

Temporada tràgica, la de 1982. Gilles Villeneuve va perdre la vida als entrenaments de Zolder, al picar amb Jochen Mass per darrere, bolcar, i sortir volant del cockpit. Villeneuve venia de l’anterior cursa a Imola enfurismat amb el seu company a Ferrari, Didier Pironi, perquè considerava que no havia respectat les ordres d’equip. Pironi seria líder gran part de la temporada, però ell també va patir un accident fortíssim a Hockenheim que va retirar-lo de la Fórmula 1 amb greus lesions a les cames. I a Canadà l’italià Riccardo Paletti va xocar per darrere a la graella de sortida amb Pironi, que havia calat el seu cotxe. El decés de Paletti va ser fins al 1994 l’última mort en un gran premi.
Políticament l’any va començar amb una vaga de pilots, que es queixaven per les condicions de les superllicències, i va continuar amb un boicot dels equips FOCA a Imola, on només van córrer 14 cotxes.
Esportivament va ser un any molt estrany, on ningú va acabar de dominar en cap moment. Onze pilots van obtenir una victòria i ningú en va aconseguir més de dues. Ferrari finalment va fer un cotxe digne del motor turbo, i malgrat les desgràcies van guanyar el títol de constructors. Als pilots el més regular va ser Keke Rosberg amb el Williams, obtenint el títol amb tant sols una victòria, per davant del lesionat Pironi, de John Watson amb el McLaren i d’Alain Prost. Rosberg va aconseguir 44 punts, la xifra més baixa del campió des de mitjans dels 60, quan al calendari hi havia 6 curses menys.
A Àustria es va veure una de les arribades més ajustades de la història, amb Elio de Angelis aconseguint la seva primera victòria davant de Rosberg.
Va ser també l’any de retorn de Niki Lauda amb McLaren i de les retirades d’Alan Jones (a finals de 1981), de Carlos Reutemann després de dues curses i de Mario Andretti, que va córrer com a substitut a Williams i Ferrari abans de tornar als Estats Units.
![]() |
Rosberg durant el gran premi de Mònaco. |
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
23/1 | SA | Arnoux (Renault) | Prost (Renault) | Prost (Renault) |
21/3 | BR | Prost (Renault) | Prost (Renault) | Prost (Renault) |
4/4 | LB | de Cesaris (Alfa) | Lauda (McLaren) | Lauda (McLaren) |
25/4 | SM | Arnoux (Renault) | Pironi (Ferrari) | Pironi (Ferrari) |
9/5 | B | Prost (Renault) | Watson (McLaren) | Watson (McLaren) |
23/5 | MO | Arnoux (Renault) | Patrese (Brabham) | Patrese (Brabham) |
6/6 | DET | Prost (Renault) | Watson (McLaren) | Prost (Renault) |
13/6 | CA | Pironi (Ferrari) | Piquet (Brabham) | Pironi (Ferrari) |
3/7 | NL | Arnoux (Renault) | Pironi (Ferrari) | Warwick (Toleman) |
18/7 | GB | Rosberg (Williams) | Lauda (McLaren) | Henton (Tyrrell) |
25/7 | F | Arnoux (Renault) | Arnoux (Renault) | Patrese (Brabham) |
8/8 | D | Pironi (Ferrari) | Tambay (Ferrari) | Piquet (Brabham) |
15/8 | Ö | Piquet (Brabham) | de Angelis (Lotus) | Piquet (Brabham) |
29/8 | CH |
Prost (Renault)
|
Rosberg (Williams) | Prost (Renault) |
12/9 | I |
Andretti (Ferrari)
|
Arnoux (Renault) | Arnoux (Renault) |
25/9 | LV |
Prost (Renault)
|
Alboreto (Tyrrell) | Alboreto (Tyrrell) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Keke Rosberg
|
Williams-Ford | 44 |
2 |
Didier Pironi
|
Ferrari | 39 |
3 |
John Watson
|
McLaren-Ford | 39 |
4 |
Alain Prost
|
Renault | 34 |
5 |
Niki Lauda
|
McLaren-Ford | 30 |
6 |
René Arnoux
|
Renault | 28 |
7 |
Patrick Tambay
|
Ferrari | 25 |
8 |
Michele Alboreto
|
Tyrrell-Ford | 25 |
9 |
Elio de Angelis
|
Lotus-Ford | 23 |
10 |
Riccardo Patrese
|
Brabham-Ford/BMW | 21 |
11 |
Nelson Piquet
|
Brabham-Ford/BMW | 20 |
12 |
Eddie Cheever
|
Ligier-Matra | 15 |
13 |
Derek Daly
|
Williams-Ford | 8 |
14 |
Nigel Mansell
|
Lotus-Ford | 7 |
15 |
Carlos Reutemann
|
Williams-Ford | 6 |
15 |
Gilles Villeneuve
|
Ferrari | 6 |
17 |
Andrea de Cesaris
|
Alfa Romeo | 5 |
17 |
Jacques Laffite
|
Ligier-Matra | 5 |
19 |
Mario Andretti
|
Ferrari | 4 |
20 |
Jean-Pierre Jarier
|
Osella-Ford | 3 |
21 |
Marc Surer
|
Arrows-Ford | 3 |
22 |
Manfred Winkelhock
|
ATS-Ford | 2 |
22 |
Eliseo Salazar
|
ATS-Ford | 2 |
22 |
Bruno Giacomelli
|
Alfa Romeo | 2 |
25 |
Mauro Baldi
|
Arrows-Ford | 2 |
26 |
Chico Serra
|
Fittipaldi-Ford | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Ferrari
|
74 |
2 |
McLaren-Ford
|
69 |
3 |
Renault
|
62 |
4 |
Williams-Ford
|
58 |
5 |
Lotus-Ford
|
30 |
6 |
Tyrrell-Ford
|
25 |
7 |
Brabham-BMW
|
22 |
8 |
Ligier-Matra
|
20 |
9 |
Brabham-Ford
|
19 |
10 |
Alfa Romeo
|
7 |
11 |
Arrows-Ford
|
5 |
12 |
ATS-Ford
|
4 |
13 |
Osella-Ford
|
3 |
14 |
Fittipaldi-Ford
|
1 |
-Pole positions: 7 (Arnoux 5, Prost 5, Pironi 2, de Cesaris 1, Rosberg 1, Piquet 1, Andretti 1)
-Primera fila: 10 (Arnoux 9, Prost 9, Piquet 3, Patrese 3, de Cesaris 2, Pironi 2, Villeneuve 1, Lauda 1, Rosberg 1, Andretti 1)
-Victòries: 11 (Prost 2, Watson 2, Pironi 2, Lauda 2, Arnoux 2, Piquet 1, Patrese 1, Tambay 1, de Angelis 1, Rosberg 1, Alboreto 1)
-Voltes ràpides: 10 (Prost 4, Pironi 2, Patrese 2, Piquet 2, Lauda 1, Watson 1, Warwick 1, Henton 1, Arnoux 1, Alboreto 1)
-Podis: 18 (Pironi 6, Rosberg 6, Watson 5, Prost 4, Arnoux 4, Patrese 3, Lauda 3, Tambay 3, Cheever 3, Piquet 2, Alboreto 2, Laffite 1, Villeneuve 1, Reutemann 1, Mansell 1, de Cesaris 1, de Angelis 1, Andretti 1)
-Voltes liderades: 13 (Prost 259, Arnoux 204, Piquet 139, Lauda 128, Rosberg 84, Pironi 80, Villeneuve 40, Patrese 33, Tambay 27, Alboreto 24, Watson 23, de Cesaris 14, de Angelis 5)
-Pole positions: 5 (Renault 10, Ferrari 3, Alfa Romeo 1, Williams 1, Brabham 1)
-Primera fila: 6 (Renault 18, Brabham 6, Ferrari 4, Alfa Romeo 2, Williams 1, McLaren 1)
-Victòries: 7 (McLaren 4, Renault 4, Ferrari 3, Brabham 2, Lotus 1, Williams 1, Tyrrell 1)
-Voltes ràpides: 6 (Renault 5, Brabham 4, McLaren 2, Ferrari 2, Tyrrell 2, Toleman 1)
-Podis: 9 (Ferrari 11, Renault 8, McLaren 8, Williams 7, Brabham 5, Ligier 4, Tyrrell 2, Lotus 2, Alfa Romeo 1)
-Voltes liderades: 8 (Renault 463, Brabham 172, McLaren 151, Ferrari 147, Williams 84, Tyrrell 24, Alfa Romeo 14, Lotus 5)