Crònica GP d’Alemanya: Abril, maig, juny, Hamilton…

Molts mesos de l’any porten els noms d’antics deus grecs o romans. Altres, nom d’emperadors romans, però potser el juliol de 2016 l’haurem d’anomenar el mes de Hamilton. 4 victòries ha aconseguit l’anglès aquest mes per donar la volta a la truita i ser el favorit per guanyar el títol, quan a mitjans de maig estava a 43 punts del seu company d’equip.

A Rosberg “le crecen los enanos”. L’expressió castellana em sembla adequada per comentar la cursa de Nico Rosberg. El primer problema se l’ha creat ell mateix, amb una sortida força dolenta que ha fet que tant Hamilton com els dos Red Bull l’avancessin. No tenia un ritme espectacular, però just després de la segona aturada ha fet un avançament incisiu a Max Verstappen. L’holandès ha fet veure que el bloquejava, Rosberg s’ha passat de frenada i els dos han acabat junts a la sortida de la corba però amb Verstappen havent de sortir per fora de la pista. Els comissaris han jutjat que Rosberg l’havia fet fora expressament i l’han sancionat amb cinc segons.
Quan ha complert la penalització a la tercera aturada, el cotxe semblava estar aturat massa estona i després de la cursa Toto Wolff ho ha explicat: no ha funcionat el cronòmetre i l’han aguantat més del compte per si de cas. Si tenim en compte que Rosberg ha perdut gairebé 10 segons en aquesta aturada i que ha acabat exactament a 8.849 segons de Daniel Ricciardo (segon), podem dir que la penalització -discutible al meu parer- i el posterior error de l’equip li han costat 6 punts que poden ser molt valuosos a final de temporada.

Rosberg s’ho haurà de pensar bé durant les vacances…
(Copyright: Mercedes AMG F1)

Red Bull, a prop de Mercedes? Els Red Bull definitivament han pres el rol que Ferrari tenia l’any passat i son ara mateix el segon equip de la classificació. Des d’alguns sectors, hi ha l’esperança que l’equip de la beguda energètica pugui plantar cara veritablement a Mercedes, però crec que no serà així i de fet penso que Mercedes està encara més fort que la temporada passada. Si mirem les curses, Mercedes les ha guanyat totes excepte Montmeló, on es van autodestruir. Red Bull va posar contra les cordes a les fletxes de plata a Mònaco, però poca cosa més. Potser Singapur serà l’opció més clara per a una derrota dels de Brackley.
Tot això no treu la bona feina de Red Bull; ja són davant de Ferrari i la tendència indica que hi seguiran davant. Avui Ferrari ha tingut una cursa anònima. Tenen el tercer lloc de constructors assegurat; és hora de centrar-se en el 2017. 

Coses pendents per a setembre. Williams i Toro Rosso s’hauran de posar les piles de cara al setembre, però no serà fàcil. Per una banda, els de Grove han perdut el cotxe de Felipe Massa ja gairebé a la primera volta, quan el brasiler ha estat tocat per Jolyon Palmer. Massa ha mirat de seguir però l’equip ha retirat el cotxe a mitja cursa. Després, l’intent d’anar a dues aturades amb Valtteri Bottas ha sortit malament i el finès ha baixat del setè al novè lloc a les últimes voltes. Force India s’acosta…
Pel que fa a Toro Rosso, entre el motor que cada cop es nota més que es de 2015 i un Daniil Kvyat que sembla mentalment enfonsat, els punts cada cop costen més i McLaren ja només és a tres punts. Evidentment que se suposa que McLaren ha d’estar davant de Toro Rosso, però igualment…
Per cert, destacar el bon paper de Jenson Button, superior aquesta vegada a Fernando Alonso. L’asturià s’ha queixat al seu equip després de la primera aturada, mencionant que havia perdut una posició, però el cronòmetre no menteix: Alonso ha passat 57.825 segons a boxes, Button 57.819.

Cop moral de Hamilton.  Quan Rosberg va guanyar les primeres 4 curses, hom pensava que aquest cop no se li podria escapar el mundial a l’alemany, però vet aquí que falten 9 grans premis i Hamilton li ha recuperat 62 punts en 7 curses, portant-li ara mateix 19 punts d’avantatge. Amb l’experiència de les temporades anteriors, algú creu possible que Rosberg sigui capaç de plantar cara al seu company d’equip tricampió del món?
L’única cosa que podria ajudar a Rosberg és la major falta d’elements de l’unitat de potència per al britànic, el qual podria causar penalitzacions de graella.

Primer podi junts de Ricciardo i Verstappen.
(Copyright: Red Bull Media)

No vull acabar sense mencionar dues coses: una, valorar el treball dels mecànics. Per la televisió sentim a vegades molta frustració dels comentaristes perquè les aturades triguen més de 2 segons, i jo voldria mencionar que no deu ser fàcil canviar els pneumàtics en tant poc temps. Més que criticar els que no són tan ràpids, aplaudir els que fan menys errors.
I la segona cosa, de nou la FIA i les decisions. Falta sentit comú. Per exemple, si no vols problemes amb els track limits, no tinguin pianos de 3 metres d’ample…

Ens veiem a finals d’agost amb el GP de Bèlgica, aquest mes anirem posant articles històrics perquè podeu anar llegint durant l’espera!

-Daniil Kvyat. És un pilot trencat mentalment, i no és el primer que destrossa Red Bull.
-Renault. Hongria va ser un miratge?
-Fernando Alonso. Queixós, i perdent punts a les últimes voltes.

-Nico Rosberg. Errada a la sortida i mala sort després, el mundial se’n va.

-Ferrari. Sobrepassats, però fiables, almenys.
-Force India. Els dos cotxes als punts.


-Lewis Hamilton. Dominant a plaer.

-Red Bull. Aprofitant la penalització de Rosberg.
-Jenson Button. Encara mereix una o dues temporades més.
Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Lewis Hamilton 44 Mercedes W07 Hybrid 1h 30’44.200 2 67
2 18 Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 6.996 3 67
3 15 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 13.413 4 67
4 12 Nico Rosberg 6 Mercedes W07 Hybrid + 15.845 1 67
5 10 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF16-H + 32.570 6 67
6 8 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF16-H + 37.023 5 67
7 6 Nico Hülkenberg 27 Force India-Mercedes VJM09 + 1’10.049 8 67
8 4 Jenson Button 22 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 12 66
9 2 Valtteri Bottas 77 Williams-Mercedes FW38 + 1 volta 7 66
10 1 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM09 + 1 volta 9 66
11 Esteban Gutiérrez 21 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 11 66
12 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 13 66
13 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 20 66
14 Carlos Sainz Jr. 55 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 15 66
15 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 18 66
16 Kevin Magnussen 20 Renault RS16 + 1 volta 16 66
17 Pascal Wehrlein 94 Manor-Mercedes MRT05 + 2 voltes 17 65
18 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C35 + 2 voltes 22 65
19 Jolyon Palmer 30 Renault RS16 + 2 voltes 14 65
20 Rio Haryanto 88 Manor-Mercedes MRT05 + 2 voltes 19 65
21 Felipe Nasr 12 Sauber-Ferrari C35 Avaria 21 57
22 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW38 Danys accident 10 36