Temporades: 1961

Dotzena temporada del mundial de Fórmula 1.
Campió del món de pilots: Phil Hill (Estats Units)
Campió del món de constructors: Ferrari (Itàlia)
Puntuació: 9-6-4-3-2-1. (5 millors resultats). Als constructors només sumava el millor pilot de cada marca i la victòria valia 8 punts.
Normes: Pes mínim de 450 kg. Motors d’entre 1300 i 1500 cc atmosfèrics. Prohibits els motors amb compressor. Sense límit de cilindres o cicles.
Els principals canvis per a l’any 1961 van ser deixar de comptar les 500 milles d’Indianàpolis com a prova del mundial de Fórmula 1 i la reducció de la cilindrada del motor de 2500 cc a 1500 cc.
Sorprenentment, tot i que Enzo Ferrari no hi acabava de creure en el motor a darrere, va ser la seva Scuderia qui va estar més preparada, dominant el mundial de manera notable amb el 156 “naso di squalo” (morro de tauró).
Els protagonistes de la temporada varen ser l’estatunidenc Phil Hill i l’alemany Wolfgang von Trips. Arribant a Monza ja podien decidir el títol, i von Trips era líder amb 33 punts, 4 més que Hill. L’alemany va fer la pole i en tenia prou amb un tercer lloc, però a la segona volta, arribant a la Parabolica, no va adonar-se de que tenia el Lotus de Jim Clark al costat. El Ferrari va virar cap a l’esquerra xocant contra una tanca de xarxa metàl·lica i bolcant de retorn a la pista, mentre el Lotus feia birolles. Clark no es va fer res, però von Trips i quinze espectadors van morir a resultes de l’accident.
Hill va guanyar la cursa i el títol, però no hi va haver celebració ni Ferrari participà a l’últim GP. El californià és encara l’únic home nascut a Estats Units en haver estat campió del món (Mario Andretti va arribar a Amèrica amb 15 anys).
L’únic que va fer front a Ferrari va ser Stirling Moss, de nou amb un Lotus de l’equip privat de Rob Walker, aconseguint dues grans victòries a Mònaco i Nürburgring. Les altres victòries de l’any les van aconseguir l’italià Giancarlo Baghetti a França (en el seu primer gran premi) i l’anglès Innes Ireland al GP d’Estats Units on Ferrari no hi va ser. La d’Ireland va ser la primera victòria de l’equip Lotus oficial, però Colin Chapman el faria fora de l’equip de totes maneres, a final de temporada.
Els campions de 1960, poca cosa. Cooper va sumar només 14 punts i Jack Brabham només 4. Però l’australià ja pensava en nous reptes…

Hill al Caracciola-Karussell del Nürburgring.
Curses

Data GP Pole position Guanyador Volta ràpida
14/5 MO Moss (Lotus) Moss (Lotus) Moss (Lot)/Ginther (Fer)
22/5 NL P. Hill (Ferrari) von Trips (Ferrari) Clark (Lotus)
18/6 B P. Hill (Ferrari) P. Hill (Ferrari) Ginther (Ferrari)
2/7 F P. Hill (Ferrari) Baghetti (Ferrari) P. Hill (Ferrari)
15/7 GB P. Hill (Ferrari) von Trips (Ferrari) Brooks (BRM)
6/8 D P. Hill (Ferrari) Moss (Lotus) P. Hill (Ferrari)
10/9 I von Trips (Ferrari) P. Hill (Ferrari) Baghetti (Ferrari)
8/10 US Brabham (Cooper) Ireland (Lotus) Brabham (Cooper)
Classificació de pilots

Pilot Equip Punts
1
Phil Hill
Ferrari 34
2
Wolfgang von Trips
Ferrari 33
3
Stirling Moss
Lotus-Climax 21
4
Dan Gurney
Porsche 21
5
Richie Ginther
Ferrari 16
6
Innes Ireland
Lotus-Climax 12
7
Jim Clark
Lotus-Climax 11
8
Bruce McLaren
Cooper-Climax 11
9
Giancarlo Baghetti
Ferrari 9
10
Tony Brooks
BRM-Climax 6
11
Jack Brabham
Cooper-Climax 4
12
John Surtees
Cooper-Climax 4
13
Olivier Gendebien
Ferrari 3
13
Jackie Lewis
Cooper-Climax 3
15
Jo Bonnier
Porsche 3
15
Graham Hill
BRM-Climax 3
17
Roy Salvadori
Cooper-Climax 2






Classificació de constructors

Equip Punts
1
Ferrari
40
2
Lotus-Climax
32
3
Porsche
22
4
Cooper-Climax
14
5
BRM-Climax
7





Estadístiques pilots

-Pole positions: 4 (P. Hill 5, Moss 1, Brabham 1, von Trips 1)
-Primera fila: 10 (P. Hill 5, Ginther 4, von Trips 4, G. Hill 3, Brabham 2, Moss 2, Ireland 2, Bonnier 2, Clark 1, Gendebien 1, R. Rodríguez 1)
-Victòries: 5 (von Trips 2, Moss 2, P. Hill 2, Baghetti 1, Ireland 1)
-Voltes ràpides: 7 (P. Hill 2, Ginther 2, Brabham 1, Moss 1, Clark 1, Brooks 1, Baghetti 1)
-Podis: 10 (P. Hill 6, von Trips 4, Gurney 3, Ginther 3, Moss 2, Clark 2, McLaren 1, Ireland 1, Brooks 1, Baghetti 1)
-Voltes liderades: 10 (von Trips 156, Moss 132, P. Hill 94, Ireland 42, Brabham 28, Ginther 23, Baghetti 7, Gurney 4, Gendebien 3, Bonnier 1)

Estadístiques constructors

-Pole positions: 4 (Ferrari 6, Cooper 1, Lotus 1)
-Primera fila: 5 (Ferrari 15, Lotus 3, Cooper 2, Porsche 2, BRM 1)
-Victòries: 2 (Ferrari 5, Lotus 3)
-Voltes ràpides: 4 (Ferrari 5, Lotus 2, Cooper 1, BRM 1)
-Podis: 5 (Ferrari 14, Lotus 5, Porsche 3, BRM 1, Cooper 1)
-Voltes liderades: 4 (Ferrari 283, Lotus 174, Cooper 28, Porsche 5)