Webber, pilot de Vettel Racing?

El que va passar a Malàisia aquest cap de setmana ha tornat a posar el focus en la relació difícil que tenen Mark Webber i Sebastian Vettel. Abans d’analitzar en profunditat els fets de diumenge, parem-nos a recordar altres “malentesos” que han tingut l’australià i l’alemany:
-Japó 2007: Darrere el safety car i darrere Lewis Hamilton que feia ziga-zagues, Webber era segon i Vettel tercer amb el Toro Rosso quan Hamilton va frenar més del compte. Webber el va evitar però no així Vettel, que es va encastar contra el Red Bull, esguerrant el que fins al moment era el millor resultat tant de Red Bull com de Toro Rosso. Webber va declarar que són “nens, nens sense prou experiència que et foten la cursa enlaire”.


Webber rebat un guant per terra a Fuji 2007


-Turquia 2010: Ja com a companys d’equip i lluitant pel títol, Webber era líder davant de Vettel. A la volta 40, Vettel va intentar avançar l’australià però es van tocar. El pilot alemany va quedar fora de la cursa i va fer gestos de “boig” a Webber, que va poder acabar tercer. L’equip va revelar a posteriori que Webber havia hagut de baixar les revolucions per conservar gasolina i que Vettel ho hagués hagut de fer una volta més tard. De totes maneres, l’equip va ser condemnat per la premsa després de que Helmut Marko digués clarament que la culpa del xoc era de Webber.
Vettel dient boig a Webber a Turquia 2010
-Gran Bretanya 2010: Amb només dos alerons davanters nous, a Vettel se li’n va trencar un durant els entrenaments. L’equip va decidir treure l’altre, que estava al cotxe de Webber, i posar-lo al cotxe de Vettel, que va fer la pole. Les acusacions de favoritisme van volar, i més quan a la cursa, que Webber va guanyar, els va dir a l’equip que “no estava malament per ser el pilot número 2”. Els dos pilots lluitaven colze a colze pel títol.
-Hongria 2010: Durant un període de Safety Car, Vettel i Fernando Alonso van entrar a boxes mentre Webber no ho va fer, quedant líder. Quan va marxar el Safety, Vettel va ser penalitzat per deixar massa espai entre ell i Webber. Inicialment es va dir que el pilot alemany tenia problemes amb la ràdio, però mesos més tard es va revelar que l’equip havia mirat de fer espai per a Webber per, quan s’aturés, poder fer-lo sortir entre Vettel i Alonso, i que Vettel s’havia queixat en privat a Christian Horner sobre aquest fet.
-Gran Bretanya 2011: Al final de la cursa, Vettel és segon i Webber tercer. L’australià s’acosta a l’alemany i l’intenta avançar, tot i que l’equip l’ordena que no ho faci. Al final no hi ha avançament i Webber diu clarament que no ha fet cas de les ordres. A tenir en compte és el fet de que en aquell moment, Vettel porta 80 punts d’avantatge sobre Webber, Alonso, Hamilton i Jenson Button, els quatre en 15 punts.
-Brasil 2012: Dins de l’equip es va comentar que Webber havia fet la vida innecessàriament dura a Vettel en algun dels avançaments i sobretot a la sortida, on Vettel va acabar tocant-se amb Bruno Senna i gairebé ha d’abandonar.
El podi d’aquest diumenge
Vistos tots els precedents, hi ha hagut de tot, xoc entre els dos pilots, decisions de Red Bull que suposadament afavorien a Vettel, Webber passant de les ordres d’equip però al capdavall complint el que li demanaven… Crec que aquesta és la principal diferència amb el que va passar diumenge: L’equip va dictar una ordre i Vettel se la va saltar com va voler. Per a més inri, Christian Horner va declarar que “no tenia sentit demanar-li que es deixés avançar; no ho hagués fet”. Així doncs, l’equip no es va atrevir ni tant sols a dir-li que estava trencant la disciplina de l’equip? Ja no és el fet de si hi han d’haver ordres d’equip o no, no estic parlant d’això, estic parlant de si hi ha un pacte pre-carrera amb el qual estàs d’acord, en principi l’has de complir. Vettel posà els seus interessos per davant del que li demanava l’equip.
Tot això el que fa es augmentar més el sentiment general de que Red Bull és ara l’equip de Sebastian Vettel, amb un paper estel·lar per a Helmut Marko. Marko ha criticat en moltes ocasions a altres pilots, però al gener va criticar a la revista de la pròpia Red Bull a Mark Webber, dient que no era un pilot capaç de guanyar un títol. Webber va contestar-li dient que es portava molt bé amb Dietrich Mateschitz però que evidentment no formava part del “pla” de Marko.
Aquest diumenge, Marko tampoc va ser capaç de criticar al seu protegit, dient que la situació “es va descontrolar” i que no eren com a Mercedes, on tenen “un pilot número 1 i un número 2 clars”. Segur que no parles de Red Bull, Helmut?
L’opinió generalitzada al pàdoc de la Fórmula 1 es que Red Bull no pot permetre que Vettel se surti tan fàcilment amb la seva. En els propers dies o setmanes veurem si Red Bull és encara un equip amb dos pilots o si bé Vettel obté “la protecció” que deia Webber i realment ja l’equip es constitueix en Vettel i Marko Racing…
Us deixo amb una perla de Helmut Marko: el dia que va esbroncar Jaume Alguersuari per no deixar passar a Vettel durant els entrenaments lliures. (Malgrat que el català també estava fent volta ràpida…)