Primera temporada del mundial de Fórmula 1.
Campió del món de pilots: Giuseppe Farina (Itàlia)
Campió del món de constructors: no es disputava encara
Puntuació: 8-6-4-3-2, i 1 per la volta ràpida. (4 millors resultats). Es podia compartir cotxe i repartir-se els punts.
Normes: Sense límit de pes. Motors de 4500 cc atmosfèrics o 1500 cc amb compressor, sense límit de cilindres o cicles. A Indianapolis, motors de 4500 cc atmosfèrics o 3000 cc amb compressor.
El campionat mundial de pilots de Fórmula 1 es va inaugurar el 1950. Ja hi havia hagut campionats europeus al període d’entreguerres, però res semblant a un campionat internacional. Així que bàsicament el que es va fer va ser agafar les curses més importants del calendari europeu per a “voiturettes” segons les normes d’abans de la Segona Guerra Mundial: motor 4500 cc atmosfèric o 1500 sobrealimentat. I es van afegir les 500 milles d’Indianàpolis per a donar sentit al terme “mundial”.
L’equip Alfa Romeo, amb els seus 158 dissenyats per a combatre els equips alemanys de finals dels anys 30, va dominar per complet aquest primer any. L’equip el formaven, entre d’altres, les tres “F”: l’argentí Juan Manuel Fangio i els italians Luigi Fagioli i Giuseppe “Nino” Farina. Ells tres van ocupar els tres primers llocs del campionat i entre Farina i Fangio es van repartir totes les pole positions, victòries i voltes ràpides, exceptuant Indianàpolis, on cap equip europeu va participar-hi.
Finalment l’agressiu Farina va prevaler per sobre dels seus companys. A l’última cursa a Monza, Fangio va patir una avaria. Llavors va agafar el cotxe del seu company Taruffi i també se li va avariar, mentre en Farina guanyava la cursa per inscriure el seu nom per sempre com el primer campió del món de Fórmula 1.
Pel que fa a la competència, poca cosa. Ferrari tot just feia 3 anys que existia, tot i que amb el 375 aparegut a final de temporada ja prometien. Maserati no era prou ràpid amb el 4CLT-48. Des de França una colla de pilots van fer córrer Talbots i Gordinis amb diferent sort, sent el francès Louis Rosier el millor dels no-Alfa Romeo amb un Talbot T26, i també es van veure cotxes curiosos com els ERA i els Alta anglesos. Fins i tot a Monza va aparèixer un Ferrari 166 modificat amb un motor Jaguar. Sacrilegi!
Farina a la cursa inaugural del mundial.
Curses
Data | GP | Pole position | Guanyador | Volta ràpida |
13/5 | GB | Farina (Alfa) | Farina (Alfa) | Farina (Alfa) |
21/5 | MO | Fangio (Alfa) | Fangio (Alfa) | Fangio (Alfa) |
30/5 | 500 | Faulkner (KK) | Parsons (KK) | Parsons (KK) |
4/6 | CH | Fangio (Alfa) | Farina (Alfa) | Farina (Alfa) |
18/6 | B | Farina (Alfa) | Fangio (Alfa) | Farina (Alfa) |
2/7 | F | Fangio (Alfa) | Fangio (Alfa) | Fangio (Alfa) |
3/9 | I | Fangio (Alfa) | Farina (Alfa) | Fangio (Alfa) |
Classificació de pilots
Pilot | Equip | Punts | |
1 |
Giuseppe Farina
|
Alfa Romeo | 30 |
2 |
Juan Manuel Fangio
|
Alfa Romeo | 27 |
3 |
Luigi Fagioli
|
Alfa Romeo | 24 |
4 |
Louis Rosier
|
Talbot-Lago | 13 |
5 |
Alberto Ascari
|
Ferrari | 11 |
6 |
Johnnie Parsons
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 9 |
7 |
Bill Holland
|
Deidt-Offenhauser | 6 |
8 |
Prince Bira
|
Maserati | 5 |
9 |
Reg Parnell
|
Alfa Romeo | 4 |
9 |
Louis Chiron
|
Maserati | 4 |
9 |
Mauri Rose
|
Deidt-Offenhauser | 4 |
9 |
Peter Whitehead
|
Ferrari | 4 |
13 |
Dorino Serafini
|
Ferrari | 3 |
14 |
Yves Giraud-Cabantous
|
Talbot-Lago | 3 |
14 |
Raymond Sommer
|
Ferrari | 3 |
14 |
Cecil Green
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 3 |
14 |
Robert Manzon
|
Simca-Gordini | 3 |
18 |
Philippe Étancelin
|
Talbot-Lago | 3 |
19 |
Felice Bonetto
|
Maserati | 2 |
20 |
Tony Bettenhausen
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 1 |
20 |
Joie Chitwood
|
Kurtis Kraft-Offenhauser | 1 |
20 |
Eugène Chaboud
|
Talbot-Lago | 1 |
Estadístiques pilots
-Pole positions: 3 (Fangio 4, Farina 2, Faulkner 1)
-Primera fila: 10 (Farina 6, Fangio 6, Fagioli 4, Parnell 1, González 1, Agabashian 1, Rose 1, Faulkner 1, Ascari 1, Sanesi 1)
-Victòries: 3 (Fangio 3, Farina 3, Parsons 1)
-Voltes ràpides: 3 (Fangio 3, Farina 3, Parsons 1)
-Podis: 12 (Fagioli 5, Fangio 3, Farina 3, Rosier 2, Ascari 2, Parnell 1, Chiron 1, Parsons 1, Holland 1, Rose 1, Whitehead 1, Serafini 1)
-Voltes liderades: 8 (Farina 197, Fangio 179, Parsons 115, Rose 15, Holland 8, Fagioli 8, Sommer 5, Ascari 2)
Estadístiques constructors
-Pole positions: 2 (Alfa Romeo 6, Kurtis Kraft 1)
-Primera fila: 5 (Alfa Romeo 18, Kurtis Kraft 2, Deidt 1, Maserati 1, Ferrari 1)
-Victòries: 2 (Alfa Romeo 6, Kurtis Kraft 1)
-Voltes ràpides: 2 Alfa Romeo 6, Kurtis Kraft 1)
-Podis: 6 (Alfa Romeo 12, Ferrari 3, Deidt 2, Talbot-Lago 2, Maserati 1, Kurtis Kraft 1)
-Voltes liderades: 5 (Alfa Romeo 384, Kurtis Kraft 115, Deidt 23, Talbot-Lago 5, Ferrari 2)