Es ven: Campionat mundial de Fórmula 1

Teniu entre 3000 i 7000 milions d’euros? Si és així, podríeu fer una oferta per comprar una part important de la Fórmula 1. Però tindríeu competència… En vista de que aviat sembla que hi haurà canvis en la propietat del Formula One Group, em disposo a explicar primer qui té la propietat de la Fórmula 1, qui controla què, qui ho vol comprar i què podria passar…
Com hem arribat fins aquí?
El 1974 es va crear la FOCA (Formula One Constructors Association) per millorar les condicions comercials dels equips envers els organitzadors de cada gran premi. Bernie Ecclestone va posar-se al capdavant de la FOCA el 1978 i va negociar en nom de tots els equips, essent el primer en veure que els drets de televisió podrien ser molt lucratius.
Després de diverses batalles amb la FIA sobre qui tenia dret a explotar segons quins drets d’imatge, el 1981 es va signar el primer pacte de la Concòrdia, que donava dret a la FOCA a negociar els contractes de televisió. Ecclestone va deixar de ser propietari de l’equip Brabham el 1987 i es va dedicar exclusivament a la promoció del campionat, creant la companyia Formula One Promotions and Administration, més tard re-anomenada Formula One Management, i actualment part de Formula One Group (FOG).
El FOG inicialment rebia el 49% dels drets televisius; el 50% anava cap a la FIA i només l’1% anava als equips. A canvi, però, el FOG pagava els premis per victòries i punts als equips de la seva part. La FIA va cedir els drets d’imatge del campionat mundial primer durant 14 anys, entre 1996 i 2011, i posteriorment per 100 anys, a canvi d’un pagament anual per part del FOG. Així doncs, actualment, tots els diners (televisió, quotes que paguen els GP, patrocini i llicències) que entren al Formula One Group es divideixen més o menys 60% per als equips i 40% com a benefici del FOG.
Ecclestone i Max Mosley van ser els primers en lluitar pels drets d’imatge.

Què controla el Formula One Group?
El Formula One Group es composa principalment de dues companyies que controlen tots els aspectes relacionats amb els drets d’imatge i les fonts d’ingressos del campionat mundial. Per una banda, Formula One World Championship Ltd. és la companyia a la qual la FIA va cedir-li els drets d’imatge del campionat durant 100 anys i com a tal negocia l’organització de grans premis, els contractes de televisió i les llicències per a la venda de marxandatge. I per l’altra, Formula One Management controla la retransmissió de les curses, la organització i la promoció del campionat. A més, el Formula One Group té seient i vot al Consell Mundial dels Esports de Motor de la FIA, l’òrgan federatiu que decideix sobre les principals qüestions normatives dels diferents campionats mundials.
Altres companyies com GP2 Motorsport Ltd. (que organitza els campionats de GP2 i GP3), Allsport Management (que organitza el Paddock Club i el patrocini als circuits excepte a Mònaco) i el circuit d’Istanbul són també propietat de l’empresa propietària del Formula One Group.
Qui són els actuals propietaris del Formula One Group?
Bernie Ecclestone sempre va tenir en ment fer sortir a borsa la companyia, i a tal efecte va crear SLEC Holdings com a companyia paraigua de totes les empreses relacionades amb els diners a la Fórmula 1. Entre 1999 i 2000 les companyies inversores Morgan Greenfell i Hellman & Friedman van comprar la meitat de SLEC. EM.TV, un grup alemany de mitjans de comunicació va comprar-los la part a Greenfell i Hellman, i va voler arribar fins al 75% de la propietat. En no poder, el també grup alemany de mitjans Kirch va completar la compra, demanant crèdits per valor de 1900 milions d’euros als bancs BayernLB, Lehman Brothers i JPMorgan Chase.
Però Kirch va fer fallida el 2002. Els tres bancs van quedar-se la part de Kirch però Ecclestone va fer canvis en l’estructura del grup, creant nous holdings i mai perdent de facto el control. L’últim gran canvi va ser la compra per part del grup inversor CVC Capital Partners el 2005, fent-se amb un 63%. CVC ha reduït la seva part al 35,5% però manté acords amb altres propietaris; si CVC ven ells també vendran.
Així doncs, actualment el holding Delta Topco, a través de diverses companyies amb seu al Regne Unit, Luxemburg i Jersey, controla SLEC que al capdavall és la propietària directa del Formula One Group. A dia d’avui, els propietaris de Delta Topco són, per una banda CVC, amb un 35,5% i també un 10,2% que tenia la desapareguda Lehman Brothers. Les firmes d’inversió Waddell & Reed (20.9%), Norges Bank (4.5%), Teachers’ Retirement System of Texas (4.5%), JP Morgan Whitefriars (3%) i Black Rock (2.6%) controlen un altre 35,5%. El trust familiar d’Ecclestone té un 8,5% i en Bernie mateix té un 5,3%. Churchill Capital té un 0.7% i la FIA un 1% que s’haurà de vendre per un contracte previ. El 3,3% restant és propietat de diversos individus que formen o havien format part com a directors o gerents del grup.
Ecclestone amb Donald Mackenzie, fundador i propietari de CVC.
Qui vol comprar la Fórmula 1?
Fa temps que hi han rumors sobre una possible venda del holding que controla la Fórmula 1. CVC és, al capdavall, un grup inversor que intenta tenir beneficis, i les relacions entre CVC i els equips no sempre han estat fluides, degut a la percepció generalitzada de que CVC només s’emportava diners de l’esport i no n’invertia gens en la promoció.
S’havia parlat d’interès des de Qatar, i també per part del promotor immobiliari i propietari dels Miami Dolphins de la NFL Stephen Ross, però sembla ser que el candidat més ferm és ara Liberty Media, companyia americana dedicada principalment als mitjans de comunicació i amb interessos en móns tan diversos com la televisió per cable, Expedia.com, Trivago.com, la ràdio per satèl·lit, o Live Nation, organitzadora de grans festivals de música. El cap visible de Liberty Media és John Malone, que és el propietari de la companyia. És també l’home amb més terres dels Estats Units, així com també dels Atlanta Braves de beisbol.
Es creu que Liberty podria comprar almenys el 35,5% de CVC. Es creu però que Waddell & Reed, Norges Bank i Black Rock també vendrien la seva part si CVC ho fa, i juntament amb les antigues accions de Lehman això faria un 73,7%, d’aquí les xifres que dèiem al principi, amb la part de CVC costant aproximadament uns 3000 milions d’euros i tota la suma uns 7000.
Què passaria?
Els equips semblen veure amb bons ulls que algú del món dels mitjans de comunicació i l’entreteniment vulgui invertir i convertir-se en el propietari de la promoció de la Fórmula 1. Podria establir-se una repartició dels diners més equitativa entre els equips, potser a l’estil de les franquícies i els límits salarials de les lligues americanes, i també reduir les quantitats que es cobren als circuits per tenir un gran premi, doncs gairebé tots els grans premis perden diners i necessiten d’inversió pública per tirar endavant. A canvi, Liberty, que es defineix com a distribuïdor de continguts televisius, podria canviar la manera en la qual es tracten actualment els drets de televisió i obtenir majors beneficis i audiències. De fet, el sol fet de que siguin una companyia americana amb experiència en l’entreteniment i la promoció ja hauria de ser millor que un fons d’inversió.
Queda veure si Bernie Ecclestone continuaria al capdavant de tot. Aviat farà 86 anys i el rumor és que Malone voldria que Chase Carey, vicepresident de 21th Century Fox (i 25 anys més jove que Ecclestone) prengués les regnes de la Fórmula 1. El més probable es que en qualsevol cas Ecclestone no sigui expulsat; els seus coneixements haurien de ser força valuosos per qualsevol que vulgui entrar en aquest món.
Els diners: part inalienable dels esports de motor.
Bonus track: el repartiment dels diners als equips.
No volia acabar aquest llarg article sense mencionar els pagaments als equips, cosa que ajuda a entendre molt bé les diferències que existeixen al mundial de Fórmula 1.
Bàsicament, els equips reben diners de tres maneres diferents. Les dues primeres són les anomenades Columna 1 i Columna 2; la 1 reparteix un tant a parts iguals entre els 10 primers equips segons els resultats en dos dels últims tres anys i la 2 es basa en la classificació de l’any anterior, repartint la mateixa quantitat total de la Columna 1 però en ordre descendent segons la posició aconseguida. La tercera manera són els acords bilaterals entre Ecclestone i alguns dels equips, que anirem veient a continuació.
En acabar la temporada 2015 aproximadament 855 milions d’euros van anar als equips. D’aquests 855, 596 van ser repartits entre les Columnes 1 i 2 i els 259 restants van anar només a cinc equips. Xifres en milions d’euros:

Col. 1 Col. 2 Bonus Total
Mercedes
29,8
56,4
65
151,2
Ferrari
29,8
47,6
93
170,4
Williams
29,8
38,7
8
76,5
Red Bull
29,8
32,4
65
127,2
Force India
29,8
29,8
59,6
Renault
29,8
27,1
56,9
Toro Rosso
29,8
20,9
50,7
Sauber
29,8
18,2
48
McLaren
29,8
14,6
28
72,4
Manor
29,8
12
41,8
298
298
259
855
Com veieu, hi ha tres equips que només en bonus ja cobren més que el cinquè classificat, i es dóna la situació que el segon cobra més que el primer, el quart més que el tercer i el novè més que el cinquè. Si mirem els pagaments de les columnes 1 i 2, només hi ha 40 milions de diferència entre Mercedes i Manor, però si mirem el total, hi ha gairebé 130 milions de diferència entre Ferrari i Manor. Si tenim en compte que al 2015 Red Bull, Mercedes, McLaren i Ferrari tenien pressupostos de més de 400 milions i que en canvi la resta d’equips estaven entre els 180 i els 80 milions de pressupost, ens podem adonar de la diferència que provoquen els bonus.
Els bonus els va negociar Bernie Ecclestone individualment amb cada equip. Ferrari cobra 62 milions d’euros cada any només per haver participat en totes les temporades del mundial. A banda, Ferrari cobra 31 milions de bonus anuals per campionats recents de constructors. Per aquest concepte també cobren 34 milions anuals Mercedes i Red Bull i 28 milions McLaren. A part, Red Bull cobra 31 milions cada any per haver-se compromès fins l’any 2020 i Mercedes cobrarà 31 milions anuals a partir d’haver obtingut 2 títols de constructors. Per la seva banda, Williams rep 8 milions anuals com a equip històric. Queda per saber si Renault també rebrà un pagament per equip històric, com es rumorejava a finals de 2015.
Així doncs, és normal veure com equips com Force India, Sauber o Manor tenen dificultats per tirar endavant. Fins i tot Williams ha estat molts anys cobrant menys del que reben alguns equips com a bonus. Bernie Ecclestone ha expressat aquest any la intenció d’eliminar els pagaments bonus quan venci l’actual acord, ja que ho considera com “pagar-los simplement per aparèixer”. Però també és cert que el propi Ecclestone va instaurar els bonus com una manera de dividir els equips i assegurar-se la participació de Ferrari, Mercedes i Red Bull al campionat.