La Pregunta: Gran Premi de Canadà

GP de Canadà: Què us semblen les escapatòries d’asfalt? Creieu que van millor que les de grava?

L’accident mortal del pilot de Moto2 Luis Salom ha posat el focus de nou en la compatibilitat dels circuits tant per a cotxes com per a les motos.

Guillem Solà: Jo sempre he tingut una opinió molt clara respecte aquest tema. Les escapatòries d’asfalt potser són més segures en casos de petites errades; en canvi, les de grava no perdonen i a la mínima que et surtis dels límits de la pista ja pots fer una virolla. Per altra banda, i, si em permeteu comparar-ho amb l’accident de MotoGP d’aquest passat GP de Catalunya, crec que hagués sigut més segura una escapatòria de grava. Per tant, queda clar que no pot haver-hi un sol tipus d’escapatòria perquè depenent de les circumstàncies pot canviar molt el resultat.
Ara bé, essent dràstic com sóc jo, crec que TOTES les escapatòries haurien de ser de grava. Per què? Doncs simplement perquè, en aquest esport que es diu Fórmula 1, s’hauria de valorar l’equip que és capaç de completar una cursa al capdavant en una pista tancada. He dit pista. La pista és la part negra delimitada normalment per línies blanques a les vores. Si s’ha de valorar el més ràpid a la pista, perquè es faciliten maneres per poder apurar més a les sortides dels revolts o per poder retallar els vèrtexs de les xicanes?
El millor pilot hauria de ser el que és capaç de mantenir el cotxe apurant el màxim els revolts sense trepitjar ni tan sols els pianos; si jo fos Hermann Tilke, faria els circuits sense pianos. Aleshores veuríem qui sap pilotar realment. S’evitarien dubtes com a Mònaco entre Ricciardo i Hamillton a la xicana de la sortida del túnel: Hamilton va treure avantatge al retallar pel vèrtex? Sí o no? Com que va sortir-se de pista, doncs jo el penalitzaria.
I per acabar, doncs amb les escapatòries aplicaria el mateix criteri. Mireu el circuit d’Austin, primer sector, les esses que recorden Suzuka. Una zona d’asfalt amplíssima, et treu la por i pots anar a fons sense patir per posar una roda fora de pista perquè continua sent pista realment. Doncs hauria de ser gespa; i més enllà de grava. Si no ets capaç de mantenir el cotxe en pista, penalització.
Just Serrainat: Aquest és un tema una mica delicat de valorar, ja que són els tècnics de pista els que representa que haurien de fer els estudis pertinents per decidir quina opció és més segura en aquests casos.
Semblaria que en el cas dels cotxes, el d’asfalt hauria de ser millor, ja que quan el vehicle surt de pista sol mantenir les quatre rodes en contacte amb el terra i  l’asfalt els permetria aprofitar millor la frenada que amb la grava.
En canvi, moltes vegades quan és un pilot de motos el que cau, sol anar arrossegant per terra, pel que l’asfalt pot resultar molt més lliscant que la grava i fer que no perdi velocitat.
El problema és que en molts circuits es corren diferents campionats, tant de motos com de cotxes i no crec que sigui viable modificar les escapatòries per adaptar-los a cada necessitat.
En el desafortunat cas de Lluís Salom aquest cap de setmana al Circuit de Catalunya, crec que també hi va jugar unpaper important la mala sort, ja que el fet de que el pilot impactés amb la moto va ser molt decisiu en el fatal desenllaç de l’accident, per que si hagués impactat amb la tanca de seguretat, és molt probable que tot i que no deixaria d’haver estat greu, no hauria estat mortal.  
Jordi Domènech: En primer lloc, sobre l’accident d’en Salom, està clar que té mala sort perquè si va a parar una mica més a l’esquerra o a la dreta de la moto segurament no li hauria passat res.
El que per a mi és evident es que l’asfalt no va fer gaire per reduir la velocitat del pilot a l’acostar-se a la tanca. Sempre quan veiem les motos caure a la grava els pilots rodolen però gairebé mai impacten amb la moto, que per inèrcia va més lluny que ells.
Jo sempre he sigut molt crític amb les escapatòries d’asfalt. Penso que més aviat són un mètode de no penalitzar els errors dels pilots de cotxes, permetent-los seguir en cursa.
Fa 10 o 15 anys, no hi havia escapatòries d’asfalt i tampoc hi havia el debat dels límits de la pista, perquè simplement si un cotxe posava les 4 rodes fora de l’asfalt, aixafava herba o grava i perdia temps. Avui en dia això no és així, i el pitjor es que es justifica l’asfalt amb la fal·làcia de que són escapatòries més segures. No hi estic d’acord. Si un cotxe té un problema mecànic, és igual que hi hagi asfalt, no podrà fer-lo servir per frenar. I en pluja encara s’accentua més.
El que jo penso es que, tenint en compte la quasi sobreprotecció dels cotxes i l’inherentment molt menor de les motos, circuits que tenen els dos campionats com el Circuit de Barcelona-Catalunya se’ls hauria de permetre tornar a la grava, fins i tot amb una certa pujada a l’escapatòria, per protegir millor a les motos.
A la F1, al Circuit, l’última lesió va ser la d’Andrea Montermini el 1994, picant amb una paret protegida només per una fila de pneumàtics. Fa 22 anys d’això. A les motos, tot just aquest cap de setmana passat es va haver de pagar el preu més alt. Per mi, està clar qui necessita més protecció.
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.

Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?
Pilot Equip Tou Supertou Ultraou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 3 2 8
6. Nico Rosberg
Mercedes 3 2 8
5. Sebastian Vettel
Ferrari 3 3 7
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 3 3 7
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 3 3 7
77. Valtteri Bottas
Williams-Mercedes 2 4 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 4 2 7
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 4 2 7
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 4 3 6
27. Nico Hülkenberg
Force India-Mercedes 4 3 6
20. Kevin Magnussen
Renault 5 8
30. Jolyon Palmer
Renault 5 8
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Ferrari 2 4 7
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Ferrari 2 4 7
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 2 5 6
12. Felipe Nasr
Sauber-Ferrari 2 5 6
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 3 4 6
22. Jenson Button
McLaren-Honda 3 4 6
94. Pascal Wehrlein
Manor-Mercedes 3 4 6
88. Rio Haryanto
Manor-Mercedes 3 4 6
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 3 10
21. Esteban Gutiérrez
Haas-Ferrari 3 10
Horaris del GP de Canadà
Divendres
Lliures 1: 16.00 (Movistar F1)
Lliures 2: 20:00 (Movistar F1)
Dissabte
Lliures 3: 16.00 (Movistar F1)
Qualificació: 19.00 (Movistar F1)
Diumenge
Cursa: 20.00 (Movistar F1)
Resum: 23.05 (Esport3)
Breus d’última hora:
-Tant Renault com Haas han optat per no prendre cap pneumàtic supertou a Canadà.
-Pastor Maldonado ha declarat que està treballant per tornar a la Fórmula 1.
-Jolyon Palmer estrenarà un nou xassís després del seu accident de Mònaco.
-Ferrari portarà una nova evolució de motor per als dos pilots.
-Podria haver-hi pluja durant la cursa de diumenge.
I per últim, no us oblideu de la SuperPorra!