Temporades: 1950

Primera temporada del mundial de Fórmula 1.
Campió del món de pilots: Giuseppe Farina (Itàlia)
Campió del món de constructors: no es disputava encara
Puntuació: 8-6-4-3-2, i 1 per la volta ràpida. (4 millors resultats). Es podia compartir cotxe i repartir-se els punts. 
Normes: Sense límit de pes. Motors de 4500 cc atmosfèrics o 1500 cc amb compressor, sense límit de cilindres o cicles. A Indianapolis, motors de 4500 cc atmosfèrics o 3000 cc amb compressor.
El campionat mundial de pilots de Fórmula 1 es va inaugurar el 1950. Ja hi havia hagut campionats europeus al període d’entreguerres, però res semblant a un campionat internacional. Així que bàsicament el que es va fer va ser agafar les curses més importants del calendari europeu per a “voiturettes” segons les normes d’abans de la Segona Guerra Mundial: motor 4500 cc atmosfèric o 1500 sobrealimentat. I es van afegir les 500 milles d’Indianàpolis per a donar sentit al terme “mundial”.
L’equip Alfa Romeo, amb els seus 158 dissenyats per a combatre els equips alemanys de finals dels anys 30, va dominar per complet aquest primer any. L’equip el formaven, entre d’altres, les tres “F”: l’argentí Juan Manuel Fangio i els italians Luigi Fagioli i Giuseppe “Nino” Farina. Ells tres van ocupar els tres primers llocs del campionat i entre Farina i Fangio es van repartir totes les pole positions, victòries i voltes ràpides, exceptuant Indianàpolis, on cap equip europeu va participar-hi.
Finalment l’agressiu Farina va prevaler per sobre dels seus companys. A l’última cursa a Monza, Fangio va patir una avaria. Llavors va agafar el cotxe del seu company Taruffi i també se li va avariar, mentre en Farina guanyava la cursa per inscriure el seu nom per sempre com el primer campió del món de Fórmula 1.
Pel que fa a la competència, poca cosa. Ferrari tot just feia 3 anys que existia, tot i que amb el 375 aparegut a final de temporada ja prometien. Maserati no era prou ràpid amb el 4CLT-48. Des de França una colla de pilots van fer córrer Talbots i Gordinis amb diferent sort, sent el francès Louis Rosier el millor dels no-Alfa Romeo amb un Talbot T26, i també es van veure cotxes curiosos com els ERA i els Alta anglesos. Fins i tot a Monza va aparèixer un Ferrari 166 modificat amb un motor Jaguar. Sacrilegi!

Farina a la cursa inaugural del mundial.

Curses

Data GP Pole position Guanyador Volta ràpida
13/5 GB  Farina (Alfa) Farina (Alfa) Farina (Alfa)
21/5 MO Fangio (Alfa) Fangio (Alfa) Fangio (Alfa)
30/5 500 Faulkner (KK) Parsons (KK) Parsons (KK)
4/6 CH Fangio (Alfa) Farina (Alfa) Farina (Alfa)
18/6 B Farina (Alfa) Fangio (Alfa) Farina (Alfa)
2/7 F Fangio (Alfa) Fangio (Alfa) Fangio (Alfa)
3/9 I Fangio (Alfa) Farina (Alfa) Fangio (Alfa)
Classificació de pilots

Pilot Equip Punts
1
Giuseppe Farina
Alfa Romeo 30
2
Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo 27
3
Luigi Fagioli
Alfa Romeo 24
4
Louis Rosier
Talbot-Lago 13
5
Alberto Ascari
Ferrari 11
6
Johnnie Parsons
Kurtis Kraft-Offenhauser 9
7
Bill Holland
Deidt-Offenhauser 6
8
Prince Bira
Maserati 5
9
Reg Parnell
Alfa Romeo 4
9
Louis Chiron
Maserati 4
9
Mauri Rose
Deidt-Offenhauser 4
9
Peter Whitehead
Ferrari 4
13
Dorino Serafini
Ferrari 3
14
Yves Giraud-Cabantous
Talbot-Lago 3
14
Raymond Sommer
Ferrari 3
14
Cecil Green
Kurtis Kraft-Offenhauser 3
14
Robert Manzon
Simca-Gordini 3
18
Philippe Étancelin
Talbot-Lago 3
19
Felice Bonetto
Maserati 2
20
Tony Bettenhausen
Kurtis Kraft-Offenhauser 1
20
Joie Chitwood
Kurtis Kraft-Offenhauser 1
20
Eugène Chaboud
Talbot-Lago 1



Estadístiques pilots

-Pole positions: 3 (Fangio 4, Farina 2, Faulkner 1)
-Primera fila: 10 (Farina 6, Fangio 6, Fagioli 4, Parnell 1, González 1, Agabashian 1, Rose 1, Faulkner 1, Ascari 1, Sanesi 1)
-Victòries: 3 (Fangio 3, Farina 3, Parsons 1)
-Voltes ràpides: 3 (Fangio 3, Farina 3, Parsons 1)
-Podis: 12 (Fagioli 5, Fangio 3, Farina 3, Rosier 2, Ascari 2, Parnell 1, Chiron 1, Parsons 1, Holland 1, Rose 1, Whitehead 1, Serafini 1)
-Voltes liderades: 8 (Farina 197, Fangio 179, Parsons 115, Rose 15, Holland 8, Fagioli 8, Sommer 5, Ascari 2)

Estadístiques constructors

-Pole positions: 2 (Alfa Romeo 6, Kurtis Kraft 1)
-Primera fila: 5 (Alfa Romeo 18, Kurtis Kraft 2, Deidt 1, Maserati 1, Ferrari 1)
-Victòries: 2 (Alfa Romeo 6, Kurtis Kraft 1)
-Voltes ràpides: 2 Alfa Romeo 6, Kurtis Kraft 1)
-Podis: 6 (Alfa Romeo 12, Ferrari 3, Deidt 2, Talbot-Lago 2, Maserati 1, Kurtis Kraft 1)
-Voltes liderades: 5 (Alfa Romeo 384, Kurtis Kraft 115, Deidt 23, Talbot-Lago 5, Ferrari 2)