L’enquesta de la F1: les conclusions

Fa unes setmanes Motorsport.com, en col·laboració amb la FIA i la GPDA va llançar una enquesta mundial per a saber l’opinió dels aficionats de la Fórmula 1 arreu del món, cosa que ja s’ha vingut fent des del 2006, amb l’última enquesta publicada fa dues temporades.
Més de 215.000 persones de 194 països van contestat totalment o en part les preguntes de l’enquesta, i us en farem un petit resum aquí.

Percepció de la Fórmula 1

La primera part de l’enquesta preguntava als aficionats sobre com veien l’esport en general, i amb quines frases o conceptes estaven o no d’acord. Gairebé un 60% opinava que la Fórmula 1 és principalment “tecnològica” com a concepte principal, seguit per “cara” i “excitant”, però a partir d’aquí tant conceptes positius (amena, competitiva) com negatius (complicada, avorrida) tenien uns resultats similars, amb entre un 10 i un 30% creient que eren adjectius adequats.
Pel que fa a les frases, un 80% o més dels votants opina que la Fórmula 1 és excitant, té els millors pilots, els cotxes més ràpids, la competició és ajustada i hi ha molts avançaments. Tot i això, un percentatge similar també opina que s’ha de fer més per atreure nous espectadors, un 60% pensa que la part “negoci” de l’esport és massa gran i no massa gent (menys d’un 10%) està d’acord en que l’esport està millor que fa 5 anys i que hi ha la mescla correcte d’esport i entreteniment. Tot i això, els resultats del 2015 en aquests últims aspectes eren molt pitjors.

Es troba a faltar el GP de França.
El calendari i els grans premis

A la segona part es preguntava sobre assistència als grans premis i el calendari. Per començar, més de la meitat dels enquestats volen una temporada amb 19-21 grans premis a l’any. Aproximadament un 25% en voldria més de 21 i poc més d’un 13% en voldria 16-18. Es pot veure que en totes les enquestes fetes des de 2006 guanya habitualment l’opció 19-21 curses.
Pel que fa a les curses en si, s’havien de classificar per importància. Mònaco, Itàlia, Bèlgica i Regne Unit son els 4 grans premis que majoritàriament tothom considera que no s’han de perdre. Computant els resultats des de 2010, els GP d’Alemanya i França són el cinquè i l’onzè en importància malgrat estar absents del calendari, i països que fa molts anys que no hi són com Sud-Àfrica o Argentina puntuen tant alt com els grans premis de Xina o Bahrain.
Pel que fa a l’assistència, menys del 25% dels enquestats va anar a una cursa el 2016. El públic també va opinar que 85 euros per una entrada de tres dies seria un bon preu, 105 euros un preu raonable i a partir de 150 seria car o molt car. Actualment, 14 grans premis estan en “car o molt car”, 5 en “raonable” i només Malàisia dóna un bon preu, això si, vist des d’una òptica europea. No és el mateix 85 euros per a un català que per a un malai.

Els enquestats també van opinar sobre què els influenciaria l’assistir o no a un GP. Els espectadors demanen sobretot bona visió de la pista, passejos pel pàdoc i el pit-lane, sessions d’autògrafs, tribunes cobertes, bones curses de suport i facilitat d’aparcament. En canvi, no sembla importar-los molt que hi hagi concerts o zones de jocs acompanyant la cursa.
El seguiment de la Fórmula 1, el marxandatge i els videojocs

En aquest camp es preguntava sobre com els aficionats segueixen el campionat. En general els enquestats segueixen molt el campionat. Un 80% veu més de 13 curses a l’any, xifra que augmenta del 60% que ho feia el 2015. La televisió i les pàgines web de Fórmula 1 segueixen sent els principals mitjans per on s’informa el públic. Les xarxes socials han pujat però són encara en números baixos.
Un 90% veu tota la cursa i un 60% també veu el programa previ i el post. En el futur, la majoria del públic vol seguir veient les curses en directe per televisió, si bé el segment entre 16 i 34 anys d’edat demana també poder-les veure a l’ordinador en streaming.
Degut als canals de pagament, des de 2010 un 25% menys de persones veuen les curses per televisió, i un 40% declara que veu menys Fórmula 1 de la que voldria pel fet de ser emesa en canals de pagament.
Pel que fa al marxandatge, només un 37% dels enquestats va comprar algun ítem el 2016, essent gorres, samarretes i rèpliques a escala els productes preferits. La meitat de les compres es van fer online, però dels que van anar a un GP la meitat va comprar-se alguna cosa.
En quant als videojocs, més de la meitat dels enquestats juga a videojocs de curses, arribant el percentatge a un 80% en el sector de 16 a 24 anys. El joc preferit va ser l’oficial de Codemasters, (F1 2015 o 2016) amb un 30% dels vots, si bé els aficionats van mencionar molts altres jocs com el Gran Turismo, el Forza Motorsport, el Project Cars o la sèrie Dirt.

Pilots i equips

Aquí simplement es preguntava per la popularitat d’equips i pilots arreu del món. Al 2015 Kimi Räikkönen i Daniel Ricciardo eren els pilots més populars amb prop del 15% de suport, però ara Lewis Hamilton és el pilot més popular amb més del 20%, havent doblat la seva xifra del 2015. Fernando Alonso és el segon més popular amb un 18%. Räikkönen es manté, Sebastian Vettel ha pujat lleugerament per davant de Ricciardo, que perd una mica. Max Verstappen també ha doblat els seus aficionats.
Pel que fa als equips, Ferrari continua manant amb més del 30% del vot. Al 2008, McLaren superava la marca italiana en popularitat però avui en dia gaudeix de la meitat del suport que tenia, estant si més no al nivell de Red Bull. Els èxits recents de Mercedes han fet pujar l’equip al segon lloc, això si, amb la meitat de suport que Ferrari.

Els aficionats volen tornar a veure repostatges.

El futur de la Fórmula 1

Per acabar, l’enquesta preguntava sobre quina direcció hauria de prendre el campionat. L’enquesta de 2010 va ajudar a provocar o confirmar els canvis de puntuació, la introducció del DRS i la televisió en HD.
Aquest any, els aficionats han sigut força clars amb els que els preguntaven. La gent no vol coses artificials com els sistemes d’aspersors que mullin la pista, ni dues curses per GP, ni la cursa el dissabte, ni graelles invertides, ni penalitzacions de pes als equips més bons ni tampoc els pneumàtics que es degradin ràpidament.
En canvi, els agradaria més d’un subministrador de pneumàtics, tornar als motors V8 i als repostatges, donar punts per la volta ràpida, introduir un límit pressupostari, permetre la compra-venda de cotxes client entre equips i estan força d’acord amb que el DRS ha millorat les curses.
Les mesures en les que els aficionats no es posen d’acord són la introducció d’una cursa adicional per als tercers pilots i el donar punts per a la qualificació, amb tanta gent a favor com en contra.

Conclusions finals

-El concepte que la gent té de la F1 ha millorat des del 2015.
-S’ha de trobar un millor balanç entre esport, entreteniment i negoci.
-Entre 19 i 21 curses a l’any és el nombre ideal.
-Els GP europeus són els més ben valorats, i es troba a faltar Alemanya i França.
-Gairebé tots els GP són cars o molt cars segons els aficionats.
-El públic vol més accès als pilots i equips, i més comoditats als circuits.
-La televisió segueix sent la reina a l’hora de veure la F1.
-Força gent diu que veu menys F1 perquè s’emet en canals de pagament.
-Les gorres, les samarretes i les rèpliques són el marxandatge preferit.
-Més de la meitat dels enquestats juga a videojocs d’automobilisme

-Hamilton, Alonso i Räikkönen són els pilots més populars.
-Ferrari sempre és popular, mentre els altres equips depenen més dels resultats.
-La gent no vol invents que es carreguin “la puresa” de la competició.
-Es vol el retorn dels V8, dels repostatges i de més d’un fabricant de pneumàtics.
-Demanen més igualtat ja sigui per limitació de pressupost o venda de cotxes client.

Com a comentari final, podríem dir que l’adquisició per part de Liberty Media ha donat noves esperances als aficionats, que demanen més accès als pilots i preus més barats a les curses. Es volen canviar algunes coses per tal de tenir més equips o fer-los més competitius amb la compra de cotxes o bé límits de pressupost, però al mateix temps, el públic tendeix a ser tradicionalista; no vol coses rares que canviïn massa la competició, enyoren els V8 i els repostatges, i segueixen mirant-se les curses per la tele.

Podeu veure el PDF resum de l’enquesta aquí.

Potser els aficionats de F1 sempre pensem que el passat va ser millor…
(Copyright: família Casals Juventeny)