La retirada de Mercedes i de Lancia va canviar la cara de la graella. Qui més en va sortir beneficiat va ser Ferrari, doncs en un acord tripartit amb FIAT va apropiar-se dels D50 que Lancia no faria servir; a més, fitxaven Juan Manuel Fangio des de Mercedes i Eugenio Castellotti des de Lancia.
L’altre protagonista de 1955, Stirling Moss, se’n va anar a Maserati. El pilot anglès tenia preferència pels cotxes anglesos, però aquests no eren prou competitius encara.
El quart mundial de Fangio va ser, potser, el més complicat. Amb Enzo Ferrari no s’hi va trobar mai còmode, principalment perquè no combregava amb l’actitud del Drake de no donar ordres d’equip.
A l’última cursa de l’any, tant Fangio com el seu company britànic Peter Collins tenien opcions al títol, si bé les de Collins eren bastant remotes. Fangio va haver d’abandonar, però Collins va decidir cedir-li el seu cotxe, en un exemple d’esportivitat i reconeixement al vell mestre. Guanyés qui guanyés, guanyava un pilot Ferrari, així que Enzo Ferrari va quedar content igual.
Destacar el paper dels dos Maserati de Stirling Moss, finalment subcampió amb dues victòries, i de Jean Behra, que amb gran regularitat va acabar quart a només 8 punts de Fangio.
Fou també un any de primers punts per a diverses nacions. A saber, els primers punts per a un català amb els dos quarts llocs de Paco Godia amb Maserati, els d’un espanyol amb el segon lloc compartit de “Fon” de Portago a Ferrari i els d’un pilot brasiler, un quart lloc compartit de Chico Landi.
Com a curiositat, a França es va veure l’única participació en Fórmula 1 d’un Bugatti. A mans de Maurice Trintignant, el cotxe es va avariar.
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
22/1 | RA | Fangio (Ferrari) | Fangio/Musso (Ferrari) | Fangio (Ferrari) |
13/5 | MO | Fangio (Ferrari) | Moss (Maserati) | Fangio (Ferrari) |
30/5 | 500 | Flaherty (Watson) | Flaherty (Watson) | Russo (KK) |
3/6 | B | Fangio (Ferrari) | Collins (Ferrari) | Moss (Maserati) |
1/7 | F | Fangio (Ferrari) | Collins (Ferrari) | Fangio (Ferrari) |
14/7 | GB | Moss (Maserati) | Fangio (Ferrari) | Moss (Maserati) |
5/8 | D | Fangio (Ferrari) | Fangio (Ferrari) | Fangio (Ferrari) |
2/9 | I | Fangio (Ferrari) | Moss (Maserati) | Moss (Maserati) |
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Juan Manuel Fangio
|
Ferrari | 30 |
2 |
Stirling Moss
|
Maserati | 27 |
3 |
Peter Collins
|
Ferrari | 25 |
4 |
Jean Behra
|
Maserati | 22 |
5 |
Pat Flaherty
|
Watson-Offenhauser | 8 |
6 |
Eugenio Castellotti
|
Ferrari | 7,5 |
7 |
Sam Hanks
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 6 |
7 |
Paul Frère
|
Ferrari | 6 |
9 |
Paco Godia
|
Maserati | 6 |
10 |
Jack Fairman
|
Connaught-Alta | 5 |
11 |
Luigi Musso
|
Ferrari | 4 |
12 |
Mike Hawthorn
|
Maserati | 4 |
12 |
Don Freeland
|
Phillips-Offenhauser | 4 |
12 |
Ron Flockhart
|
Connaught-Alta | 4 |
15 |
Alfonso de Portago
|
Ferrari | 3 |
16 |
Cesare Perdisa
|
Maserati | 3 |
17 |
Johnnie Parsons
|
Kuzma-Offenhauser | 3 |
17 |
Harry Schell
|
Vanwall | 3 |
19 |
Olivier Gendebien
|
Ferrari | 2 |
19 |
Nano da Silva Ramos
|
Gordini | 2 |
19 |
Dick Rathmann
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 2 |
19 |
Luigi Villoresi
|
Maserati | 2 |
19 |
Horace Gould
|
Maserati | 2 |
19 |
Louis Rosier
|
Maserati | 2 |
25 |
Gerino Gerini
|
Maserati | 1,5 |
25 |
Chico Landi
|
Maserati | 1,5 |
27 |
Paul Russo
|
Kurtis Kraft-Novi | 1 |
-Pole positions: 3 (Fangio 6, Flaherty, 1, Moss 1)
-Primera fila: 10 (Fangio 7, Castellotti 5, Collins 4, Moss 4, Musso 2, Behra 1, Hawthorn 1, O’Connor 1, Flaherty 1, J. Rathmann 1)
-Victòries: 5 (Fangio 3, Collins 2, Moss 2, Flaherty 1, Musso 1)
-Voltes ràpides: 3 (Fangio 4, Moss 3, Russo 1)
-Podis: 14 (Fangio 5, Behra 5, Collins 5, Moss 4, Castellotti 1, Hanks 1, Flaherty 1, Freeland 1, Perdisa 1, Musso 1, Hawthorn 1, Frère 1, de Portago 1, Flockhart 1)
-Voltes liderades: 15 (Moss 224, Fangio 141, Flaherty 127, Menditéguy 39, O’Connor 39, Collins 28, Parsons 16, Hawthorn 15, Castellotti 15, Russo 11, Freeland 4, González 3, J. Rathmann 3, Musso 2, Schell 1)
-Pole positions: 3 (Ferrari 6, Watson 1, Maserati 1)
-Primera fila: 5 (Ferrari 18, Maserati 5, Kurtis Kraft 2, Watson 1, BRM 1)
-Victòries: 3 (Ferrari 5, Maserati 2, Watson 1)
-Voltes ràpides: 3 (Ferrari 4, Maserati 3, Kurtis Kraft 1)
-Podis: 6 (Maserati 10, Ferrari 10, Kurtis Kraft 1, Watson 1, Phillips 1, Connaught 1)
-Voltes liderades: 8 (Maserati 266, Ferrari 186, Watson 127, Kurtis Kraft 53, Kuzma 16, BRM 15, Phillips 4, Vanwall 1)