![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2016/04/brab.jpg)
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2016/04/brab.jpg)
De nou hi va haver canvi normatiu, doblant-se la capacitat del motor fins als 3000 cc i permetent-se de nou els compressors (que ningú utilitzaria, encara…)
I com al 1961, Ferrari va ser qui estava millor preparada, amb un motor V12. John Surtees va guanyar a Bèlgica i probablement hauria lluitat pel títol de no haver deixat l’equip a mitja temporada per desavinences amb l’equip. En “Big John” encara va guanyar una cursa més a Cooper, però no va poder competir contra Jack Brabham.
“Black Jack” va decidir ser prudent i va encarregar a l’empresa australiana Repco que li modifiqués uns motors Oldsmobile V8 de sèrie que va trobar a Califòrnia. Van aconseguir un motor fiable i potent que va propulsar Brabham cap a quatre victòries i el seu tercer títol mundial.
Pel que fa la resta, molt enginy. Honda només va aparèixer a mitja temporada. Cooper va re-utilitzar els motors V12 dels Maserati 250F dels anys 50 amb un resultat prou bo, amb Surtees i Jochen Rindt segon i tercer del mundial. BRM va arriscar-se amb un insòlit motor H16 que eren dos V8 bòxer un a sobre l’altre. Jackie Stewart va aconseguir una victòria però no va ser amb el pesat i complicadíssim H16 sinó amb el V8 de l’any anterior.
Lotus sí va obtenir una victòria amb el BRM H16 a mans de Jim Clark, mentre que Bruce McLaren i Dan Gurney s’iniciaven en això de fer xassís propi. El neozelandès va provar-ho amb un Ford de sèrie i el motor italià Serenissima, mentre els de l’americà anaven amb els Climax de 2100 cc tot esperant el Weslake dissenyat per a l’Eagle.
El 1966 també va tenir lloc l’accident de Jackie Stewart sota la pluja a Spa-Francorchamps. Stewart es va trencar la clavícula i algunes costelles. Per sort els altres dos BRM de Graham Hill i Bob Bondurant s’havien sortit a prop seu i el van alliberar amb les eines d’un espectador. Quan finalment va arribar una ambulància aquesta es va perdre… L’experiència va convertir Stewart en un ferm defensor de la seguretat als circuits.
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2016/04/brabspeed.jpg)
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
22/5 | MO | Clark (Lotus) | Stewart (BRM) | Bandini (Ferrari) |
12/6 | B | Surtees (Ferrari) | Surtees (Ferrari) | Surtees (Ferrari) |
3/7 | F | Bandini (Ferrari) | Brabham (Brabham) | Bandini (Ferrari) |
16/7 | GB | Brabham (Brabham) | Brabham (Brabham) | Brabham (Brabham) |
24/7 | NL | Brabham (Brabham) | Brabham (Brabham) | Hulme (Brabham) |
7/8 | D | Clark (Lotus) | Brabham (Brabham) | Surtees (Cooper) |
4/9 | I | Parkes (Ferrari) | Scarfiotti (Ferrari) | Scarfiotti (Ferrari) |
2/10 | US | Brabham (Brabham) | Clark (Lotus) | Surtees (Cooper) |
23/10 | MX | Surtees (Cooper) | Surtees (Cooper) | Ginther (Honda) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Jack Brabham
|
Brabham-Repco | 42 |
2 |
John Surtees
|
Ferrari/Cooper-Maserati | 28 |
3 |
Jochen Rindt
|
Cooper-Maserati | 22 |
4 |
Denny Hulme
|
Brabham-Repco | 18 |
5 |
Graham Hill
|
BRM | 17 |
6 |
Jim Clark
|
Lotus-Climax/Lotus-BRM | 16 |
7 |
Jackie Stewart
|
BRM | 14 |
8 |
Mike Parkes
|
Ferrari | 12 |
9 |
Lorenzo Bandini
|
Ferrari | 12 |
10 |
Ludovico Scarfiotti
|
Ferrari | 9 |
11 |
Richie Ginther
|
Honda | 5 |
12 |
Mike Spence
|
Lotus-BRM | 4 |
12 |
Dan Gurney
|
Eagle-Climax | 4 |
14 |
Bob Bondurant
|
BRM | 3 |
14 |
Jo Siffert
|
Cooper-Maserati | 3 |
16 |
Bruce McLaren
|
McLaren-Ford/Serenissima | 3 |
17 |
John Taylor
|
Brabham-BRM | 1 |
17 |
Bob Anderson
|
Brabham-Climax | 1 |
17 |
Peter Arundell
|
Lotus-Climax | 1 |
17 |
Jo Bonnier
|
Cooper-Maserati | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Brabham-Repco
|
42 |
2 |
Ferrari
|
31 |
3 |
Cooper-Maserati
|
30 |
4 |
BRM
|
22 |
5 |
Lotus-BRM
|
13 |
6 |
Lotus-Climax
|
8 |
7 |
Eagle-Climax
|
4 |
8 |
Honda
|
3 |
9 |
McLaren-Ford
|
2 |
10 |
Brabham-BRM
|
1 |
10 |
McLaren-Serenissima
|
1 |
10 |
Brabham-Climax
|
1 |
-Pole positions: 5 (Brabham 3, Clark 2, Surtees 2, Bandini 1, Parkes 1)
-Primera fila: 10 (Clark 6, Surtees 5, Brabham 3, Hulme 2, Stewart 2, Parkes 2, Scarfiotti 2, Rindt 1, Gurney 1, Bandini 1)
-Victòries: 5 (Brabham 4, Surtees 2, Stewart 1, Scarfiotti 1, Clark 1)
-Voltes ràpides: 6 (Surtees 3, Bandini 2, Brabham 1, Hulme 1, Scarfiotti 1, Ginther 1)
-Podis: 10 (Brabham 5, Hulme 4, Surtees 4, G. Hill 3, Rindt 3, Bandini 2, Parkes 2, Clark 2, Stewart 1, Scarfiotti 1)
-Voltes liderades: 9 (Brabham 192, Clark 102, Stewart 86, Surtees 82, Bandini 57, Scarfiotti 55, Rindt 20, Parkes 7, Ginther 1)
-Pole positions: 4 (Ferrari 3, Brabham 3, Lotus 2, Cooper 1)
-Primera fila: 6 (Ferrari 7, Lotus 6, Brabham 5, Cooper 4, BRM 2, Eagle 1)
-Victòries: 5 (Brabham 4, Ferrari 2, Lotus 1, BRM 1, Cooper 1)
-Voltes ràpides: 4 (Ferrari 4, Brabham 2, Cooper 2, Honda 1)
-Podis: 5 (Brabham 9, Cooper 6, Ferrari 6, BRM 4, Lotus 2)
-Voltes liderades: 6 (Brabham 192, Ferrari 140, Lotus 102, BRM 86, Cooper 81, Honda 1)