Lotus vs Lotus: una història rocambolesca

Aquests dies ha emergit una sorprenent polèmica que envolta el renascut equip Lotus de Fórmula 1, referent a la legitimitat de Lotus Racing per a poder usar el nom clàssic “Team Lotus”. Com ja haureu notat, sembla una estupidesa que Lotus no pugui usar el nom Lotus, però tot ve de fa molt temps…

La història comença l’any 1952. quan Colin Chapman, fundador i llegendari dissenyador de Lotus, funda Lotus Engineering. El 1954 decideix separar l’empresa en dues companyies: Lotus Engineering (després Group Lotus) per als cotxes de carrer, i Team Lotus, exclusivament dedicat a la competició.

Les companyies seguiren separades per sempre; es més, l’any 1986 Group Lotus es comprat per General Motors. Des de la mort de Colin Chapman, l’equip de Fórmula 1 havia anat fent, amb gent com Peter Warr controlant l’empresa. L’any 1993 Lotus Cars va ser comprat per Romano Artioli, que també tenia Bugatti, i el 1996 l’empresa de Malàisia Proton va comprar la majoria de les accions.

Mentrestant, l’equip de Fórmula 1 (i els drets d’ús del nom “Team Lotus”) varen ser comprats per David Hunt (germà de James Hunt, campió del 1976), en un intent de salvar l’equip l’any 1994. No ho varen aconseguir, i durant tots aquests anys Hunt ha estat el propietari de Team Lotus Ventures Ltd.

I arribem al 2009. Quan l’equip de Tony Fernandes és escollit per entrar a la F1 en el lloc de Sauber, Fernandes demana permís a Proton per usar el nom “Lotus Racing”. Proton accedeix i fa posar el seu nom al cotxe, també. Cap dels dos parla amb David Hunt. Tot sembla tenir sentit, doncs Proton és de Malàsia i Tony Fernandes té moltes bones connexions allí.

Però en algun moment Fernandes i Proton/Group Lotus s’emprenyen entre ells. Durant l’hivern alguns homes ex-Ferrari, com Dany Bahar, entren a Group Lotus i, mesos més tard, Proton/Group Lotus anuncia tractes amb l’equip KV de l’IndyCar.

Al setembre, la FIA anuncia els equips que correran a la GP2, i hi ha un equip Air Asia, propietat de Fernandes. Dos o tres dies després, l’equip ART (propietat en part de Nicolas Todt), anuncia que ha signat un acord amb Group Lotus i que correran amb els colors de la marca. És a dir, l’equip del propietari de Lotus Racing (l’equip de F1) contra l’equip ART de Proton/Group Lotus.

Per acabar-ho d’adobar, Proton va comunicar a Fernandes que ja no podria usar els drets del nom Lotus Racing per a l’equip de Fórmula 1. Així que Fernandes va anar a veure a David Hunt i aquests dos han signat un acord perquè l’equip es digui Team Lotus, com sempre s’havia dit.

Qui té raó en tot aixó? Sembla evidant que Group Lotus i Team Lotus eren dues empreses separades, però moralment… Potser la família de Chapman hauria de dir la seva al respecte.

Jordi D.

PS: Noteu la ironia de Group Lotus fent equips de GP2 i GP3 amb ART, que té possibilitats d’entrar a la F1 algun dia, i el fet de que Group Lotus ja estava a la F1 amb Fernandes. Tenien l’equip fet i algú altre els hi dirigia. Començaran ara de zero?