No hi ha ningú que no s’hagi pogut resistir a criticar, per bé o per malament, el nou reglament de la FIA pel que fa a la Fórmula 1. El canvi que s’ha notat més ha sigut el del so del motor i els morros que han sigut objecte de burla per més d’un.
Com que porto molt temps sense escriure i encara estic fred, he preferit demanar l’opinió sobre la nova normativa a un company de classe. És en Marc Ruiz, seguidor del motociclisme però també seguidor de la categoria reina de l’automobilisme:
“Des del meu punt de vista, penso que el gran canvi de les regulacions tècniques que ha experimentat la Fórmula 1 d’enguany ha afectat molt negativament l’esport. Ara els monoplaces són fins a 8 segons més lents per volta en relació als antics que incorporaven un motor V8. A més, la normativa d’aquest any d’implantar els motors V6 amb tecnologia híbrida permet plantejar als pilots una preparació física no tant exigent, ja que ara són més manejables i, en conseqüència, l’esport s’obre a qualsevol; en comparació amb la gran dificultat que presentava abans. Per últim, també m’agradaria mostrar el meu descontentament amb el so dels monoplaces: el terrabastall motivador, que donava aquell toc d’emoció i que alhora permetia que el cotxe fos detectable a una hora lluny de les edicions anteriors, ha passat a ser res amb el trist so que fan ara, el qual fins i tot els pilots afirmen no escoltar el motor a les rectes llargues quant aquests van a màxima velocitat.”
És una opinió que no m’ha sorprès gens ni mica. La premsa en va plena des de fa dies i fins i tot la gent que no hi entén diuen que el soroll hi donava més joc. Ara bé, aquesta nova era turbo ha sigut batejada també com a l’era del baix consum ja que està claríssim que aquest any la FIA prioritza més el baix consum dels monoplaces. En contraposició al que opina en Marc, jo crec que si és una nova era, ens hi haurem d’acostumar. El mateix devia passar en la transició de la passada era dels turbocompressors cap als motors atmosfèrics: per l’afició d’aquella època, aquell canvi cap als nous motors sense turbo també els podia semblar un daltabaix i possiblement també pensaven que els motors feien massa soroll, però tot i així s’hi van acostumar.
D’altra banda, tampoc veig tant malament la incorporació dels sistemes de recuperació d’energia MGU-K i MGU-H ja que moltes coses que primerament s’apliquen a l’alta competició, acaben arribant a la vida quotidiana més perfeccionades i adaptades a les necesitats de les persones de carrer. Qui pot negar que d’aquí uns quants anys els vehicles incorporin també una bateria que es carregui recuperant l’energia cinètica quan frenem?