![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2015/02/cev.jpg)
14. François Cévert
(Millor resultat: tercer, 1971)
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2015/02/cev.jpg)
Passada la guerra, els Cévert van tenir una vida còmoda. En François en particular va estudiar molts anys de piano, i no va ser fins als 16 anys que va començar a competir sobre dues rodes amb la Vespa de la seva mare. Als 19 es va comprar una Norton per a si mateix i no va ser fins després de fer el servei militar que va passar-se als cotxes. Als 22 anys va guanyar el “Volant Shell”, que oferia al vencedor un monoplaça Alpine de Fórmula 3. El propi Cévert explicava a la seva autobiografia que abans de la competició va visitar un futuròleg que li va predir que guanyaria el Volant, que seria ric i famós però que no arribaria als 30 anys…
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2015/02/cevpet.jpg)
Darrere Peterson a la Fórmula 2
La primera temporada de Fórmula 3 francesa no va anar massa bé. En François tenia massa poca experiència i el xassís Alpine no era el millor. Per a l’any 1968, va canviar l’Alpine per un Tecno i va proclamar-se campió de la categoria, per davant del també futur pilot de Fórmula 1 Jean-Pierre Jabouille. L’equip Tecno oficial va fitxar-lo per a la temporada 1969 de la Fórmula 2. Va obtenir un podi i va ser tercer al campionat, però molt més important, va destacar davant d’algú com Jackie Stewart.
En aquells anys els pilots de Fórmula 1 solien còrrer les curses de Fórmula 2 quan els anava bé, i després d’una cursa al circuit britànic de Crystal Palace, Stewart va comentar al seu cap d’equip Ken Tyrrell que no perdés de vista aquell francès. I dit i fet. Cévert va començar el 1970 de nou amb l’equip Tecno de Fórmula 2, però quan l’equip Tyrrell va tenir una vacant van escollir en François, que en 9 curses va sumar el seu primer punt a la Fórmula 1. Més important que això, va establir una molt bona relació amb Jackie Stewart, que el considerava un probable hereu degut a que Cévert escoltava els seus consells i el respectava en tot moment.
Alt, amb ulls blaus, ben plantat i amb carisma, Cévert solia amenitzar festes i funcions socials tocant el piano i enamorant a diverses noies. Tot i el seu èxit social, Cévert era una persona humil i poc pretensiosa, que tenia clar que no era cap estrella i que encara tenia coses a aprendre en el món de l’automobilisme, al qual tant sols feia 4 anys que hi havia arribat.
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2015/02/cevwin.jpg)
Primera i única victòria a Estats Units
El 1971 seria la millor temporada del pilot parisenc. Mentre Stewart guanyava el seu segon títol, Cévert acabava tercer amb 4 podis i guanyava la seva primera cursa al circuit novaiorquès de Watkins Glen. Era només el segon pilot francès en guanyar un gran premi de Fórmula 1, i ho havia fet de manera magistral, conservant millor els pneumàtics que el propi Stewart.
La temporada 1972 va ser una mica més complicada, amb l’equip Lotus més fort que Tyrrell. Tot i així Cévert seria sisè al campionat amb dos podis, i fora de la Fórmula 1 va fer la pole i va ser segon a les 24 hores de Le Mans, compartint un Matra-Simca amb el neozelandès Howden Ganley.
Per a la temporada 1973, Jackie Stewart ja havia decidir que es retiraria, però només ho sabien ell i Ken Tyrrell. El pilot escocès va aconseguir el seu tercer títol a Monza i sentia que Cévert estava preparat per prendre les regnes de l’equip Tyrrell. No en va, el francès havia sumat 7 podis i havia acabat fins a 3 vegades segon darrere de Stewart, al que no gosava atacar per respecte.
Arribant a l’última cursa, a Estats Units, Cévert li va confessar a Stewart que havia rebut una oferta de Ferrari i que potser hauria de marxar, ja que ell i Tyrrell tenien molt bona relació. Stewart no volia dir-li que es retirava, així que va dir-li que s’esperés uns dies a que s’acabés la temporada.
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2015/02/cevtyr.jpg)
Moria així el primer pilot francès important dels anys 70. Després n’arribarien molts més, com Beltoise (que es va casar amb la germana d’en François), Depailler, Arnoux, Jabouille, Laffite, Jarier o Prost, però no va ser fins l’any 1985 que aquest últim aconseguiria el títol mundial per a França. Podria Cévert haver guanyat el títol?
Si s’hagués quedat a Tyrrell, el 1974 Jody Scheckter, en la seva primera temporada completa només es va quedar a 10 punts del campionat. I si se n’hagués anat a Ferrari? Bé, només cal dir que en el seu lloc van fitxar a un jove austríac anomenat Niki Lauda, que seria gran protagonista les quatre temporades següents. Per tant, considerem que si, que d’haver viscut, Cévert hauria pogut ser campió.
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2015/02/cevlast.jpg)