Temporades: 1977

Vint-i-vuitena temporada del mundial de Fórmula 1.
Campió del món de pilots: Niki Lauda (Àustria)
Campió del món de constructors: Ferrari (Itàlia)
Puntuació: 9-6-4-3-2-1. (8 millors resultats de les primeres 9 curses i 7 millors de les últimes 8). Als constructors només sumava el millor pilot de cada marca.
Normes: Pes mínim de 575 kg. Motors de 3000 cc atmosfèrics o 1500 cc amb compressor. Sense límit de cilindres o cicles.

Marcat per les cremades, Niki Lauda va guanyar el seu segon títol amb regularitat i consistència més que amb domini. De fet qui va guanyar més curses va ser Mario Andretti amb el revolucionari Lotus 78 amb efecte terra.
Però ni ell, ni Jody Scheckter que va ser subcampió i va guanyar la primera cursa de l’equip Wolf, ni el vigent campió James Hunt van poder fer res contra Lauda. De fet, l’austríac va guanyar el títol a Watkins Glen i ja ni es va presentar a les dues últimes curses, doncs arran de l’accident de 1976 i el comportament d’Enzo Ferrari Lauda s’havia distanciat de l’equip.
Potser la novetat tècnica més important, més que l’efecte terra de Lotus, va ser Renault i el seu motor 1500 cc amb turbo. El cotxe francès va ser anomenat “la tetera” perquè treia fum molt sovint i no va sumar ni un punt, però s’iniciava un camí que marcaria la dècada següent.
En l’apartat dels pilots, va ser l’any de debut de diversos pilots com l’italià Riccardo Patrese, el francès Patrick Tambay o el canadenc Gilles Villeneuve.
També vam viure les primeres victòries de Jacques Laffite i Ligier, d’Alan Jones i Shadow, i de Gunnar Nilsson, tot i que el suec no correria més després de 1977 degut a un càncer testicular que se l’emportà a finals de 1978.
Tom Pryce va morir de manera tràgica a Sud-àfrica en atropellar un jove comissari que tampoc va sobreviure, i Carlos Pace també va morir però en accident d’avió.
L’històric equip BRM, que portava gairebé des de l’inici del campionat competint, va disputar les seves últimes curses essent una ombra del que havia estat.

Lauda a les esses de Monza.
Curses

Data GP Pole position Guanyador Volta ràpida
9/1 RA Hunt (McLaren) Scheckter (Wolf) Hunt (McLaren)
23/1 BR Hunt (McLaren) Reutemann (Ferrari) Hunt (McLaren)
5/3 SA Hunt (McLaren) Lauda (Ferrari) Watson (Brabham)
4/4 LB Lauda (Ferrari) Andretti (Lotus) Lauda (Ferrari)
8/5 E Andretti (Lotus) Andretti (Lotus) Laffite (Ligier)
22/5 MO Watson (Brabham) Scheckter (Wolf) Scheckter (Wolf)
5/6 B Andretti (Lotus) Nilsson (Lotus) Nilsson (Lotus)
19/6 S Andretti (Lotus) Laffite (Ligier) Andretti (Lotus)
3/7 F Andretti (Lotus) Andretti (Lotus) Andretti (Lotus)
16/7 GB Hunt (McLaren) Hunt (McLaren) Hunt (McLaren)
31/7 D Scheckter (Wolf) Lauda (Ferrari) Lauda (Ferrari)
14/8 Ö Lauda (Ferrari) Jones (Shadow) Watson (Brabham)
28/8 NL Andretti (Lotus) Lauda (Ferrari) Lauda (Ferrari)
11/9 I Hunt (McLaren) Andretti (Lotus) Andretti (Lotus)
2/10 US Hunt (McLaren) Hunt (McLaren) Peterson (Tyrrell)
9/10 CA Andretti (Lotus) Scheckter (Wolf) Andretti (Lotus)
23/10 J Andretti (Lotus) Hunt (McLaren) Scheckter (Wolf)


Classificació de pilots

Pilot Equip Punts
1
Niki Lauda
Ferrari 72
2
Jody Scheckter
Wolf-Ford 55
3
Mario Andretti
Lotus-Ford 47
4
Carlos Reutemann
Ferrari 42
5
James Hunt
McLaren-Ford 40
6
Jochen Mass
McLaren-Ford 25
7
Alan Jones
Shadow-Ford 22
8
Gunnar Nilsson
Lotus-Ford 20
9
Patrick Depailler
Tyrrell-Ford 20
10
Jacques Laffite
Ligier-Matra 18
11
Hans Joachim-Stuck
Brabham-Alfa Romeo 12
12
Emerson Fittipaldi
Fittipaldi-Ford 11
13
John Watson
Brabham-Alfa Romeo 9
14
Ronnie Peterson
Tyrrell-Ford 7
15
Carlos Pace
Brabham-Alfa Romeo 6
16
Vittorio Brambilla
Surtees-Ford 6
17
Clay Regazzoni
Ensign-Ford 5
17
Patrick Tambay
Ensign-Ford 5
19
Renzo Zorzi
Shadow-Ford 1
19
Jean-Pierre Jarier
Penske-Ford 1
19
Riccardo Patrese
Shadow-Ford 1






Classificació de constructors

Equip Punts
1
Ferrari
95
2
Lotus-Ford
62
3
McLaren-Ford
60
4
Wolf-Ford
55
5
Brabham-Alfa Romeo
27
6
Tyrrell-Ford
27
7
Shadow-Ford
23
8
Ligier-Matra
23
9
Fittipaldi-Ford
18
10
Ensign-Ford
11
11
Surtees-Ford
6
12
Penske-Ford
1





Estadístiques pilots

-Pole positions: 5 (Andretti 7, Hunt 6, Lauda 2, Watson 1, Scheckter 1)
-Primera fila: 9 (Hunt 10, Andretti 8, Watson 6, Lauda 2, Scheckter 2, Laffite 2, Reutemann 2, Pace 1, Stuck 1)
-Victòries: 8 (Andretti 4, Hunt 3, Lauda 3, Scheckter 3, Reutemann 1, Nilsson 1, Laffite 1, Jones 1)
-Voltes ràpides: 8 (Andretti 4, Hunt 3, Lauda 3, Watson 2, Scheckter 2, Laffite 1, Nilsson 1, Peterson 1)
-Podis: 14 (Lauda 10, Scheckter 9, Reutemann 6, Andretti 5,Hunt 5, Depailler 3, Laffite 2,  Mass 2, Nilsson 2, Stuck 2, Jones 2, Watson 1, Peterson 1, Pace 1)
-Voltes liderades: 13 (Andretti 278, Hunt 222, Scheckter 198, Lauda 180, Watson 138, Nilsson 21, Pace 19, Reutemann 18, Laffite 17, Stuck 14, Jones 11, Brambilla 4, Mass 2)

Estadístiques constructors

-Pole positions: 6 (Lotus 7, McLaren 6, Ferrari 2, Brabham 1, Wolf 1)
-Primera fila: 7 (McLaren 10, Brabham 8, Lotus 8, Ferrari 4, Wolf 2, Ligier 2)
-Victòries: 6 (Lotus 5, Ferrari 4, McLaren 3, Wolf 3, Ligier 1, Shadow 1)
-Voltes ràpides: 7 (Lotus 5, Ferrari 3, McLaren 3, Wolf 2, Brabham 2, Tyrrell 1, Ligier 1)
-Podis: 8 (Ferrari 16, Wolf 9, McLaren 7, Lotus 7, Tyrrell 4, Brabham 4, Ligier 2, Shadow 2)
-Voltes liderades: 8 (Lotus 299, McLaren 224, Ferrari 208, Wolf 198, Brabham 171, Ligier 17, Shadow 11, Surtees 4)