Aquí hi ha marro!! Alonso i Hamilton a Malàisia

Si una cosa caracteritza la Fórmula 1, segurament més que en altres esports, és les situacions morboses que es creen i la interpretació que en fan els comissaris d’aquestes. El reglament d’un esport com la Fórmula 1 és sempre un escrit que tots sabem que és impossible que sigui perfecte. No es poden contemplar totes els circumstàncies de cursa possibles (o del disseny del monoplaça) perquè aquestes són infinites. A vegades doncs es donen situacions polèmiques de les quals se’n parla fins i tot més que les pròpies curses.

Donat doncs aquesta realitat, desde Fórmula1EnCatalà volem crear una nova secció: “Aquí hi ha marro“. Aquesta secció es dedicarà bàsicament a analitzar amb lupa les decisions més polèmiques dels comissaris perquè cadascú en pugui tenir una opinió més formada. Quina millor manera de inaugurar la secció amb una polèmica Alonso-Hamilton?

A Malàisia tan l’asturià com l’anglès es van endur una penalització de 20 segons (sobre el resultat final de cursa). Tot i imposar la mateixa penalització només va ser Hamilton qui se’n va veure afectat, ja que va perdre una posició. Es tracta de dues penalitzacions que s’han d’aplicar en moments diferents de la cursa. Comencem amb Hamilton:

La penalització de Hamilton no té res a veure amb la col·lisió, sinó amb uns canvis de direcció que va fer a la recta principal per defensar la seva posició. Anem a veure què diu el reglament de Fórmula 1 sobre les maniobres d’avançaments (us deixo el text en anglés amb els aspectes més interessants en negreta i al final us en faig un resum en català).

16) INCIDENTS
16.1 “Incident” means any occurrence or series of occurrences involving one or more drivers, or any action by any driver, which is reported to the stewards by the race director (or noted by the stewards and referred to the race director for investigation) which :

– necessitated the suspension of a race under Article 41 ;
– constituted a breach of these Sporting Regulations or the Code ;
– caused a false start by one or more cars ;
caused a collision ;
– forced a driver off the track ;
– illegitimately prevented a legitimate overtaking manoeuvre by a driver ;
illegitimately impeded another driver during overtaking.

Unless in the opinion of the race director it was completely clear that a driver was in breach of any of the above, any incidents involving more than one car will normally be investigated after the race.

16.3 The stewards may impose any one of the penalties below on any driver involved in an Incident :
a) A drive-through penalty. The driver must enter the pit lane and re-join the race without stopping.
b) A ten second time penalty. The driver must enter the pit lane, stop at his pit for at least ten seconds and then re-join the race.
c) A time penalty.
d) A drop of any number of grid positions at the driver’s next Event.
e) A reprimand. (sí sí, una estirada d’orelles)
f) Exclusion from the results.
g) Suspension from the driver’s next Event.

However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 20 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned in the case of a) above and 30 seconds in the case of b).

I si mirem a l’artícle de canvis de conducció en general:
20) DRIVING
20.2 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as more than one change of direction to defend a position, deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.

Bé, tornem a la llengua de Miquel Martí Pol. En resum: intentar impedir de forma il·legal un avançament es considera una incidència. Les incidències són subjectes a penalitzacions. No podem vincular un tipus d’incidència a una penalització concreta. La penalització final a aplicar sempre quedarà al criteri dels comissaris. El reglament ens diu què és possible penalitzar, però no ens diu com fer-ho. Ara bé, què vol dir intentar impedir un avançament “de forma il·legal”?. El reglament no ho explicita clarament, però a l’article sobre conducció hi ha una part on s’explica que no es pot realitzar més d’un canvi de direcció per a defensar una posició. Anem ara a veure la maniobra de Hamilton a Malàisia:

Mirant-s’ho desde la perspectiva del pilot, el Hamilton surt del revol i se’n va cap a l’esquerra per buscar la traçada óptima pel següent viratge. Això evidentment no ho podem considerar un canvi de direcció. Llavors (als segon 6) el Hamilton fa un primer canvi de direcció per a defensar la posició: es tenca cap a la seva dreta. Un segon més tard fa un nou canvi de direcció (el segon). Ja a la frenada fa dos canvis de direcció més, però molt sutils.

Segons l’article 16.1 l’acció pot considerar-se un incident, i els comissaris ho van considerar com a tal. Podem dir que la penalització oficialment és aplicable, però el que passa és que això és com aquells penalits que mai es piten. Mirem per exemple un altre vídeo del propi Hamilton també a Malàisia que va acabar sense cap tipus de penalització:

Aquí es poden veure fins a 5 canvis de direcció i molt més bruscs i bruts que els d’aquest cap de setmana. Mateix pilot, mateix Gran Premi i penalització molt més evident. No obstant això el tema es va quedar indemne. La lògica ens diu que si allò no es va penalitzar menys s’hauria de penalitzar el d’aquest any.

Donades les comparatives jo no hauria penalitzat a Lewis Hamilton, també perquè ho va fer només una vegada i potser l’haurien d’haver avisat abans amb la bandera d’avís. No obstant això, donat que és una maniobra bastant habitual en l’anglès potser han volgut donar-li “una estirada d’orelles”, com una tarjeta groga per reiteració de faltes. Jo no l’hauria penalitzat amb res, per coherència amb el passat.

Anem ara amb Alonso. La maniobra és totalment diferent. L’assumpte és molt més simple: Alonso és més ràpid, vol agafar el rebuf de Hamilton per passar-lo. El Fernando apura massa el rebuf (potser ofuscat pel fet de no tenir l’aleró mòbil) i no té temps d’esquivar el cotxe del davant. Calcula malament les distàncies i els cotxes xoquen.

El fet es pot considerar un incident i per tant ser estudiat per a una possible penalització? Doncs sí, ja que segons l’artícle 16.1 és penal·litzable el fet de causar una col·lisió (que és el que va causar). De totes maneres el xoc no es deu per un excés d’optimisme ni per voler provar un avançament brut, es dona per un error de càlcul, per apartar-se del rebuf unes mil·lèssimes massa tard. No veig cap imprudència amb el Fernando ni cap acció de mala fé, simplement veig un error. Donat que el reglament no és més explícit sobre el tema i que Alonso no anava de mala fe jo NO hauria penalitzat a Fernando Alonso, doncs seria penal·litzar un error, no una imprudència. També comentar que en aquesta maniobra en cap cas pot culpar-se al Hamilton de res, doncs anava al davant i no va canviar de direcció.

En conclusió, trobo que les dues penalitzacions són purament el que popularment es coneix com a “incidents de cursa”. Dit d’una altre manera: coses que passen. Això són carreres.

Salut i benzina