Hem sembla una gran idea.
    La millor opció; guanyem un revolt ràpid i una gran escapatória, i millora molt l'entrada a l'estadi.
    Que s'hi posin ja, que valdrà la pena.

Comments are closed.