Gran premi d’Estats Units
Caterham i Marussia estan patint dificultats econòmiques i pot ser que l’any que ve no siguin a la graella. Quin creieu que és el problema i què faríeu per tenir més equips o més cotxes a la Fórmula 1?
Guillem Solà: Com sempre, el problema a la F1 és que és un negoci; i seguint el model capitalista, qui paga, mana però qui té diners és qui pot pagar. Ara bé, com que a final de temporada, depenent de la posició ocupada a la classificació de constructors et toquen més calés o menys, ja condiciona per a la temporada següent. Ja es veu que els equips de dalt sempre són els mateixos i es van enriquint gràcies a l’esport i això els permet pagar les taxes per poder participar temporada rere temporada a la F1. El problema és en els equips petits: com que no tenen gaire pressupost, no poden evolucionar gaire, no poden escalar posicions al mundial i consegüentment no reben prou diners per poder imvertir de cara a la temporada vinent; és un peix que es mossega la cua.
Plantejat el problema, la solució la veig clara: s’ha d’igualar el repartiment de diners o potser incentivar d’alguna manera els equips nous d’algun mode que permeti més varietat a la graella i no sempre la mateixa igualtat de la que alguns ja n’estem cansats.
Ivan Monells: Crec que el principal problema és que la Fórmula 1 com a tal és deficitària per la majoria d’equips que hi participen. Les grans marques que hi són ho veuen com a una inversió a nivell de marketing. Estar a la Fórmula 1 crea un valor de marca que fa que comprem més Mercedes o ens bevem més Red Bulls.
Els equips que no tenen una gran marca al darrere (Williams, Mclaren, Sauber…) s’aguanten financerament principalment gràcies als patrocinadors. Si ets un equip poc atractiu com Marussia o Caterham aconseguir patrocinadors és una odissea.
La solució? Probablement que “El Gran Circ” faci una distribució més justa dels beneficis que genera la Fórmula 1: Drets de TV, canons als circuits, publicitat… Gairebé tot va a parar a les butxaques de la organització o d’uns pocs equips “privilegiats”. Es fa molt difícil que pugin nous equips si no hi ha una inversió brutal, que doni ales, al darrere. Brawn GP va ser un miracle.
Jordi Domènech: Clarament la Fórmula 1 tal com ha existit des de principis dels anys 60 fins a finals de segle ja no pot existir. Abans el model era el de constructors de xassís que compraven un motor Cosworth i vinga, a còrrer, amb l’excepció de Ferrari o Renault. També hi havien els privats que li compraven un xassís a Lotus i feien el que podien. No va ser fins al 2000 que hi va haver una gran arribada de fabricants (BMW, Honda, Jaguar, Toyota, etc) disposats a gastar el que fes falta. Tot això va aportar un gran nom, però amb la crisi la majoria van marxar.
I la crisi no es tant sols monetària a nivell mundial, sinó d’identitat. La Fórmula 1 s’ha de preguntar per què els fabricants més importants a nivell de vendes (Toyota, GM, Grup VW, Hyundai, Ford…) prefereixen anar a Le Mans o als ral·lis. No és només un tema de cost, sino també de tecnologia i rellevància envers els models de carrer.
Tot això sense entrar a valorar el model de la Fórmula 1 que ja comenta l’Ivan, en que els equips reben només la meitat del pastís i d’aquesta meitat la majoria va als equips grans. Caterham i Marussia ja són a punt de caure, i Lotus, Sauber i Force India no estan molt més bé. Toro Rosso només sobreviu perquè Red Bull paga… Ens podríem veure en una situació en que només quedessin 6 equips. Què passaria llavors…?
Just Serrainat: Com sempre a final de temporada s’haurà de tornar a parlar sobre la limitació de pressupost pels equips del campionat i apareixeran les veus a favor i en contra.
Per una part, aquesta limitació permetria l’accés a equips amb recursos més limitats, però per contra molts diran que la fórmula 1 és un aparador de les últimes
tecnologies en el món del motor i això necessita una gran inversió econòmica.
I com que ens agradi o no, en aquest tema els que tenen més força són els grans equips que no tenen problemes en l’aspecte econòmic, crec que encara que es facin alguns canvis, tot continuarà igual.
A més entenc que a alguns inversors, no els interessa posar la seva marca en uns monoplaces que durant la cursa apareixen a les imatges televisives durant com a molt un o dos minuts amb una mica de sort. En aquest aspecte, crec que l’empresa que retransmet la cursa, hauria de mostrar més els cotxes de la part central i final de la graella, però ja sabem qui mana i decideix qui ha de sortir i que no.
I tu? què en penses de la pregunta? Segueix el debat comentant aquest post o a través del nostre Facebook!
Aquests són els horaris del Gran Premi en hora catalana:
Lliures 1 : 16:00
Lliures 2 : 20:00
Lliures 3 : 16:00
Pole Position : 19:00
Cursa : 20:00