Finalment el 1954 van arribar els nous cotxes de Fórmula 1 amb motors de 2500 cc. Un podria pensar que amb dos anys d’avís les marques estarien preparades, però no va ser així, afectant principalment als dos protagonistes de 1953, si bé les seves temporades varen ser molt diferents.
El vigent campió, Alberto Ascari, va fitxar per Lancia, però el D50 dissenyat per Vittorio Jano no va estar llest fins a l’última cursa de l’any. El pilot italià tant sols va sumar 1,14 punts gràcies a dues voltes ràpides, si bé a Pedralbes el Lancia va donar mostres de molta competitivitat.
Per altra banda, el subcampió, Juan Manuel Fangio, havia fitxat per Mercedes. Mentre no arribava l’elegant W196, l’argentí va guanyar els dos grans premis europeus disputats amb el Maserati 250F. Quan finalment Mercedes va desembarcar, Fangio va guanyar 5 de les 7 curses restants, guanyant el títol amb claredat.
Per la seva banda, Ferrari (amb el 625) i Maserati (amb l’abans mencionat 250F) van estar a punt a principi de temporada i les dues marques van aconseguir un parell de victòries respectivament, les dues de Fangio i dues per a Froilán González i Mike Hawthorn.
Gordini començava el seu declini mentre que apareixia un nou cotxe anglès, el Vanwall, que feia xassís i motor.
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
17/1 | RA | Farina (Ferrari) | Fangio (Maserati) | González (Ferrari) |
31/5 | 500 | McGrath (KK) | Vukovich (KK) | McGrath (KK) |
20/6 | B | Fangio (Maserati) | Fangio (Maserati) | Fangio (Maserati) |
4/7 | F | Fangio (Mercedes) | Fangio (Mercedes) | Herrmann (Mercedes) |
17/7 | GB | Fangio (Mercedes) | González (Ferrari) | *** |
1/8 | D | Fangio (Mercedes) | Fangio (Mercedes) | Kling (Mercedes) |
22/8 | CH | González (Ferrari) | Fangio (Mercedes) | Fangio (Mercedes) |
5/9 | I | Fangio (Mercedes) | Fangio (Mercedes) | González (Ferrari) |
24/10 | E | Ascari (Lancia) | Hawthorn (Ferrari) | Ascari (Lancia) |
***: 7 pilots van fer la volta ràpida a GB: Fangio (Mercedes), Ascari, Moss i Marimón (Maserati), González i Hawthorn (Ferrari) i Behra (Gordini).
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Juan Manuel Fangio
|
Maserati / Mercedes | 42 |
2 |
Froilán González
|
Ferrari | 25,14 |
3 |
Mike Hawthorn
|
Ferrari | 24,64 |
4 |
Maurice Trintignant
|
Ferrari | 17 |
5 |
Karl Kling
|
Mercedes | 12 |
6 |
Bill Vukovich
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 8 |
7 |
Hans Herrmann
|
Mercedes | 8 |
8 |
Giuseppe Farina
|
Ferrari | 6 |
8 |
Luigi Musso
|
Maserati | 6 |
8 |
Jimmy Bryan
|
Kuzma-Offenhauser | 6 |
11 |
Roberto Mieres
|
Maserati | 6 |
12 |
Jack McGrath
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 5 |
13 |
Stirling Moss
|
Maserati | 4,14 |
13 |
Onofre Marimón
|
Maserati | 4,14 |
15 |
Robert Manzon
|
Ferrari | 4 |
16 |
Sergio Mantovani
|
Maserati | 4 |
17 |
Prince Bira
|
Maserati | 3 |
18 |
Umberto Maglioli
|
Ferrari | 2 |
19 |
Élie Bayol
|
Gordini | 2 |
19 |
Mike Nazaruk
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 2 |
19 |
André Pilette
|
Gordini | 2 |
19 |
Luigi Villoresi
|
Maserati | 2 |
23 |
Duane Carter
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 1,5 |
23 |
Troy Ruttman
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 1,5 |
25 |
Alberto Ascari
|
Maserati / Lancia | 1,14 |
26 |
Jean Behra
|
Gordini | 0,14 |
-Pole positions: 5 (Fangio 5, Farina, 1, McGrath 1, González 1, Ascari 1)
-Primera fila: 11 (Fangio 8, Moss 4, González 4, Hawthorn 4, Ascari 3, Farina 2, McGrath 1, Bryan 1, Daywalt 1, Kling 1, Schell 1)
-Victòries: 4 (Fangio 6, Vukovich 1, Hawthorn 1, González 1)
-Voltes ràpides: 10 (González 3, Fangio 3, Ascari 2, McGrath 1, Herrmann 1, Moss 1, Hawthorn 1, Behra 1, Marimón 1, Kling 1)
-Podis: 15 (Fangio 7, González 5, Hawthorn 4, Trintignant 2, Farina 1, Villoresi 3, McGrath 1, Bryan 1, Vukovich 1, Moss 1, Kling 1, Marimón 1, Manzon 1, Herrmann 1, Musso 1, Maglioli 1)
-Voltes liderades: 15 (Fangio 218, González 122, Vukovich 90, Hawthorn 60, Ascari 48, McGrath 47. Bryan 46, Farina 21, Moss 20, Kling 18, Schell 10, Daywalt 8, Cross 8, Trintignant 5, Hanks 1)
–Pole positions: 5 (Mercedes 4, Ferrari 2, Maserati 1, Kurtis Kraft 1, Lancia 1)
-Primera fila: 6 (Ferrari 11, Maserati 8, Mercedes 7, Kurtis Kraft 2, Kuzma 1, Lancia 1)
-Victòries: 4 (Mercedes 4, Ferrari 2, Maserati 2, Kurtis Kraft 1)
-Voltes ràpides: 6 (Mercedes 4, Ferrari 3, Maserati 2, Kurtis Kraft 1, Gordini 1, Lancia 1)
-Podis: 5 (Ferrari 12, Mercedes 7, Maserati 5, Kurtis Kraft 2, Kuzma 1)
-Voltes liderades: 6 (Ferrari 249, Mercedes 168, Kurtis Kraft 154, Maserati 98, Kuzma 46, Lancia 7)