Jackie Stewart i Tyrrell van trobar-se un rival més dur per a l’any 1972. Colin Chapman va evolucionar el Lotus 72 aparegut feia dos anys fins a la versió “D”. Per altra banda, la tabaquera John Player Special va passar a ser el patrocinador de l’equip, convertint el cotxe negre i daurat en un dels més macos i inoblidables per als aficionats.
Mentre Stewart es veia debilitat físicament per una úlcera estomacal i patia abandonaments mecànics, el brasiler Emerson Fittipaldi sumava cinc victòries i tres podis per convertir-se en el campió del món més jove de la història, un rècord que mantindria fins a la temporada 2005, quan Fernando Alonso va guanyar el seu primer títol.
El 1972 va ser un any de debut o confirmació per a diversos joves pilots. L’austríac Niki Lauda ja havia debutat la temporada anterior però va poder disputar l’any sencer amb el difícil March 721; l’argentí Carlos Reutemann va marcar la pole en el seu debut amb Brabham, i futurs protagonistes com el francès Patrick Depailler o el sud-africà Jody Scheckter van tenir la seva oportunitat.
Pel que fa als constructors, destacar per una banda la recuperació de McLaren a mans sobretot de Denny Hulme, tercers als dos campionats, amb Peter Revson, hereu de l’imperi de la cosmètica Revlon, que cada cop era més competitiu. Ferrari va tenir una temporada mediocre, amb la solitària victòria d’Ickx al Nürburgring.
BRM va aconseguir sota la pluja el que seria la seva última victòria a la Fòrmula 1 a Mònaco amb el francès Jean-Pierre Beltoise, mentre que Matra diria adéu a la Fórmula 1 a final de temporada, malgrat els esforços del neozelandès Chris Amon per aconseguir bons resultats.
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
23/1 | RA | Reutemann (Brabham) | Stewart (Tyrrell) | Stewart (Tyrrell) |
4/3 | SA | Stewart (Tyrrell) | Hulme (McLaren) | Hailwood (Surtees) |
1/5 | E | Ickx (Ferrari) | Fittipaldi (Lotus) | Ickx (Ferrari) |
14/5 | MO | Fittipaldi (Lotus) | Beltoise (BRM) | Beltoise (BRM) |
4/6 | B | Fittipaldi (Lotus) | Fittipaldi (Lotus) | Amon (Matra) |
2/7 | F | Amon (Matra) | Stewart (Tyrrell) | Amon (Matra) |
15/7 | GB | Ickx (Ferrari) | Fittipaldi (Lotus) | Stewart (Tyrrell) |
30/7 | D | Ickx (Ferrari) | Ickx (Ferrari) | Ickx (Ferrari) |
13/8 | Ö | Fittipaldi (Lotus) | Fittipaldi (Lotus) | Hulme (McLaren) |
10/9 | I | Ickx (Ferrari) | Fittipaldi (Lotus) | Ickx (Ferrari) |
24/9 | CA | Revson (McLaren) | Stewart (Tyrrell) | Stewart (Tyrrell) |
8/10 | US | Stewart (Tyrrell) | Stewart (Tyrrell) | Stewart (Tyrrell) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Emerson Fittipaldi
|
Lotus-Ford | 61 |
2 |
Jackie Stewart
|
Tyrrell-Ford | 45 |
3 |
Denny Hulme
|
McLaren-Ford | 39 |
4 |
Jacky Ickx
|
Ferrari | 27 |
5 |
Peter Revson
|
McLaren-Ford | 23 |
6 |
François Cévert
|
Tyrrell-Ford | 15 |
7 |
Clay Regazzoni
|
Ferrari | 15 |
8 |
Mike Hailwood
|
Surtees-Ford | 13 |
9 |
Ronnie Peterson
|
March-Ford | 12 |
10 |
Chris Amon
|
Matra | 12 |
11 |
Jean-Pierre Beltoise
|
BRM | 9 |
12 |
Howden Ganley
|
BRM | 4 |
12 |
Mario Andretti
|
Ferrari | 4 |
14 |
Brian Redman
|
McLaren-Ford | 4 |
15 |
Graham Hill
|
Brabham-Ford | 4 |
16 |
Andrea de Adamich
|
Surtees-Ford | 3 |
16 |
Carlos Reutemann
|
Brabham-Ford | 3 |
18 |
Carlos Pace
|
March-Ford | 3 |
19 |
Tim Schenken
|
Surtees-Ford | 2 |
20 |
Arturo Merzario
|
Ferrari | 1 |
20 |
Peter Gethin
|
BRM | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Lotus-Ford
|
61 |
2 |
Tyrrell-Ford
|
51 |
3 |
McLaren-Ford
|
47 |
4 |
Ferrari
|
33 |
5 |
Surtees-Ford
|
18 |
6 |
March-Ford
|
15 |
7 |
BRM
|
14 |
8 |
Matra
|
12 |
9 |
Brabham-Ford
|
7 |
-Pole positions: 6 (Ickx 4, Fittipaldi 3, Stewart 2, Reutemann 1, Revson 1, Amon 1)
-Primera fila: 9 (Fittipaldi 6, Ickx 5, Hulme 5, Stewart 4, Regazzoni 3, Amon 2, Revson 2, Reutemann 1, Peterson 1)
-Victòries: 5 (Fittipaldi 5, Stewart 4, Hulme 1, Ickx 1, Beltoise 1)
-Voltes ràpides: 6 (Stewart 4, Ickx 3, Amon 2, Hailwood 1, Beltoise 1, Hulme 1)
-Podis: 11 (Fittipaldi 8, Hulme 7, Stewart 5, Ickx 4, Revson 4, Regazzoni 2, Cévert 2, Peterson 1, Beltoise 1, Amon 1, Hailwood 1)
-Voltes liderades: 8 (Stewart 320, Fittipaldi 240, Ickx 104, Beltoise 80, Hulme 28, Amon 19, Regazzoni 11, Peterson 3)
-Pole positions: 6 (Ferrari 4, Lotus 3, Tyrrell 2, Brabham 1, Matra 1, McLaren 1)
-Primera fila: 7 (Ferrari 8, McLaren 7, Lotus 6, Tyrrell 4, Matra 2, BRM 1, Brabham 1)
-Victòries: 5 (Lotus 5, Tyrrell 4, Ferrari 1, BRM 1, McLaren 1)
-Voltes ràpides: 6 (Tyrrell 4, Ferrari 3, Matra 2, BRM 1, Surtees 1, McLaren 1)
-Podis: 8 (McLaren 11, Lotus 8, Tyrrell 7, Ferrari 6, March 1, BRM 1, Surtees 1, Matra 1)
-Voltes liderades: 7 (Tyrrell 320, Lotus 240, Ferrari 115, BRM 80, McLaren 28, Matra 19, March 3)