El 1964 es va produir un fet únic a la història dels esports de motor. John Surtees va aconseguir ser campió de Fórmula 1 després d’haver aconseguit 7 títols (3 de 350 cc i 4 de 500 cc) mundials de motociclisme. Surtees és encara l’únic en haver estat campió mundial de les màximes categories de motociclisme i automobilisme.
Lotus i BRM seguien al capdavant de les curses, però a ells se’ls va afegir Ferrari. Amb un nou motor V8, el Ferrari 158 va ser el primer dissenyat per Mauro Forghieri, a qui Enzo Ferrari havia encomanat la direcció tècnica després de l’espantada de la seva plana major tècnica l’any 1962.
A mitja temporada, Jim Clark i Graham Hill li portaven ben bé 20 punts a John Surtees, però a partir d’allà en Big John va començar a sumar amb més regularitat.
Així, quan varen arribar a Mèxic per disputar l’última cursa, Hill era líder amb 39 punts. Però per sumar punts havia de quedar mínim tercer, degut a la norma de que només comptaven els sis millors resultats. Surtees era segon amb 34 i podia ser campió si era segon i Hill no sumava, i Clark era tercer amb 30 i havia de guanyar, que Hill no puntués i que Surtees no fos segon.
Clark va liderar des de la pole i semblava tenir-ho bé. Hill havia patit un toc amb el company de Surtees, Lorenzo Bandini i estava a la desena posició, mentre Surtees només era quart. Però a dues voltes del final el motor Climax de Clark va dir prou. Bandini va deixar passar a Surtees per a la segona posició i tant l’anglès com Ferrari van guanyar els dos títols. Com a anècdota comentar que als Estats Units i a Mèxic Ferrari va córrer amb els colors del North American Racing Team (blau i blanc) degut a una disputa que el Commendatore mantenia amb la federació italiana sobre la normativa dels cotxes de Gran Turisme.
A destacar també el rendiment del Brabham BT7 i especialment de Dan Gurney, que va obtenir la primera pole i victòria per a l’equip d’en Black Jack. Per altra banda, la marca japonesa Honda va debutar al mundial.
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
10/5 | MO | Clark (Lotus) | G. Hill (BRM) | G. Hill (BRM) |
24/5 | NL | Gurney (Brabham) | Clark (Lotus) | Clark (Lotus) |
14/6 | B | Gurney (Brabham) | Clark (Lotus) | Gurney (Brabham) |
28/6 | F | Clark (Lotus) | Gurney (Brabham) | Brabham (Brabham) |
11/7 | GB | Clark (Lotus) | Clark (Lotus) | Clark (Lotus) |
2/8 | D | Surtees (Ferrari) | Surtees (Ferrari) | Surtees (Ferrari) |
23/8 | Ö | G. Hill (BRM) | Bandini (Ferrari) | Gurney (Brabham) |
6/9 | I | Surtees (Ferrari) | Surtees (Ferrari) | Surtees (Ferrari) |
4/10 | US | Clark (Lotus) | G. Hill (BRM) | Clark (Lotus) |
25/10 | MX | Clark (Lotus) | Gurney (Brabham) | Clark (Lotus) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
John Surtees
|
Ferrari | 40 |
2 |
Graham Hill
|
BRM | 39 |
3 |
Jim Clark
|
Lotus-Climax | 32 |
4 |
Lorenzo Bandini
|
Ferrari | 23 |
5 |
Richie Ginther
|
BRM | 23 |
6 |
Dan Gurney
|
Brabham-Climax | 19 |
7 |
Bruce McLaren
|
Cooper-Climax | 13 |
8 |
Peter Arundell
|
Lotus-Climax | 11 |
8 |
Jack Brabham
|
Brabham-Climax | 11 |
10 |
Jo Siffert
|
Brabham-BRM | 7 |
11 |
Bob Anderson
|
Cooper-Climax | 5 |
12 |
Tony Maggs
|
BRM | 4 |
12 |
Mike Spence
|
Lotus-Climax | 4 |
14 |
Innes Ireland
|
BRP-BRM | 4 |
15 |
Jo Bonnier
|
Cooper-Climax | 3 |
16 |
Chris Amon
|
Lotus-BRM | 2 |
16 |
Maurice Trintignant
|
BRM | 2 |
16 |
Walt Hansgen
|
Lotus-Climax | 2 |
19 |
Mike Hailwood
|
Lotus-BRM | 1 |
19 |
Phil Hill
|
Cooper-Climax | 1 |
19 |
Trevor Taylor
|
BRP-BRM | 1 |
19 |
Pedro Rodríguez
|
Ferrari | 1 |
Equip | Punts | |
1 |
Ferrari
|
45 |
2 |
BRM
|
42 |
3 |
Lotus-Climax
|
37 |
4 |
Brabham-Climax
|
30 |
5 |
Cooper-Climax
|
16 |
6 |
Brabham-BRM
|
7 |
7 |
BRP-BRM
|
5 |
8 |
Lotus-BRM
|
3 |
-Pole positions: 4 (Clark 5, Gurney 2, Surtees 2, G. Hill 1)
-Primera fila: 6 (Clark 8, Gurney 8, G. Hill 5, Surtees 5, Brabham 2, Bandini 1)
-Victòries: 5 (Clark 3, G. Hill 2, Gurney 2, Surtees 2, Bandini 1)
-Voltes ràpides: 5 (Clark 4, Surtees 2, Gurney 2, G. Hill 1, Brabham 1)
-Podis: 11 (Surtees 6, G. Hill 5, Bandini 4, Clark 3, Ginther 2, McLaren 2, Gurney 2, Brabham 2, Arundell 2, Siffert 1, Anderson 1)
-Voltes liderades: 5 (Clark 322, Gurney 136, G. Hill 116, Surtees 89, Bandini 59)
-Pole positions: 4 (Lotus 5, Brabham 2, Ferrari 2, BRM 1)
-Primera fila: 4 (Brabham 10, Lotus 8, Ferrari 6, BRM 5)
-Victòries: 4 (Lotus 3, Ferrari 3, BRM 2, Brabham 2)
-Voltes ràpides: 4 (Lotus 4, Brabham 3, Ferrari 2, BRM 1)
-Podis: 5 (Ferrari 10, BRM 7, Brabham 6, Lotus 5, Cooper 2)
-Voltes liderades: 4 (Lotus 322, Ferrari 148, Brabham 136, BRM 116)