Analitzem el test: 3 dades significatives

Ja han acabat els entrenaments i falten 13 dies perquè s’apaguin els semàfors a Austràlia, i comencem a saber qui està bé i qui no està tant bé. Però com que som tots uns impacients, volem tenir una mica d’idea sobre quin és l’ordre actualment i fer una mica de predicció.
Com sempre amb els tests i amb aquest article, hem de tenir en compte que no sabem exactament en quines condicions circula tothom. Si van amb molta benzina, o amb un mapa de motor una mica reduït, hi poden haver ben bé 7 dècimes encara guardades. Però si més no, intentarem, amb tres estadístiques, fer una foto de com estan les coses a dia d’avui.
Mercedes, encara favorits? (Copyright: Jordi Domènech)

Voltes completades
Una estadística que no sol fallar mai als test és la de voltes totals completades. Els equips amb motor Mercedes i Ferrari han tendit a fer més voltes que els que porten Renault i Honda. De fet el cas de McLaren-Honda és especialment sagnant: Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton i Marcus Ericsson van completar ells sols més voltes que l’equip McLaren sencer. Especial mérit té el número de voltes de Vettel, que només va còrrer 4 dies pels 6 d’Ericsson, els 7 de Hamilton i els 8 de Bottas.
El focus ha estat sobre Honda, amb “falta de potència i fiabilitat” segons Fernando Alonso, però no podem deixar de mencionar les avaries dels motors Renault, potser més centrades en l’equip de fàbrica i en Toro Rosso que no pas en la versió TAG Heuer de Red Bull. 
Feu clic per veure-ho més gran.
Només dos equips, però, van quedar-se un dia en blanc: Toro Rosso per avaries i Williams per l’accident el dia anterior de Lance Stroll, tots dos el dia 2 de març. Val a dir que Stroll, a pesar de les seves sortides de pista, va acabar completant quasi 400 voltes.
Millors voltes
L’estadística de les millors voltes per pilot pot ser enganyosa. Diferències de pneumàtic, diferències de combustible a bord, fins i tot diferències a l’hora que es van marcar les voltes. 
Però podem extreure’n algunes conclusions. A diferència de la temporada passada, no hem vist a Mercedes fer íntegrament els test sense tocar els pneumàtics supertous o ultratous. Si recordem, fa un any Ferrari també va liderar els temps però Hamilton i Nico Rosberg pràcticament podien calcar els temps dels altres equips amb un pneumàtic dues vegades més dur.
Feu clic per veure-ho més gran.
Aquest any la cosa no sembla tant clara. Ferrari té bona pinta almenys per estar molt a prop de Mercedes. Williams també sembla haver fet un pas endavant, i no podem descartar mai Red Bull.
Darrere d’aquests quatre sembla que hi haurà una gran batalla. Renault, Force India, Toro Rosso, Haas… serà complicat escollir entre ells. S’unirà algú més a la lluita pels punts? A hores d’ara, Sauber ho haurà de fiar tot a la fiabilitat i a les primeres curses amb el seu motor 2016, i McLaren… L’any passat van puntuar regularment, però per puntuar s’ha d’acabar. Les vibracions de l’Honda semblen afectar alguns sistemes de l’MCL32, a part de les avaries pròpies del propulsor.
Millora de temps respecte al 2016
Aquesta taula reflexa la millora de temps que hi ha hagut respecte al 2016. S’ha agafat la millor volta de cada equip al final dels 8 dies de test l’any passat i aquest any. Com sempre, hi ha diferències de pneumàtic i benzina. Es veu clarament que la temporada passada no tots els equips van usar els pneumàtics més tous, al contrari que aquest any.
Tots els equips, degut als canvis normatius i als pneumàtics més gruixuts, han baixat els temps entre 3 i 4 segons. Si prenem Mercedes com a referència i assumim que seguiran sent l’equip a batre, podem deduir que els equips que han millorat més temps que ells (Haas, Ferrari, Red Bull, Renault i Williams) han retallat distàncies amb els de Brackley. Per altra banda, els que han retallat menys temps (Toro Rosso, Sauber i Force India) han perdut una mica de temps amb els cotxes alemanys.
Feu clic per veure-ho més gran.
Novament, aquesta taula no vol dir que Haas passa a ser el favorit. Els americans tenien força a guanyar pel seu ús de pneumàtics tous el 2016 i ser debutants l’any passat. La mateixa lògica podem aplicar a Renault: recupera temps respecte Mercedes però és que l’any passat estaven molt lluny. Sembla això si que Ferrari i Red Bull s’acosten a Mercedes. 
La bona notícia per als seguidors de McLaren seria que, a pesar de les dificultats i poques voltes completades, mantenen la distància aparent amb Mercedes, sense haver pogut fer simulacions de carrera o molt treball de configuració. Si els de Woking i els de Tokio aconsegueixen fer un cotxe fiable, McLaren hauria de retallar temps respecte el capdavant de la classificació.
Així doncs, a priori Mercedes, Ferrari, Red Bull i Williams semblen els principals candidats al podi. La resta d’equips lluitaran per ser els cinquens, amb les incògnites de la fiabilitat de McLaren i la potència del motor 2016 de Sauber. El dia 24 a la matinada començarem a tenir les respostes!
Podrà Alonso deixar de fer de càmera? via GIPHY